Skocz do zawartości

Kategorie

Forum

Napęd Haldex a napęd Torsen, cechy i czym się różnią?


20 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Jericho

Guest_Jericho
  • Goście

Napisano 01 czerwiec 2011 - 20:07

Czym się różni napęd Torsen od napędu Haldex?Który z nich jest lepszy?Bo wiem, że różnica tkwi w szczegółach i auto z Torsenem będzie jeździło zupełnie inaczej niż auto z Haldexem.Jakie są cechy obu napędów?Torsen jest skuteczniejszy w szybszej jeździe od Haldexa?

#2 Guest_Matee

Guest_Matee
  • Goście

Napisano 02 czerwiec 2011 - 01:04

Napędy Haldex i Torsen są do siebie podobne jeśli chodzi o działanie. Bardzo różnią się ich główne elementy - przeniesienia napedu czyli tzw. sprzęgła. Torsen to sprzęgło wiskotyczne i tylny napęd jest spięty na stałe. W Haldexie zastosowane zostało sprzęgło elektrohydrauliczne które jest w pełni sterowalne.Sam Torsen, jeśli chodzi o definicję to samoblokujący się mechanizm różnicowy. Taki rodzaj szpery, która ma rozdzielić moment obrotowy pomiędzy koła jednej osi lub między przednią a tylną. Nazwa pochodzi od słów TORque i SENsing. Czyli "moment" i "wyczucie".Haldex jest stosowany w autach grupy VAG wyposażonych w poprzeczny silnik i napęd na obie osie. Stosowały go też Volvo, Ford i Opel.A Torsena znajdziemy np. w Alfa Romeo, Audi (system quattro), VW (system 4motion).Jeśli chodzi o różnicę to napęd Torsen to opór ruchu i brak możliwości jego rozpięcia. Haldex jest raczej uważany za rozwiązanie lepsze na torze i do szybkich startów. Poza tym ten drugi można programować, a nie tylko ustawić na stałe przeniesienie napędu w proporcjach 25/75 jak w Torsenie. Napęd haldex zapina się tylko wtedy, kiedy trzeba, a nie cały czas, pozostawiając autu tych kilka KM więcej jeśli jedzie z prędkością większą, niż 30 km/h.

#3 Guest_swist

Guest_swist
  • Goście

Napisano 13 lipiec 2012 - 18:19

takich bzdur dawno nie czytałem... Wiskoza w Tprsenie? Gratuluję pomysłu. Torsen nie posiada sprzęgła międzyosiowego, dlatego jest właśnie zdecydowanie lepszy od Haldexa. Po proztu Torsen pracuje cały czas, tyle że nie odczuwasz tego w normalnych warunkach. I wcale nie jest spięty na stałe - oczywiście że w zależności od warunków więcej momentu (d0 3,5 raza więcej) może być przekazywane na jedną z osi - i to na ta o lepszej przyczepności. I tak dalej, i tak dalej. Polecam fachowa literaturę.

#4 Guest_swist

Guest_swist
  • Goście

Napisano 13 lipiec 2012 - 18:21

A, i generalnie popytaj użytkowników który jest lepszy (Haldex vs. Torsen). Sam zobaczysz.

#5 Guest_Pan Inżynier

Guest_Pan Inżynier
  • Goście

Napisano 31 maj 2013 - 22:30

Co jest lepsze? - to pojęcie względne. Haldex oparty jest na działaniu sprzęgła wiskotycznego, ale porównanie V generacji Haldex do zwykłej wiskozy to jak porównanie Forda T do Forda Shelby GT500. Haldex może przenosić do 3000Nm - przy czym silnik 3.0 TDI 176kW (236KM) ma maksymalny moment obrotowy 500Nm. Haldex działa już przy kilkunastu rad/s w różnicach prędkości kątowych, jest sterowany elektronicznie więc może wspomagać ESP... ma zasadniczą wadę, podczas dłuższej jazdy w trudnych warunkach terenowych sprzęgło się grzeje, więc bezpiecznik sam może je rozłączyć np. po dłuższej jeździe w śniegu pod górę.Torsen działa na zasadzie wzrostu tarcia pomiędzy śrubowymi powierzchniami ślimacznic (satelit) a ślimacznicą (koło słoneczne) poprzez przekroczenie sprawności współpracujących powierzchni śrubowych. Działa tylko przy dużych różnicach w prędkościach kątowych między półosiami na które może przenosić moment obrotowy albo między przednią a tylną osią (nie może działać szybciej ze względu na możliwość zblokowania kół podczas jazdy w zakrętach - przypadek zastosowania go do rozdzielania mocy między półosiami, gdy stosowany jest jako sprzęgło międzyosiowe szybkość reakcji jest minimalnie mniejsza niż haldexa, dla przeciętnego użytkownika bez różnicy). Jego budowa i działanie są całkowicie mechaniczne więc nie może współpracować z elektronicznymi systemami trakcji ale jest trwalszy (trwałość podobna do samego dyferencjału, więc w praktyce trzeba się mocno postarać żeby uszkodzić) i mniej zawodny od Haldexa.Podsumowując jeśli ktoś bardziej ceni bezpieczeństwo i nie wybiera się na safari swoim autem to lepszy będzie Haldex - poprawia komfort jazdy, pewność prowadzenia, pomaga w zimie, można się wybrać za miasto bez obaw że ugrzęźniemy na błotnistym podwórku u teściów na wsi itp. Jeśli ktoś lubi wypady za miasto (lub ma auto o olbrzymim momencie obr. i lubi ruszać z pełnych obrotów), szuka trwałego AWD powinien zainwestować w TORSEN.

#6 Guest_katarakta

Guest_katarakta
  • Goście

Napisano 12 marzec 2014 - 13:41

poplatane z pomieszanym te wasze opisy:P



#7 pawel.wil

pawel.wil

    Użytkownik

  • Członkowie
  • PipPip
  • 20 postów
  • LokalizacjaMazowieckie

Napisano 04 kwiecień 2014 - 15:15

Nic nie zrozumiałem, każdy swoje ;]


W razie jakichkolwiek problemów zachęcam do odwiedzenia radców prawnych: http://www.kg-law.pl/pl/zespol/jaroslaw-kaminski.html

 

 

 


#8 Guest_Zgredzio

Guest_Zgredzio
  • Goście

Napisano 03 marzec 2015 - 12:57

Torsen to czysto mechaniczny kawałek metalu z paroma zębami czasami wyglądającymi jak ślimaki. Wymyślony dawno temu do rajdów OFF-Road.

Pytanie Kiedy zajedziesz Torsena? -> w 99,99% przypadków nie znajdziesz użytkownika auta z markowym Torsenem, który się rozleciał w sposób naturalny !!!

Prędzej zajedziesz skrzynie biegów niż Torsena ;-)))

 

 

Haldex, jak koledzy pisali wyżej, jest to wielkopłytowe sprzęgło sterowane hydraulicznie za pomocą programowalnej elektroniki. Tarcze "sprzęgłowe" + elektronika + hydraulika = KŁOPOTY FINANSOWE. Średnio potrafi się uszkodzić w zależności od wersji(początkowe czy późniejsze), producenta i stylu jazdy: od 80tyś - 400tyś km... Średnio kosztuje ok 5tyś-25tyś w zależności w jakim aucie jest montowane i czy Serwis dokłada 50/100/200/400% marży ;-))))

 

Ogólnie Torsen to część prosta/łopatologiczna nie do zajechania, a z Haldexem trzeba się obchodzić jak z jajkiem, bo może drogo kosztować.

 

+ i - w aspekcie jazdy

Torsen to proste urządzenie skonfigurowane na stałe i pracuje cały czas tak samo -> mało dostosuje się do trybu jazdy.

Haldex potrafi dostosować się do trybu jazdy, ale czasami może za późno dołączyć napęd lub przesunąć moment obrotowy (więc i tak wylądujesz zimą w rowie). Tak czy siak Haldex jest rozwojowym urządzeniem, jednakże nie nadającym się tak na prawdę do jazdy Off-Road - chyba że chcemy wymieniać go razem z Oponami na Kołach, bo tak szybko się zużyje. 

PS: Jestem użytkownikiem Torsena w 1,6Tonowym Audi z silnikiem 1.8T przerobionym na 192km, z przebiegiem zbliżającym się do 250tyś km.



#9 kliner

kliner

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 72 postów

Napisano 18 marzec 2015 - 14:18

Czyli, który jest lepszy ostatecznie?



#10 Guest_iKondzio

Guest_iKondzio
  • Goście

Napisano 14 kwiecień 2015 - 15:56

Haldex kłopoty finansowe? W BMW X6 wyczyniam cuda i nie oszczędzam, czasami szkoda mi tego auta ale w końcu do tego służy, to babka z piasku co się może rozsypać. Od 2009 wybiło prawie 500k kilimetrów przebiegu i żadnego kłopotu prócz silnika ale to diesel przy takiej eksploatacji może zawodzić.



#11 Guest_Michał

Guest_Michał
  • Goście

Napisano 14 maj 2015 - 12:01

Ja mam Audi A4 B6 2.5 TDI 180KM 370Nm z torsenem bajka na drodze podzas prowadzenia (przebieg auta 340 000 km) zero problemów. Tak jak kolega napisał haldex może się załączyć z opóźnieniem i leżysz w rowie. Bardziej pożądane są samochody z układem quattro torsen. Co widać po Audi S1 zbiera dobre opinie choć wszyscy narzekają, że haldex załącza się z opóźnieniem. Zawsze mechanika jest lepsza dla zwykłego Kowalskiego niż elektronika a torsen na allegro chodzi po 250-400 zł więc bardzo atrakcyjnie :-)

#12 Guest_pawka

Guest_pawka
  • Goście

Napisano 04 sierpień 2015 - 23:10

Ja jestem użytkownikiem Torsena, który własnie został zajechany!!! VW Passat 2,8 v6 193kM synchro  280tys przebiegu.Bez agresywnej jazdy, bez szaleństw,bez szybkiego ruszania i znacznych obciążeń.

Wiem, że haldex zimą potrafi załączyć się w najmniej oczekiwanym momencie. Skręcając na skrzyżowaniu

 wystarczy trochę lodu, przód zaczyna buksować załącza się tył auto staje się nadsterowne i jesteśmy na chodniku. Passat synchro ma połączenie Torsena z haldexem i latem jest fajnie ale zimą trzeba uważać. 



#13 Guest_misiek

Guest_misiek
  • Goście

Napisano 11 sierpień 2015 - 21:22

Ja jestem użytkownikiem Torsena, który własnie został zajechany!!! VW Passat 2,8 v6 193kM synchro  280tys przebiegu.Bez agresywnej jazdy, bez szaleństw,bez szybkiego ruszania i znacznych obciążeń.

Wiem, że haldex zimą potrafi załączyć się w najmniej oczekiwanym momencie. Skręcając na skrzyżowaniu

 wystarczy trochę lodu, przód zaczyna buksować załącza się tył auto staje się nadsterowne i jesteśmy na chodniku. Passat synchro ma połączenie Torsena z haldexem i latem jest fajnie ale zimą trzeba uważać. 

 

Nie,no kurde przestań, połączenie torsena z haldexem...

Passat B2, B3 miały zwykłą wiskozę, jak w golfie. Czyli na wale sprzęgło lepkościowe i nic więcej, zero elektroniki (mam to w VW t4 i zaskakująco dobrze działa w zimie). Nazywało się Syncro

B4 - nie wiem, silnik poprzeczny, haldexów jeszcze nie było, więc raczej też visco - też nazywało się Syncro

B5 - miał znów silnik podłużny, a dokładnie cały zespół napędowy jak w Audi A4 B6 (tak: B6), czyli klasyczne quattro, tyle, ze nazywało się już 4Motion

od B6 wszystkie paski 4x4 mają Haldex i nazywają się 4Motion

 

A w Audi - silniki podłużne - torsen - nazywa się Quattro

silniki poprzeczne - Haldex i dla zmyłki też nazywa się Quattro

 

Maiłem 2 Audi - 100 i A6 z torsenem i zero problemów. Visco w T4 też  - ma już co najmniej 350 tys - tyle ma na liczniku

A jutro właśnie zamierzam kupić Alfę Crosswagon, bo ma torsena jak Audi, a nawet może lepszą konfigurację



