Skocz do zawartości


Zdjęcie

działalność gospodarcza, składki i podatek


wróć do serwisu Księgowość 9 odpowiedzi w tym temacie

#1 yaro

yaro

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 05 listopad 2014 - 20:38

Witam.

Mam propozycję podjęcia zatrudnienia z tym, że muszę założyć własną działalność gospodarczą. Prośba o pomoc i udzielenie pewnych informacji.

 

Co miesiąc będę wystawiał jedną fv dla firmy, dla której będę świadczył usługi. Przyjmujmy, że będzie to:

10 000,00 zł netto

12 300,00 zł brutto

Moja prośba to prośba o wyliczenie kwoty jaka mi zostanie po zapłaceniu wszystkich składek i podatku. Będę wdzięczny za cenne wskazówki.

 

Mam również pytanie o to co mogę wliczyć w koszty prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług informatycznych i rozliczeniowych? Jakie są przeciętne ceny pobierane przez biura rachunkowe za prowadzenie takich rozliczeń jak opisuję?

 

Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję.

Pozdrawiam.



#2 Borowska Angelika

Borowska Angelika

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 101 postów
  • LokalizacjaWrocław

Napisano 06 listopad 2014 - 08:30

W pierwszej kolejności, aby założyć własną działalność gospodarczą musisz wypełnić i złożyć formularza CEIDG-1. Informacje o tym jak go wypełnić znajdziesz tutaj: http://poradnik.wfir...acyjne-i-prawne

 

Co do zasady początkujący przedsiębiorcy mogą opłacać tzw. mały ZUS, który obecnie kształtuje się tak:

- składka na ub. społeczne 160,78 zł

- składka na ub. zdrowotne 270,40 zł

 

Jeżeli będziesz czynnym podatnikiem VAT musisz dokonać rejestracji na druku VAT-R. Co do zasady na konto US będziesz musiał wpłacić wartość podatku VAT należnego (od sprzedaży) - 2.300 zł pomniejszony o podatek VAT naliczony (od zakupów) podlegający odliczeniu.

 

Kolejna kwestia to podatek dochodowy, jeżeli zdecydujesz się na opodatkowanie na zasadach ogólnych wówczas zaliczkę wyliczasz wg schematu: 

  1. Przychód od początku roku - koszty od początku roku = dochód. 
  2. Dochód - możliwa do rozliczenia strata z lat ubiegłych - suma zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne (o ile nie były ujęte bezpośrednio w kosztach w KPiR) = dochód do opodatkowania.
  3. Dochód do opodatkowania zaokrąglamy do pełnych złotych (podstawa opodatkowania).
  4. Podstawa opodatkowania x 18% - 556,02 zł (kwota zmniejszająca podatek) = podatek od początku roku.
  5. Podatek - suma odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne (7,75% od podstawy) = podatek liczony od początku roku.
  6. Podatek liczony od początku roku - zaliczki zapłacone w poprzednich miesiącach = zaliczka za dany miesiąc/kwartał.
  7. Zaliczkę za dany miesiąc/kwartał zaokrąglamy do pełnych złotych = kwota do wpłaty na konto US.

Przy czym pamiętaj, że skala (zasady ogólne) nie są jedyną dostępną formą opodatkowania. Przedsiębiorcy mogą wybrać jedną z 4 dostępnych:

- zasady ogólne,

- podatek liniowy,

- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,

- kartę podatkową.

Więcej na temat form opodatkowania możesz przeczytać tutaj: http://poradnik.wfir...y-opodatkowania



#3 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 06 listopad 2014 - 09:53

Przypuśćmy, że rozliczam się na zasadach ogólnych.

Wystawiam fakturę dla firmy, której świadczę usługi na kwotę: 10 000 zł netto + 2 300 zł VAT = 12 300 zł brutto. Na konto wpływa mi kwota 12 300 zł.

 

W takim przypadku nie odprowadzam podatku 2 300 zł do US. Podatek wyliczam zgodnie z opisaną wyżej zasadą i ten płacę do US. Zgadza się?



#4 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14140 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 07 listopad 2014 - 21:48

Dlaczego piszesz "nie odprowadzam podatku 2 300 zł do US" ? Jeśli nie będziesz miał podatku VAT naliczonego w fakturach kosztowych, to tę kwotę VAT będziesz musiał zapłacić do US.

 

Podatek dochodowy to co innego niż podatek VAT. Wyliczasz go według podanego wyżej przepisu.



#5 Guest_adam

Guest_adam
  • Goście

Napisano 19 listopad 2014 - 09:56

Czyli tak naprwdę podatek oddaję dwa razy: razy 23% VAT, a drugi raz podatek dochodowy? Złodzieje smile.png

dziękuję za odp



#6 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14140 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 19 listopad 2014 - 21:58

jakie dwa razy ?

chyba coś  źle zrozumiałeś

 

a poza tym - przecież nie musisz od razu być vatowcem, możesz wystawiać rachunki i wtedy nie płacisz podatku VAT



#7 Guest_adam

Guest_adam
  • Goście

Napisano 21 listopad 2014 - 19:44

Własnie czegoś nie rozumiem.

Wystawiam fakturę razem z podatkiem vat 23%, który muszę oddać, a później muszę jeszcze zapłacić 19% podatku dochodowego w przypadku rozliczenia na zasadach . Tak to rozumiem, ale nie wiem czy dobrze. Dobrze czy nie?

pzdr



#8 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14140 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 21 listopad 2014 - 22:15

Podatek dochodowy i VAT to są dwa różne podatki.

Podatek dochodowy płaci się od dochodu, nie ma możliwości jego niepłacenia gdy jest dochód, który jest większy od kwoty wolnej od podatku /czyli 3.089 zł/.

 

Podatek VAT rozlicza się odejmując od podatku należnego, który jest zawarty w fakturach sprzedaży, podatek VAT naliczony, który masz w fakturach kosztowych za zakupione towary, materiały czy usługi.

Tak więc do odprowadzenia do US nie będzie cała kwota podatku 23 %.

 

A może też być sytuacja, że w którymś miesiącu podatek naliczony będzie większy od podatku należnego. I wtedy taka nadwyżka może być do zwrotu z US na twój rachunek bankowy, lub do przeniesienia na następny miesiąc.



#9 Guest_adam

Guest_adam
  • Goście

Napisano 22 listopad 2014 - 13:54

Tak. Zgadzam się, że są to dwa różne podatki, ale tak czy inaczej łaczna kwota jaką muszę zapłacić to podatek dochodowy i podatek VAT (pomniejszony o podatek faktur kosztowych). Dwa razy opłacam "złodziei".

Dziękuję za odpowiedź.

Wiem jak muszę liczyć swoje wymagania w przypadku umowy o działalnośc gospodarczą.



#10 Zespół.Centrum.Pomocy.ePK

Zespół.Centrum.Pomocy.ePK

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 731 postów

Napisano 27 listopad 2014 - 14:23

Witamy,
 
Jeżeli to pierwsza działalność (nie była prowadzona w okresie ostatnich 5 lat) to przez pierwsze dwa lata obniżona składka do ZUS - max ok. 160 zł, po tym okresie minimalna składka to ok. 720 zł. Te składki pomniejszają przychód (czyli kwotę netto z faktury). Do tego składka na ubezpieczenie zdrowotne (270 zł miesięcznie). Ta składka jest odliczana w części od podatku (odpocza się ok 230 zł). Czyli przychód to 10 000, a dochód (przychód - koszt = podstawa opodatkowania, czyli kwota od której płaci się podatek dochodowy) to 9850 zł (przez pierwsze dwa lata). Oczywiście można zwiększyć koszty - będą to wydatki poniesione w związku z działalnoscią np. czynsz za lokal, w którym prowadzi się działalność, abonament tel, materiały biurowe, narzędzia... tu wszytsko zalezy od profilu działalności. Od kwoty przychodu nalezy odprowaadzić podatek dochodowy. W zależności od przyjętej metody (sposobu odpodatkowania) podatek może być płacony od przychodu na zasadach ogólnych (18 albo 23%) albo według skali (19%). Możliwe jest również wybranie zryczałtowanej formy odpodatkowania (tu w zależności od rodzaju działalnosci obowiązują różne stawki). Do tego należy doprowadzić podatek VAT, czyli kwotę poidatku VAT na fakturze, pomniejszoną o kworę podatku VAT wydanego na zakupy związane z działalnością.     Sugerujemy zapoznanie się z materiałem dostępmnym na stronie https://www.biznes.g...przydatne-linki
 
Pozdrawiamy,
Zespół Centrum Pomocy elektronicznego Punktu Kontaktowego




Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych