Skocz do zawartości


EWIDECJA CZASU PRACY KIEROWCY


wróć do serwisu Kadry 5047 odpowiedzi w tym temacie

#81 Gość_kejt

Gość_kejt
  • Goście

Napisano 25 sierpień 2009 - 13:06

a co kierowca powinien pisac na odwrocie tarczki z tacho jesli pojazd jest wylaczony spod rozporzadzenia tak zwany pojazd czyszczacy ulice??

#82 Gość_ITD-PIP.pl

Gość_ITD-PIP.pl
  • Goście

Napisano 25 sierpień 2009 - 15:34

do 30-tka:dyzur 50% - to jest przerwa, która kierowca musi wykonac po 6h pracy (a częsciej po 4,5 h jazdy) oraz czas, który siedzi z boku kierowcy podczas podwójnej obsady (jazda zespołowa)dyzur 100% - to jest czas dyspozycyjności, gdy kierowca nie wykonuje pracy, jest już po normalnym czasie pracy i uznajemy, że oczekuje na jakies dyspozycje od pracodawcy.do kejt:dokładnie taką infirmację, że jest to jazda na pojeździe wyłączonym z rozporządzenia 561. Prawdę mówiąc dziwi mnie, że taki pojazd ma tachograf (bo z tego tez jest zwolniony), no ale jesli juz ma, to musi być uzywany i trezba kazdorazowo opisac taka wykresówkę, że jest to jazda na aucie wyłączonym z rozporządzenia.Do analiz danych z tachografu polecam odpowiednie programy do analizy i rozliczania, wiekszość zagadnień jest załatwiana przez komputer (przerwy, dyż50%, 100%, nadgodizny, oddawania wolnego za pracę, ewidencja itd). Przed zakupem sprawdźcie czy dany program dobrze robi to co ma robić - bo nie są to tanie programy. ITD i PIP używa TachoScana.

#83 Gość_KOO

Gość_KOO
  • Goście

Napisano 26 sierpień 2009 - 12:56

można zobaczyć www.transexpert.pl - Alternatywa dla tachoscana

#84 Gość_kaśka

Gość_kaśka
  • Goście

Napisano 27 sierpień 2009 - 10:20

A jakie zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu wystawić kierowcy jeżeli np. w środe o 15 zjechał do bazy i zakończył prace, w czwartek i piątek przyszedł do pracy (7-15)- naprawiał samochód , sobotę i niedzielę miał wolną i w poniedziałek ruszył już w trasę.Świadectwa działalności nie mogę wystawic,jedynie zaswiadczenie z art. 31pkt1 ale nie wiem czy tam tez wpisywać godziny i co zrobić z weekendem? osobne zaśw. od godz. 15 w piątek?

#85 Gość_aniek

Gość_aniek
  • Goście

Napisano 27 sierpień 2009 - 11:15

do mariusz:uprzejmie prosze o pomoc, zatrudniamy kierowców w zadaniowym systemie czasu pracy, w jednomiesiecznym okresie rozliczeniowym. Kierowcy otrzymują stałe pensje, mają ustaloną nagrodę (do pewnej kwoty-zazwyczaj stałą) i otrzymują stały ryczałt za godziny nocne, a osobno są rozliczanie dla nich delegacje. Kierowcy jadą w dwóch w trasę, czy powinno to być jakoś rozdzielone? że jeden pracuje, bo prowadzi, a drugi, że niby co? może mógłby mi Panm polecić szkolenie typowo nastawione pod kierowców w tym systemie czasu pracy? czekam na odp. z góry dzieki

#86 Gość_csk.szczecin.pl

Gość_csk.szczecin.pl
  • Goście

Napisano 28 sierpień 2009 - 01:07

Jeżeli kierowca podróżuje w załodze liczony jest okres dyżuru 50%. W tym przypadku system zatrudnienia nie ma większego wpływu. Zasady rozliczania czasu pracy są w programie szkolenia dla kadry zarządzającej, zapraszam na csk szczecin pl.

#87 Gość_ITD-PIP.pl

Gość_ITD-PIP.pl
  • Goście

Napisano 28 sierpień 2009 - 01:54

Zaswiadczenie wystawia się na DNI w których kierowca nie prowadził pojazdu podlegajacego pod Rozporządzenie 561. W środę jechał, wiec nie musimy mu wystawiac zaswiadczenia. W czwartek i piątek - nie ma tacho, więc musimy mu wystawić zaświadczenie (pracował w charakterze innym niż kierowca) - mozna napisać w jakich godzinach, ale nie jest to konieczne - bo chodzi o zaswiadczenie DLACZEGO NIE MA TARCZEK W TYM DNIU, a nie ile pracował.A na weekend kolejne zaświadczenie (sob-niedz) miał dzień wolny lub odpoczynek tygodniowy - tutaj również godizny nie sa potrzebne. Na ponidziałkowej tarcze wyrysuje na odwrocie od 00:00 do 7:00 kreskę na odpoczynku i potem wkłada tarczkę i jedzie dalej normalnie.Do aniek:tak jak napisał csk - kierowca, który jedzie w załodze i nie prowadzi pojazdu ma zaliczony dyżur płatny nie mniej 50% stawki (może byc więcej :)) ) czyli nie wlicza mu się to do pracy. za ten dyżur należy zapłacić - przepisy nie dopuszczają udzielenia czasu wolnego. Z inspektorami PIP potwierdziłem, że jesli wliczymy ten dyżur do pracy to nie będzie źle... po co płacić np. miesieczna (sztucznie uzupełnioną o ten dzień o 8h) + 9h dyzuru - skoro można zapłacić miesieczną wypłatę i 1h dyżuru (bo 8 wliczono do pracy i pozostała 1h dyżuru).W najbliższym czasie prowadze szkolenie w Poznaniu z inspektorem pracy:http://www.edukacja-gryglewicz.com.pl/opis_szkolenia.php?id=213a kolejne w Zielonej Górze:http://www.edukacja-gryglewicz.com.pl/opis_szkolenia.php?id=212te szkolenia są odpłatne. We Wrocławiu w stowarzyszeniu www.DSPM.pl prowadzę takie szkolenia cyklicznie i tam cenowo wygląda to troche taniej. Zakres szkolenia obejmuje praktyczne porady i rozwiazywanie konkretnych przypadków - na sali zawsze są słuchacze z konkretnymi problemami i wspólnie je rozwiązujemy. To jest najlepsza nauka - oczywiście cała teoretyczna podstawa jest omawiana + wiele bonusów...Poza tym jest mozliwość indywidualnego spotkania w Pani siedzibie, doradzam firmom transportowym na terenie całej Polski- kwestia umówienia sie przy okazji jak bede w Pani okolicy :)) - nie ma problemu lub prosze pytać tutaj - zaglądam tu codziennie :) i jest bezpłatnie ;D - jesli potrafię to pomagam.Przepraszam za troche autoreklamy - ale było pytanie o to :)

#88 Gość_aniek

Gość_aniek
  • Goście

Napisano 28 sierpień 2009 - 10:07

serdecznie dziękuję za odpowiedź, czy ktoś z was była na szkoleniu polecanym przez itd-pip.pl? niestety nie korzystamy z programu tachoscan

#89 Gość_Wojtek

Gość_Wojtek
  • Goście

Napisano 08 wrzesień 2009 - 01:00

Do itd-pip: dwie tezy w Pana komentarzu wydają mi się mocno dyskusyjne:a) w zaswiadczeniu o nieprowadzeniu pojazdu lub prowadzeniu pojazdu, do którego nie mają zastosowania przepisy rozp. (WE) 561/2006 lub umowy AETR należy precyzyjbie określić okres takiej aktywności (tj. ramy czasowe) - przemawia za tym przede wszystkim konieczność rzetelnego rozliczenia wymiaru czasu pracy kierowcy w poszczególnych dobach dla celów ustalenia jego uprawnień do wynagrodzenia - 2 proste przykłady z praktyki:- kierowca wykonuje w jednym dniu przewóz drogowy i następnie pracuje na warsztacie - proszę mi podać sposób rozliczenia czasu pracy kierowcy w tej dobie bez precyzyjnego wskazania godzin "innej pracy" w zaświadczeniu, nie można też ustalić precycyjnie długości odpoczynku dziennego,- kierowca wykonuje prace na warsztacie po okresie odpoczynku tygodniowego - w jaki sposób ustali Pan długość tego okresu odpoczynku czy wreszcie wymiar czasu pracy w tym dniu ? Podobnie pogląd z rozliczeniem dyzurów. Pracodawca ma obowiązek prawidlowo naliczać wynagrodzenie (art. 94 pkt. 5 kp). Płaca za dyżur jest także wynagrodzeniem. Nie ma problemu, gdy wymiary: czasu pracy i dyzuru kierowcy łącznie mieszczą się w granicach miesięcznego wymiaru czasu pracy. Przykładowo: miesięczny wymiar czasu pracy wynosi w danym miesiącu 168 godzin - w tym czas pracy kierowcy wyniósł w tym miesiącu 130 godzin i dodatkowo 30 godzin - czas dyzuru. Jeśli kierowca jest wynagradzany stałą stawką miesięczną i otrzyma ja za dany miesiąc w wysokości określonej w umowie - jest ok. Problem pojawia się, jeśli kierowca pracował w wymiarze miesięcznym zbliżonym do wielkości określonej normą tygodniową czasu pracy (tj. 40 godzin na dobę) lub w godzinach nadliczbowcych. Tu trzeba już bezwzględnie naliczyć wynagrodzenie za dyżur, gdyż inaczej zaniżymy wysokośc świadczeń ze stosunku pracy należnych kierowcy. Nie ma tu też mowy o żadnych ryczałtach za dyżury.

#90 Gość_ITD-PIP.pl

Gość_ITD-PIP.pl
  • Goście

Napisano 08 wrzesień 2009 - 22:14

Zaświadczenie o którym mowa NIE SŁUŻY do ewidencjonowania czasu pracy i innych zdarzeń, tylko do potwierdzania faktu nieposiadania wykresówek lub zapisów na tachografie cyfrowym i jest wystawiane NA DZIEŃ, w którym kierowca nie prowadził pojazdu z tachografem.Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej zaświadzczenia te MA BYĆ stosowane TYLKO w przypadkach w nich określonych, czyli CHOROBA, URLOP i PROWADZENIE POJAZDU WYŁĄCZONEGO z Rozp 561 lub AETR. Nie ma tutaj mowy o dyżurze, wykonywaniu innych prac. Do takich zdarzeń jest zaświadczenie o którym mowa w art 31 ustawy o czasie pracy kierowców, gdzie można wpisać jako powód nieposiadania wykresówki lub zapisów na karcie cyfrowej, dzień wolny, odbywanie odpoczynku tygodniwego lub pracę w charakterze innym niż kierowca.Praca w przedsiebiorstwie lub dyżur, są ewidencjonowane na liscie obecności pracowników - jesli kierowca wykonuje inne prace, a fakt wykonywania innych prac w okreśonych godzinach ma obowiązek rejestrowac ręcznie i potem wykazać podczas kontroli na ewidencji czasu pracy (razem z godzinami świadczenia tej pracy).konkretne przypadki z życia:- kierowca wykonuje w jednym dniu przewóz drogowy i następnie pracuje na warsztacie - proszę mi podać sposób rozliczenia czasu pracy kierowcy w tej dobie bez precyzyjnego wskazania godzin "innej pracy" w zaświadczeniu, nie można też ustalić precycyjnie długości odpoczynku dziennego, odp: czas jazdy rejestruje na tachografie (wykresówka, karta cyfrowa), inne prace w tym samy dniu kierowca rejestruje RĘCZNIE na odwrocie wykresówki (tabelka) jako INNA PRACA w odpowiednich godzinach, a na tachografie cyfrowym poprzez WPIS MANUALNY wykonywany przy kolejny włożeniu karty do tachografu.- kierowca wykonuje prace na warsztacie po okresie odpoczynku tygodniowego - w jaki sposób ustali Pan długość tego okresu odpoczynku czy wreszcie wymiar czasu pracy w tym dniu ? odp: na czas odpoczynku tygodniowego kieorwca otrzymuje zaświadczenie z art 31 UoCOPK z informacją data >> dzień wolny lub odpoczynek tygodniowy, a na dni kiedy pracuje już na warsztacie wystawia się kolejne zaświadczenie zgodne z art 31 UoCPK gdzie będzie zapis o wykonywaniu INNEJ PRACY. Ramy czasowe można wpisac na tych zaświadczeniach, ale równie dobrze bedzie, to wynikało z Ewidencji czasu pracy, którą pracodawca musi prowadzić i tam są podane dokładnie godziny pracy takiego pracownika.... i wszystko bedzie w porzadku. A to, że w praktyce oznacza się najczęściej URLOP lub PROWADZENIE POJAZDU WYŁ. Z ROZP. na dni wolne, wynika z faktu, że gdy kierowcy wyjeżdżają poza granice i są kontrolowani przez zachodnich inspektorów wymaga się od nich wzoru UE. Ale przypominam, że po 29 dniach zaświadczenia te lądują w przedsiębiorstwie i tutaj będą to sprawdzali POLSCY INSPEKTORZY (ITD, PIP), zgodnie z POLSKIMI ZASADAMI i wytycznymi, które są jasno określone w art 31 Ustawy o czasie pracy kierowców. Z konkretnym paragrafem ciężko "dyskutować".

#91 Gość_czarna3057

Gość_czarna3057
  • Goście

Napisano 09 wrzesień 2009 - 11:47

Witam proszę o radę zostałam zatrudniona w firmie transportowej, aby rozliczać czas pracy kierowcy. kiedy poprosilam o tarczki kierowca oświadczył że on musi trzymać je 26 dni. czy tak jest faktycznie? Ile dni może je trzymać proszę o odpowiedz. dziękuję

#92 Gość_ITD-PIP.pl

Gość_ITD-PIP.pl
  • Goście

Napisano 10 wrzesień 2009 - 01:32

Kierowca do kontroli na drodze musi udostępnić inspektorowi dane z bieżacego dnia i 28 dni poprzedzających kontrolę, czyli w sumie 29 dni. Faktycznie jest taki wymóg. Trzeba jakoś rozwiązać sprawę rozliczania czasu pracy - jesli kierowca przychodzi do biura rozliczyć się z innych dokumentów, mozna w "międzyczasie" zesknować te wykresówki, lub je skserować. Najczęściej jedna, gdy kierowcy nie przyjeżdżają do biura regularnie, rozliczenie czasu pracy z tachografu jest wykonywane z opóźnieniem. Wykorzystuje się do tego wypłaty ryczałtowe za nadgodizny, dyżury i nocne, a potem po miesiącu jak już możemy przeliczyć dokładnie składniki wyrównuje się ewentualne niedopłaty na podstawie tarczek.Wiekszość programów komputerowych do roliczania czasu pracy potrafi odczytać również kserokopię wykresówki >> kierowca m orygiały ze sobą a my możemy w biurze analizować kserokopie.

#93 Gość_anna

Gość_anna
  • Goście

Napisano 10 wrzesień 2009 - 08:09

hmm...tacho scan nie czyta kopii... Wiem, bo próbowałam.

#94 Gość_ITD-PIP.pl

Gość_ITD-PIP.pl
  • Goście

Napisano 10 wrzesień 2009 - 17:09

Czyta, tylko trzeba wiedziec (!) o "czarnej" łezce na kopii. Jak się skanuje oryginał to ten otworek jest czarny dzięki czarnej przykrywce skanera. Kserokopia ma białą "łezkę" i żeby tachoscan (czy jakikolwiek inny program) ją zobaczył trzeba zamalowac na czarno (np mazakiem).

#95 Gość_Wojtek

Gość_Wojtek
  • Goście

Napisano 17 wrzesień 2009 - 02:19

Pragnę wrócić do mojego posta nr 90 w tym temacie i odpowiedzi na zadane tam pytania, których udzielił Pan (ITD-PIP.pl) w poście nr 91. Na wstępie muszę zaznaczyć, że nie do końca rozwiały moje wątpliwości. Każda wymiana poglądów prowadzi jednak do pewnych konkluzji. Moim zdaniem spogląda Pan na problematykę czasu pracy kierowców, zatrudnionych na podstawie umów o pracę, nieco zbyt wąsko - bardziej pod kątem problematyki sprawdzanej przez ITD. Ja patrzę na to nieco inaczej - zarówno z punktu widzenia przepisów dot. problematyki czasu pracy kierowców, jak i prawa pracy. W poście nr 90 miałem na myśli wyłącznie zaświadczenia dot. okresów nieprowadzenia pojazdów lub prowadzenia pojazdów, do których nie miały zastosowania przepisy rozp. (WE) 561/2006 lub umowy AETR z art. 31 ust. o cpk. Moim zdaniem dokument taki nie służy tylko do potwierdzania faktu nieposiadania wykresówek lub zapisów na tachografie cyfrowym. Jest to podstawowy dokument służący do sporządzania karty ewidencji czasu pracy pracownika. Przepis ten mówi wyrażnie o konieczności wskazania "okresów" takiej aktywności, tj. czasu ich trwania. Brak jest podstawy prawnej nakładającej na pracodawcę obowiązek wskazywania w karcie ewidencji czasu pracy kierowcy godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy. Tam powinien się znaleźć wyłącznie wymiar czasu pracy w poszczególych dobach, godzinach nadliczbowych, porze nocnej itp. Zgodzę się z tezą, że jeśli w damym dniu kierowca wykonywał przewóz drogowy i następnie pracował na warsztacie, pracownik powinien wskazać godziny wykonywania "innej pracy" na odwrocie wykresówki lub wydruku z tacho cyfrowego. Jeśli jednak tego nie uczyni - pracodawca powinien to moim zdaniem wskazać na zaświadczeniu z art. 31 ust. o cpk (co zresztą wiele firm robi). Problem rzetelnego prowadzenia ewidencji czasu pracy jest bardzo ważny z punktu widzenia PIP. Celem ewidencji czasu pracy jest bowiem prawidłowe ustalenie uprawnień kierowcy do wynagrodzenia - brak rzetelnej ewidencji lub zaniżenie świadczeń pieniężnych ze stosunku pracy to wykroczenia z art. 281 pkt.5 i 282 pa. 1 pkt. 1 Kp. Nie można przejść nad tym obojetnie biorąc pod uwagę to, że PIP może na podstawie art. 89 ust. o transporcie drogowym, prowadzć kontrole czasu prowadzenia pojazdów, przerw w pracy i okresów odpoczynków na podstawie zapisów urzadzeń rejestrujących. Może również za uchybienia w tym zakresie nakładać kary w drodze decyzji administracyjnych - na takich samych zasadach jak ITD. I to niezależnie od sakcji przewidzianych przepisami prawa pracy. Ciekawy problem zostal poruszony w poście nr 92 - rzeczywiście kierowca musi mieć ze sobą wykresówki tacho analogowego za 28 ostatnich dni pracy. Podobnie dane z tacho cyfrowego powinny być zczytywane okresowo (chyba raz na 3 miesiące). Powstaje więc problem prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia kierowcy za przepracowany miesiąc. Pracownik powinien otrzymać, w terminie określonym w art. 85 par. 2 Kp, prawidłowo naliczone wynagrodzenie - w tym precyzyjnie ustalone wynagrodzenie za godziny nadliczbowe z przekroczenia dobowej normy czasu pracy i pracę w porze nocnej. Nie zastapią tego do końca na pewno ryczałty za nadgodziny czy porę nocną, choć ich wypłata stanowi pewne rozwiazanie problemu. O ryczałtach za dyzury lepiej nie wspominać - czegoś takiego przepisy nie przewidują. Ustawodawca nie dopuścił możliwości ustalenia uprawnień pracownika do pewnych składników wynagrodzenia z opóźnieniem. Tak więc w przypadku ustalania wymiaru czasu pracy kierowcy na podstawie wykresówek tacho analogowego pracodawca musi zadbać o bieżące rozliczanie wykresówek. W przypadku zapisów tacho cyfrowego, przekazywanych cyklicznie raz na jakiś czas, mozliwe wydaje się ustalenie uprawnień pracownika do pewnych składników wynagrodzenia z opóźnieniem. Chodziłoby jednak wyłącznie o składniki naliczane na podstawie ww. danych. Brak jest w tym zakresie regulacji prawnych, ale taka sytuacja przypomina sposób naliczania wynagrodzeń prowizyjnych, których wysokość uzależniono od kwot faktycznie opłaconych przez kontrahentów.Jestem inspektorem pracy zajmującym się już od kilku lat problematyką transportu drogowego, niezależnie od szeroko pojętej problematyki czasu pracy i wynagrodzeń. Będę wdzięczny za Państwa sygnaly dot. niejasności lub wątpliwości w stosowaniu przepisów dot. czasu pracy kierowców.

#96 Gość_ITD-PIP.pl

Gość_ITD-PIP.pl
  • Goście

Napisano 21 wrzesień 2009 - 19:38

Przyznam, że trochę nie rozumiem - na pytania, które zostały postawione w poście nr 90 odpowiedziałem wystarczająco. Na sprawe patrzę bardziej z punktu widzenia praktyki próbując łączyć wymogi jasno postawione w przepisach, zakres działań kontrolnych ITD i PIP. Czy zaświadczenie jest dokumentem potwierdzającym aktywność kierowcy - tak jest takim dokumentem - jesli ktoś tam wpisze oprócz daty, również godziny początku końca danej aktywności wyraźnie określa te ramy czasowe, ale zacytuję tutaj przepis na którym bazujemy, czyli art 31 UoCPK:Art. 31.1. Kierowca wykonujący przewóz drogowy, który w OKREŚLONYCH DNIACH nie prowadziłpojazdu (...) 2a. W przypadku, gdy kierowca przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powoduchoroby, na urlopie wypoczynkowym lub gdy prowadził inny pojazd wyłączonyz zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006, podmiot wykonującyprzewóz drogowy wystawia zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1na elektronicznym oraz przeznaczonym do druku formularzu, (...)przepis ten odnosi się czasookresu "DNI". W przypadku zwolnienia lekarskiego, urlopu i prowadzenia pojazdu wyłączonego z rozporządzenia poruszamy się po okresach określonych dniami a nie godzinami - przesadą byłoby wystawianie na jeden dzień 3 zaświadczeń w których 4 godziny będa określone jako prowadzenie pojazdu wyłączonego z rozporządzenia 561, 3 godziny bedą jako czas wolny, a 1 godzina bedzie jako godzina urlopu wypoczynkowego. Pewnie literalnie patrząc na ten formularz jako "kartę aktywności kierowcy" mozna tak to zrobić, ale w praktyce jest to jakies nieporozumienie. Sa inne dokumenty bardziej do tego przystosowane (wykresówki, karta cyfrowa, lista obecności, karta drogowa - dla małych pojazdów).Art 25 UoCPK okresla forme prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy i z tych dokumentów tam opisanych tam mozna jasno i wyraźnie okreslić rozkład czasu pracy (czyli godziny od / do ) świadczenia pracy i prawo kierowcy do wynagrodzenia (za nadg, dyżury, nocne i wszystko inne). Zaświadczenia zawierają się w grupie " inne dokumenty" obok wykresówek i danych z tachografu, więc traktowałbym je równorzednie i chyba raczej wypadałby podejść logicznie do sprawy - jesli ktoś wystawi zaswiadczenie na DZIEŃ i jednoczesnie na liście obecności sa podpisy pracownika o swiadczeniu pracy od 8:00 do 16-stej, to nie traktujemy tego dnia jako 24 godziny pracy, tylko logicznie wiążemy całość - zaswiadczenie jest zaświadczeniem na dany dzień roboczy, a wymiar pracy wynika z bardziej szczegółowych dokumentów (lista obecności).Myslę, że najważniejsze jest własnie to, żeby na końcu kierowca-pracownik otrzymał wszystkie składniki wynagrodzenia jakie mu sie faktycznie należą, ale uzasadnianie np. prawa kierowcy do wynagrodzenia za 8h pracy i 16 nadgodzin za to, że na zaświadczeniu będzie informacja, że w dniu 16 wrzesnia 2009 kierowca nie posiada wykresówk, bo prowadził pojazd wyłączony z rozp. 561 i uznanie, że prowadził on ten pojazd przez 24h jest daleko idącym nadużyciem, jesli jednocześnie kierowca sam okresla na liście obecności, ze pracował od 8:00 do 16:00.Podtrzymam jednak swoje stanowisko, że zaswiadczenie jest raczej na DZIEŃ, niż na godziny, ale jak pokazuje wpis Pana Wojtka - Inspektora, trzeba uwazać co się zaświadcza, bo mozna sobie narobic kłopotów. Moje stanowisko potwierdza wytyczna nr 5 Komisji europejskiej która okresla warunki stosowania ww. zaswiadczenia i zawiera informację: "Należy zauważyć, że stosowanie formularza nie zastępuje obowiązku rejestrowania działalności, jak określono w art. 6 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 15 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85."a wymienione art 6 ust 5 Rozp 561: 5. Kierowca zapisuje jako inną pracę cały czas określonyw art. 4 pkt e), a także cały czas spędzony na prowadzeniupojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętegozakresem stosowania niniejszego rozporządzenia oraz zapisujewszelkie okresy gotowości określone w art. 15 ust. 3lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 od ostatniegodziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku. Zapisu tegodokonuje się ręcznie na wykresówce, na wydruku lub przyużyciu funkcji ręcznego wprowadzania danych do urządzeniarejestrującego.a art 15 Rozp 3821/85:Jeżeli w wyniku oddalenia się od pojazdu kierowca nie jest wstanie używać urządzenia rejestrującego zainstalowanego wpojeździe, to okresy wymienione poniżej w ust. 3 tiret drugielit. :), c) i d) są nanoszone na wykresówkę ręcznie, automatycznielub w inny sposób, czytelnie i bez zabrudzeniawykresówki.Czyli zaświadczenie jest na DZIEŃ w którym kierowca nie prowadził pojazdu, a rejestrowanie szczegółowe aktywności ma byc wykonane niezależnie własnie na potrzeby dokłądnego rozliczenia czasu pracy takiego kierowcy. Jesli mam zgłosić ciekawy problem, to mam pytanie do Pana Wojtka o pomysł na prawidłowe zaświadczenie wolnego weekendu dla kierowcy, który ma wyjechac za granicę - jakie zaswiadczenie mu wystawić ? - mam na to swoje rozwiązanie praktyczne, ale ciekaw jestem opinii innego specjalisty.PozdrawiamMariusz Hendzelinfo@itd-pip.pl

#97 Gość_ITD-PIP.pl

Gość_ITD-PIP.pl
  • Goście

Napisano 21 wrzesień 2009 - 20:00

A co do rozliczania składników wynagradzania z opóźnieniem - problem niestety nie jest marginalny. Wiekszość firm ma kłopoty ze ściagnięciem danych (wykresówki, dane cyfrowe) do 10 dnia kolejnego miesiąca, żeby mozna je było rozliczyć. W komentarzu Pana Wojtka znajdujemy " mozliwe wydaje się ustalenie uprawnień pracownika do pewnych składników wynagrodzenia z opóźnieniem". Zatem jesli naliczenie rzeczywistego czasu pracy, dyspozycyjności, pracy w godiznach nocnych jest mozliwe dopiero po faktycznym rozliczeniu czasu pracy z tachografu to te składniki moglibyśmy wypłacać z opóźnieniem ?To co wiemy na pewno to wynagrodzenie podstawowe (ewentualnie urlopowe, chorobowe), ale składniki nadgodzinowe, nocne, dyżur, bedą znane dopiero za miesiąc, jak kierowca odda wykresówki lub wróci z trasy i odczyta kartę cyrrową. Zatem w wypłacie np. 10 kwietnia, wypłacamy wynagrodzenie podstawowe za marzec i "spóźnione" dodatki za luty ?A co do ryczałtów - to przepisy nic nie mówia o ryczałtach za nocne i dyzur - co nie oznacza, że jest to zabronione. Czy nazwiemy sobie to rycząłtem czy zaliczkowym wypłaceniem dodatków i późniejszym ich wyrównaniem, to wg mnie wazne jest że kierowca otrzyma nalezne mu wynagrodzenie, a jesli ustawodawca (czyto PL czy UE) zapomniał o praktyce w ustalaniu terminów wymagalności wynagrodzeń to powininen to jak najszybciej naprawić, a inspektorzy powinny wykazywac zrozumienie dla takich sytuacji. Pracodawcy nie mają żadnych mozliwości w tej chwili aby spełnić ustawowe wymagania - kto w takim razie jest winny w tej sytuacji ?Starjmy się zatem praktycznie tutaj rozwiązywać problemy i mam nadzieję, że z Panem Wojtkiem wypracujemy wspólnie jakieś stanowisko akceptowalne przez PIP oraz wykonalne w praktyce przez przedsiębiorstwa transportowe.

#98 Gość_Ania

Gość_Ania
  • Goście

Napisano 11 październik 2009 - 22:10

Bardzo proszę o pomoc, w jaki sposób rozliczać czas pracy kierowcy na budowie. Kierowcy ci jeżdżą praktycznie ok. 4 godz. resztę czasu spędzają jedynie w samochodzie.

#99 Gość_ITD-PIP.pl

Gość_ITD-PIP.pl
  • Goście

Napisano 12 październik 2009 - 14:25

A co dokładnie robią ci kierowcy jak już siedza w tym samochodzie ? jak dokładnie wygląd aich praca (dojazd 2h, 4h siedzą i potem powrót 2h) ? czy może jeszcze inaczej ?Proponuję to sobie potraktowac tak jak pracownik biurowy - przez pierwsze 4h pracuje aktywnie - wysyła maila, oferty, a potem nie ma dla niego zajęć - czeka na klienta lub inne dyspozycje - pytanie czy pracownik, który jest na stanowisku pracy od 8:00 do 16:00, ale aktywnie pracuje tylko przez 4h ma zaliczone 4h pracy czy 8h ? wiekszość powie 8h, bo przecież jest w pracy.tak samo z kierowca, gdyby po tych 4h poszli do domu, to ok, ale skoro są na stanowisku pracy no to sa w pracy.

#100 Gość_anna

Gość_anna
  • Goście

Napisano 13 październik 2009 - 12:26

Zaczynam rozliczać tarczki. Mam pytanie jak wygląda doba pracownicza kierowcy. Czy jedna tarczka to jeden dzień czyli od 24:24 , czy trzeba zwracać uwagę na to o której ją przekładał. Jak to dobrze rozliczyć? Proszę o pomoc.



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych