Skocz do zawartości


EWIDECJA CZASU PRACY KIEROWCY


wróć do serwisu Kadry 7366 odpowiedzi w tym temacie

#7361 Guest_Kuba

Guest_Kuba
  • Goście

Napisano 13 wrzesień 2018 - 14:30

Czyli jeżeli kierowca zaczyna pracę we wtorek o 3:00 w nocy i pracuje (powiedzmy sama jazda) 4:30h -> przerwa 0:45h -> 4:30 to pauze musi kręcić aż do środy 3:01? W tym wypadku ponad 14 godzin? albo i więcej aby nie zahaczyć o kolejną porę nocną?



#7362 Guest_gaga

Guest_gaga
  • Goście

Napisano 13 wrzesień 2018 - 14:54

Czyli jeżeli kierowca zaczyna pracę we wtorek o 3:00 w nocy i pracuje (powiedzmy sama jazda) 4:30h -> przerwa 0:45h -> 4:30 to pauze musi kręcić aż do środy 3:01? W tym wypadku ponad 14 godzin? albo i więcej aby nie zahaczyć o kolejną porę nocną?

 


Czyli jeżeli kierowca zaczyna pracę we wtorek o 3:00 w nocy i pracuje (powiedzmy sama jazda) 4:30h -> przerwa 0:45h -> 4:30 to pauze musi kręcić aż do środy 3:01? W tym wypadku ponad 14 godzin? albo i więcej aby nie zahaczyć o kolejną porę nocną?

Może jeszcze dokręcić swój czas pracy(jazda +młotki)  w tej dobie zegarowej do 10 lub 10:59 bo mozna



#7363 Guest_Anna

Guest_Anna
  • Goście

Napisano 19 wrzesień 2018 - 08:03

Witam,

Mam pytanie, jak w tachografie Simens VDO można dokonać wpisów kraju rozpoczęcia i zakończenia przed i po wprowadzeniu wpisów manualnych dotyczących innych prac.

Przykładowo:

karta była wyjęta dn. 06.09 o godz. 20:00;

w godz. 20:00-21:00 dn. 06.09 była inna praca (zakończenie w PL);

od godz. 21:00 dn. 06.09 do godz. 08:00 dn. 07.09 był odpoczynek;

w godz. 08:00-09:00 dn. 07.09 była inna praca (rozpoczęcie w PL);

o godz. 09:00 dn.07.09 karta została włożona w tachograf.

Jak wprowadzić kraj zakończenia w dniu 06.09 o godz. 21:00, a następnie kraj rozpoczęcia w dniu 07.09 o godz. 08:00?

W instrukcji tachografu jest opisana taka możliwość tylko w przypadku, gdy na okres odpoczynku wybierzemy czynność "?".

Czy jest inny sposób?

 

Czy Panowie PrzPrz i Mariusz mogliby się wypowiedzieć w powyższej kwestii?

Problem jest poważny, bo nowy taryfikator wprowadził kary za brak krajów rozpoczęcia i zakończenia, a nie widzę możliwości rejestrowania tych wpisów w przypadkach podobnych jak opisany powyżej.

Z góry dziękuję



#7364 PrzPrz

PrzPrz

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 178 postów

Napisano 19 wrzesień 2018 - 13:03

Czy Panowie PrzPrz i Mariusz mogliby się wypowiedzieć w powyższej kwestii?

Problem jest poważny, bo nowy taryfikator wprowadził kary za brak krajów rozpoczęcia i zakończenia, a nie widzę możliwości rejestrowania tych wpisów w przypadkach podobnych jak opisany powyżej.

Z góry dziękuję

 

 

Skoro zostałem wywołany jako pierwszy, to już śpieszę z odpowiedzią... :)

Kierowca pracuje również w okresach, gdy karta jest poza tachografem, więc oczywiście obowiązkowe i konieczne jest zarejestrowanie następujących zdarzeń:
1) wyjęcie karty (ten fakt jest odnotowany automatycznie);
2) inna praca (od chwili wyjęcia karty do faktycznego zakończenia pracy);
3) kraj zakończenia (moment wpisu ma być zgodny z chwilą zakończenia dziennego okresu pracy);
4) odpoczynek (zgodnie z faktami);
5) kraj rozpoczęcia (moment wpisu ma być zgodny z chwilą rozpoczęcia dziennego okresu pracy);
6) inna praca (od chwili rozpoczęcia pracy do momentu włożenia karty);
7) włożenie karty (ten fakt jest odnotowany automatycznie);
8) inna praca podczas wprowadzania brakujących wpisów.

I tylko w takiej kolejności...

W tachografach Siemens VDO DTCO 1381 w wersjach 1.4 i nowszych - wpisów dokonuję w sposób przedstawiony na filmikach (wszystkie cztery filmiki dotyczą jednego dziennego okresu pracy, przypadającego jednak w porze nocnej, na przełomie dwóch dni kalendarzowych):
https://www.youtube....dPWaqlIRdp_5jEI
(Sorry za jakość, to była prowizorka... i tak zostało... :/ )


Niestety, nie mam filmików dotyczących tachografu Siemens VDO DTCO 1381 w wersji 1.3. :(
(Hmmm... Inaczej... Mam, ale czekają na obróbkę i montaż... Zresztą filmiki, które podlinkowałem wyżej, też wymagają obróbki...)
A zdaje się, że właśnie tego tachografu dotyczy pytanie... :(

Spróbuję jednak opisowo...
Ad 1) Wyjęcie karty - klawisz "eject", pytanie "Kraj zakończ.?" pomijam, naciskając strzałkę w lewo.
Późniejsze aktywności - notuję gdzieś w notesie, w celu późniejszego uzupełnienia danych zgodnie z faktami.

Następnego dnia:
Ad 8) Tachograf przełączam na "inną pracę".
Wkładam kartę.
"Wpis manualny? TAK"
"Koniec zmiany? NIE"
Ad 2) Strzałkami góra/dół cofam się do zanotowanego momentu faktycznego zakończenia pracy, OK, strzałkami góra/dół wybieram "X", OK
Ad 3) "Koniec zmiany? TAK", strzałkami góra/dół wybieram właściwy kraj, OK
Ad 4) - zobacz niżej
Ad 5) "Start?" - strzałkami góra/dół ustawiam zanotowany czas faktycznego rozpoczęcia pracy, OK, strzałkami góra/dół wybieram właściwy kraj, OK
Ad 6) Strzałkami góra/dół mógłbym ustalić inny moment zakończenia wpisywanej w tym momencie aktywności, jednak nie ruszam, skoro ma tu być sama "inna praca", więc OK, strzałkami góra/dół wybieram "X", OK, "Akceptacja? TAK"
Ad 7) Karta włożona


Ad 4) - szczegółowe wyjaśnienie.
W tym tachografie - rzeczywiście jest pewien kłopot, gdyż obowiązkowy wpis "kraj zakończenia" jest wprowadzany w pytaniu "Koniec zmiany? TAK", po czym tachograf ten... natychmiast przechodzi do następnego pytania "Start?", automatycznie rejestrując aktywność nieznaną "?" od chwili zakończenia do chwili rozpoczęcia.

Wpisy "Kraj zakończenia" i "Kraj rozpoczęcia"obowiązkowe, zaś miejscem ich zapisu - jest karta kierowcy.
Nie da się ich zastąpić jakimkolwiek innym dokumentem - np. odręcznym rysunkiem czy zaświadczeniem.

Natomiast aktywność nieznana "?" - nie tylko może, ale wręcz MUSI być udokumentowana w inny sposób:
1) zaświadczeniem;
2) wykresówką;
3) rysunkiem odręcznym.

Osobiście - w przypadku tego tachografu rysuję brakujące aktywności odręcznie w sposób przedstawiony na rysunku.
42105867_1959360160773762_11103575540697

Fakt - NIE JEST to metoda bezpośrednio wskazana w R165/2014.
Wyprowadzam ją jednak z obowiązujących przepisów w sposób następujący:

1. W trakcie odpoczynku kierowca może "swobodnie dysponować swoim czasem" (art. 4 lit. f R561/2006) - w tym również zupełnie dowolnie oddalać się od pojazdu.

2. "Nie wyjmuje się wykresówki ani karty kierowcy z urządzenia rejestrującego przed zakończeniem dziennego okresu pracy" (art. 34 ust. 1 zd. drugie R165/2014) - zatem a contrario po zakończeniu dziennego okresu pracy karta / wykresówka może być (lub nawet powinna, por. pkt 3) z tachografu wyjęta.

3. "Kierowcy odpowiednio chronią wykresówki lub karty kierowcy" (art. 34 ust. 2 R165/2014) - czyli oddalając się od pojazdu, powinni je ze sobą zabierać - dokładnie tak samo, jak np. gotówkę, dowód rejestracyjny, wypis z licencji czy inne równie ważne dokumenty...

4. "Jeżeli w wyniku oddalenia się od pojazdu kierowca nie jest w stanie używać tachografu zainstalowanego w pojeździe" i "jeśli pojazd wyposażony jest w tachograf cyfrowy" - wówczas aktywności, które miały miejsce poza pojazdem "wprowadza się na kartę kierowcy przy użyciu urządzenia do manualnego wprowadzania danych, w jakie wyposażony jest tachograf" (art.  34 ust. 3 R165/2014).

5. Tachograf Siemens VDO DTCO 1381 w wersji 1.3. nie jest wyposażony w możliwość wprowadzania "ODPOCZYNKU" pomiędzy obowiązkowymi wpisami "Kraj zakończenia" i "Kraj rozpoczęcia".
Jest to wada tej generacji tachografów, a zatem stosuję art. 37 ust. 2 R165/2014, który stanowi, że:
"W czasie gdy tachograf nie działa lub działa wadliwie, kierowca zaznacza dane umożliwiające jego identyfikację (nazwisko, numer karty kierowcy lub numer prawa jazdy) wraz z podpisem, jak również informacje dotyczące różnych okresów, które nie były poprawnie rejestrowane lub drukowane przez tachograf:
a ) na wykresówce bądź wykresówkach; lub
b ) na tymczasowej wykresówce dołączanej do wykresówki lub karty kierowcy."

...traktując odwrotną stronę wydruku z danego dnia jako TYMCZASOWĄ WYKRESÓWKĘ i rysując jedynie brakujące dane.

Tyle tytułem uzasadnienia rysowania na odwrocie wydruku... :)

Czasami powstaje jednak inny kłopot...
Gdy aktywność nieokreślona obejmuje jakiś pełny dzień kalendarzowy liczony według UTC (np. kierowca zakończył pracę w sobotę, a  rozpoczął w poniedziałek), wówczas tego dnia w ogóle nie da się wydrukować z karty kierowcy, gdyż... ten tachograf tego dnia w ogóle na karcie kierowcy nie zapisuje!
Według danych zapisanych na karcie kierowcy - po sobocie następuje poniedziałek...

Najłatwiejszym rozwiązaniem jest oczywiście zaświadczenie.

Jednak w trasie - rysuję odręcznie również ten brakujący dzień, używając w charakterze tymczasowej wykresówki - bynajmniej nie wydruku, lecz po prostu czystego odcinka papieru z tachografu (na awersie - wpisuję jedynie datę i swój podpis, a na rewersie - wszystkie wymagane dane, w tym oczywiście rysunek 24h odpoczynku).

Pozdrawiam!


...publikacje prasowe i internetowe stanowią jedynie wyraz poglądów ich autora,
nie są natomiast wiążącą i oficjalną interpretacją obowiązujących przepisów prawa...


#7365 Jacol625

Jacol625

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 25 wrzesień 2018 - 11:57

Witam , mam pytanie ad odpoczynków tygodniowych . Poprzedni tydzień kierowca odpoczywał wtorek, środa, czwartek - 65h w domu . W tym samym poprzednim tygodniu stanął w niedzielę  i odpoczywał 30h . Pytanie czy może w obecnym tygodniu liczyć 6 okresów dobowych i zrobić w sobotę/niedzielę 24h za granicą ? Z góry bardzo dziękuję za pomoc . 



#7366 Guest_Kasia1208

Guest_Kasia1208
  • Goście

Napisano 02 październik 2018 - 09:21

Witam, czy z dyżuru 50% i 100% można uzupełnić czas pracy do 8 godzin. np jeśli kierowca ma wykazane sumie 9 godz.aktywności z czego 6 godz. to była praca lub prowadzenie pojazdu, natomiast (3 godz.) po 1,5 godz. dyżur 50% i 100% Czyli najpierw wliczam 15 min. przerwy-śniadaniowej z dyżuru 50%-do czasu pracy ,a następnie z którego dyżuru w pierwszej kolejności mam uzupełnić  pozostały czas normatywy. Kierowcy mają indywidualny rozkład czasu pracy.



#7367 groadin

groadin

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 02 październik 2018 - 13:19

Myślę, że są to niewątpliwie bardzo przydatne porady :) Dzięki wielkie, na pewno z nich skorzystam.


A to jest najcudowniejsze uczucie na świecie. Ilu ludziom dana jest taka szansa? Mieć kogoś kochanego, kto po wielokroć się w tobie zakochuje?




Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych

Najnowsze tematy