#14 Guest_Edi

Guest_Edi
  • Goście

Napisano 16 listopad 2015 - 23:01

Jaka jest różnica między Torsenem a Haldexem? Torsen jest to najprościej mówiąc samoblokujący się układ róznicowy. Haldex to tylko wielopłytkowe sprzęgło sterowane elektronicznie poprzez hydraulikę. Samochód z Torsenem jako miedzy osiowym układem róznicowym w normalnych warunkach czyli sucha, asfaltowa droga napedza obie osie samochodu po równo. Zachowuje sie jak otwarty układ róznicowy. Mamy w tym momencie napęd 4x4. W tych samych warunkach samochód z Haldexem 90% mocy przekazuje tylko na jedną oś naczęściej przednią a tył dostaje tylko 10%. Haldex jest powiedzmy wyłączony. Teraz  na nasz suchy asfalt spadł śnieg. W samochodzie z Torsenem wystarczy, że na którejkolwiek osi wystąpi uślizg kół przekraczający wartość (różnica obrotów) ustaloną budowa Torsena (można ustawic przy jakiej róznicy obrotów Torsen ma sie blokować odpowiednio nacinając zęby na ślimakach, to juz oczywiście robi producent) układ różnicowy zaczyna się samoistnie blokować czyli przenościć moment obrotowy na oś o lepszej przyczepnośici. W Haldexe jak wystąpi uślizg kól na osi napedzanej czyli na przodzie, elektronika załącza hydraulikę która ściska płytki w sprzęgle co powoduje przeniesienie monentu obrotowego na oś tylną. Wielkość momentu jaka jest przekazywana steruje cały czas elektronika.

 

Ogólnie Torsen jest dużo lepszy od Haldexa czy innego tego typu rozwiązania jak sprzęgło wiskotyczne czy elektromechaniczne. Ale niestety ma wady w odniesieniu do wyżej wymienionych rozwiazań. Droższy w produkcji, cięższy, większy, wewnętrzne opory mechaniczne powodują wieksze spalanie.

Zalety. Jest to układ róznicowy nie sprzęgło, może przenościc duże obciążenia przez długi czas, (można jechać przez pustynię i sie nie przegrzeje smile.png ) duża trwałość, działa czysto mechanicznie reakcja dzaiałania jest łatwa do przewidzenia przez kierowcę nie jak w przypadku sprzęgła międzyosiowego kiedy to w określonych warunkach nagle tylny most się zalącza i może tył zarzucić.

 

Moim zdaniem najlepszy samochód terenowy to taki z trzema Torsenami czyli przednim, tylnym oraz miedzyosiowym układem róznicowym plus oczywiście reduktor smile.png))

 

Włąścicielem patentu Torsen jest chyba obecnie Toyota.

 

Pozdrawiam

 

Edi.

 

 

 



#15 Guest_MP95203

Guest_MP95203
  • Goście

Napisano 01 październik 2016 - 16:46

Torsen jest spięty na stałe tylko przekazuje moment pomiedzy osiami zaleźnie od potrzeb a haldex to następca wiskozy tylko że tu sterowanie odbywa się poprzez komputer sterujący sprzęgłem elektromagnetycznym a nie płytkami w gestym oleju.

#16 Guest_Robert

Guest_Robert
  • Goście

Napisano 07 grudzień 2016 - 22:12

Gdzie mogę sprawdzić czy w Tiguan VW 2.0 TDI 140KM 4MOTION mam Haldes czy Torsen?



#17 Guest_AR

Guest_AR
  • Goście

Napisano 15 grudzień 2016 - 22:38

Gdzie mogę sprawdzić czy w Tiguan VW 2.0 TDI 140KM 4MOTION mam Haldes czy Torsen?

 

W sklepie z Tiguanami! biggrin.png biggrin.png biggrin.png  



#18 Guest_Piotr

Guest_Piotr
  • Goście

Napisano 18 styczeń 2017 - 21:26

Tiguan ma haldexa jak wszystkie obecnie sprzedawane auta ze stajni VW z silnikiem poprzecznym smile.png



#19 Guest_Thor

Guest_Thor
  • Goście

Napisano 05 luty 2017 - 11:26

Gdzie mogę sprawdzić czy w Tiguan VW 2.0 TDI 140KM 4MOTION mam Haldes czy Torsen?

 

 

Tiguan ma haldexa jak wszystkie obecnie sprzedawane auta ze stajni VW z silnikiem poprzecznym smile.png

 


VW swojego czasu twierdził że 4MOTION™ to torsen, chyba że zmienili ten patent.



#20 Guest_Edek

Guest_Edek
  • Goście

Napisano 23 grudzień 2017 - 09:02

silnik wzdłużnie- Torsen
silnik poprzecznie - Haldex
każdy ma zalety i wady ale to już zostało tutaj
posiadam A4 S4 B5 w którym zamontowałem w tylnym dyfrze Torsena, auto w zakrętach o wiele lepiej się prowadzi, przede wszystkim nie wyjeżdża przodem jak ma to miejsce w serii ale pali litr wiecej



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych