Skocz do zawartości


VAT od odszkodowania z AutoCasco


wróć do serwisu Księgowość 9 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Łukasz

Guest_Łukasz
  • Goście

Napisano 22 listopad 2015 - 09:12

Witam,
potrzebuję pomocy dotyczącej zaksięgowania kwoty odszkodowanie z AC. Prowadzę jednoosobową działalność, jestem podatnikiem VAT, mam samochód osobowy jako środek trwały używany w trybie mieszanym, czyli odliczam 50% VATu.
Od ubezpieczyciela otrzymałem odszkodowanie w kwocie brutto. Czy muszę odliczyć i zapłacić od tej kwoty VAT, a od reszty (kwoty netto) podatek dochodowy, czy całą otrzymaną kwotę księguje w kpir jako netto i płace tylko dochodowy?
Z góry dzięki za pomoc.



#2 sneer

sneer

    Użytkownik

  • Członkowie
  • PipPip
  • 42 postów
  • LokalizacjaPabianice

Napisano 23 listopad 2015 - 12:26

Skoro wypłacono kwotę brutto z ubezpieczenia AC, oznacza to że samochód objęty był ubezpieczeniem z opcją vat tj. brutto. Cała wypłacona kwota jest przychodem do opodatkowania.

 

Wartość naprawy auta netto jest kosztem podatkowym. 1/2 vat można odliczyć a 1/2 vat jest kosztem podatkowym,


Biuro Rachunkowe - Pabianice

793-20-32-62


#3 Guest_Guest_Łukasz

Guest_Guest_Łukasz
  • Goście

Napisano 24 listopad 2015 - 18:31

Czyli od całej kwoty odszkodowania brutto płacę tylko podatek dochodowy?



#4 sneer

sneer

    Użytkownik

  • Członkowie
  • PipPip
  • 42 postów
  • LokalizacjaPabianice

Napisano 24 listopad 2015 - 21:12

tak, cała kwota odszkodowania jest przychodem do opodatkowania, vat nie ma z tym nic wspólnego.

 

Załóżmy:

ubezpieczamy sam. osobowy w AC.

wartość netto sam. to 40000; vat 9200

ubezpieczyciel zaproponował nam ubezpieczenie ac od warości netto (40000) np. za 2000. Prosimy o objęcie ubezpieczeniem również kwoty vat dlatego że nie możemy go w połowie odliczyć. Ubezpieczyciel proponuje nam nową kwotę ubezpieczenia np. 2500.

Po kolizji serwis wycenia naprawę auta na 10000 netto. Rzeczoznawca się do tego przychyla. Ubezpieczycie wypłaca 12300 (10000+vat)  poszkodowanemu lub serwisowi w zależności jaka jest forma rozliczenia szkody.

Przychodem do opodatkowania jest 12300, kosztem podatkowym 10000 + 1/2 vat tj. 1150 tj. 11150. Pozostałe 1150 (1/2 vat) odliczamy.

 

Każdy ubezpieczyciel będzie mówił że na szkodzie nie wolno zarabiać, będzie nawet żądał  na piśmie że nie odliczymy 1/2 vat-u. Jednakże ubezpieczyciele nie chcą ubezpieczać wartości auta netto + połowa vatu tylko na całą kwotę brutto. W momencie ubezpieczania są bardzo zadowoleni bo pobierają wyższą składkę. Potem, w razie szkody tłumaczą że przecież wypłacają całą kwotę brutto a poszkodowany odliczy sobie połowę vatu i na tym de facto zyskuje .....  Tak to wygląda.


Biuro Rachunkowe - Pabianice

793-20-32-62


#5 Guest_Łukasz

Guest_Łukasz
  • Goście

Napisano 25 listopad 2015 - 07:43

Dziękuję za solidne rozwinięcie wyjaśnienia i pomoc! Pozdrawiam!



#6 Guest_Filip

Guest_Filip
  • Goście

Napisano 25 listopad 2017 - 15:59

A gdzie wykazać ten przychód? W PIT-28?



#7 Guest_Filip

Guest_Filip
  • Goście

Napisano 01 grudzień 2017 - 15:31

Czy przychód ten można zakwalifikować w PIT28 jako: "Z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze"??



#8 Guest_Grażyna

Guest_Grażyna
  • Goście

Napisano 12 grudzień 2017 - 18:22

A czy przychód ten wykazywać w rejestrze sprzedaży za dany miesiąc?

 

Czy ktoś może nam pomóc w temacie?



#9 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 11977 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 14 grudzień 2017 - 16:15

otrzymane odszkodowanie to nie jest twoja sprzedaż 



#10 Guest_Filip

Guest_Filip
  • Goście

Napisano 14 grudzień 2017 - 19:52

To jak i dzie taki przychód udokumentować? Dopiero w PIT-28? Jako "Z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze"?





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych