Skocz do zawartości


Mar-Tax

Rejestracja: 04 lut 2015
Poza forum Ostatnio: maj 20 2018 08:50
-----

#2101770 Korekta składki ZUS

Napisane przez Mar-Tax w 18 maj 2018 - 12:56

Pełna księgowość? Zmniejszyć koszty płatnika (pracodawcy/zleceniodawcy) a po drugiej stronie wykazać należność od ZUS.




#2099192 Dziwny podatek

Napisane przez Mar-Tax w 28 kwiecień 2018 - 08:46

No chyba, że poza przychodami zafakturowanymi są jeszcze inne przychody do opodatkowania. Możliwości trochę jest, więc najlepiej po prostu spytać księgową...




#2097801 odsetki od niezapłaconej w terminie zaliczki

Napisane przez Mar-Tax w 19 kwiecień 2018 - 11:24

W PIT-36 nie wykazujemy zapłaconych odsetek od zaległości podatkowych. W części O należy wykazać zaliczki należne, choćby nawet nie były zapłacone. US stwierdzi na tej podstawie (i na podstawie otrzymanych wpłat) czy zobowiązanie podatkowe zostało poprawnie uregulowane, a odsetki poprawnie naliczone.




#2095617 niepełnosprawny

Napisane przez Mar-Tax w 05 kwiecień 2018 - 10:47

Pracownik powinien być zgłoszony do ubezpieczeń społecznych z prawidłowym kodem.

Jeśli stopień niepełnosprawności się zmienił, to należy go "przerejestrować".

W opisywanym przypadku w sytuacji zmiany pracownik sam powinien poinformować pracodawcę o zmianie stanu faktycznego.

Jeśli sam tego nie zrobił, to w czym jest problem, aby go o to zapytać?




#2095381 Działalność gospodarcza i spółka z o.o. jednocześnie

Napisane przez Mar-Tax w 04 kwiecień 2018 - 08:27

1. Nie ma zakazu.

2. Zależy od spółki, od tego czym się zajmuje, gdzie ma siedzibą, itp. Przykładowo mogą pojawić się koszty: zakupu materiałów, usług zewnętrznych, wynagrodzeń zatrudnionych, czynsz i media, podróże służbowe, amortyzacja środków trwałych, podatków (choć to najczęściej wydatek a nie koszt), opłat sądowych. To wszystko zależy... bo mogą, ale nie muszą.

3. Wspólnik jednoosobowej sp. z o.o. jest traktowany przez ZUS jako przedsiębiorca i jako taki co do zasady powinien opłacać składki jak przedsiębiorca. W tym przypadku dochodzi jednak do tzw. zbiegu tytułów do ubezpieczenia co oznacza, że składki powinny być płacone tylko z jednej działalności, a obowiązkowo ze spółki należałoby odprowadzić jedynie składkę zdrowotną.

4. ---> 2.




#2094803 Niższe składki ZUS

Napisane przez Mar-Tax w 30 marzec 2018 - 06:52

Płace mniejszy ZUS przez dwa lata. Jak to będzie mi się liczyło do emerytury- jako 2 lata czy jako 1 rok?

 

A dlaczego ma się liczyć jako jeden rok?




#2090900 Obniżanie zaliczki miesięcznej PIT 5 na początku roku

Napisane przez Mar-Tax w 09 marzec 2018 - 15:11

Jaki chaos? W kwestii rozliczania kwoty wolnej na działalności?

Swoją drogą dobre pytanie w świetle tego, iż termin zapłaty zaliczki za styczeń już upłynął :rolleyes:




#2090268 Dwa etaty i dwie działalnośći na ryczałcie jaki PIT

Napisane przez Mar-Tax w 07 marzec 2018 - 08:17

Należy złożyć dwa osobne rozliczenia roczne PIT-37. Opodatkowanie działalności gospodarczej ryczałtem uniemożliwia wspólne rozliczenie małżonków.




#2089426 Firma upadła - co z rozliczeniem PIT?

Napisane przez Mar-Tax w 02 marzec 2018 - 09:12

Zleceniodawca ma obowiązek do końca lutego wysłać PIT-11. Jeśli w ciągu kilku najbliższych dni takiego Pan nie otrzyma, to wskazane by było wystąpienie z oficjalnym pismem (ew. do wiadomości US). Niezależnie od tego czy podatnik otrzyma czy też nie otrzyma PIT-11 ma obowiązek złożyć do końca kwietnia zeznanie roczne. W przypadku braku PIT-11 obliczeń (przychód, koszty, dochód, zaliczki) należy dokonać we własnym zakresie w oparciu o posiadane dokumenty (umowa zlecenie, rachunki do niej, wyciągi bankowe potwierdzające przelewy). Jeśli podatnik obawia się o poprawność wyliczeń, warto napisać do US informację, że rozliczenie jest oparte o własne kalkulacji z powodu braku PIT-11.




#2089160 bałagan w księgowości

Napisane przez Mar-Tax w 01 marzec 2018 - 10:23

Witam, na początku roku zakończyłam współpracę z księgową i postanowiłam sama się tym zająć. Podatek mialam odliczany na kolejne miesiące jako nadpłata. Firma od sierpnia ubiegłego roku i okazało się że w pit 7 (każdym kwartalnie) jest błąd z zaksięgowanymi ale nie opłaconymi fakturami. Nie mam też pewności iż zwrócono mi wszystkie faktury zakupowe i sprzedażowe a z racji tego że wyjechałą za granicę nie mam już dostępu poza tymi co dostałam. Co mam teraz zrobić? Jak to wyjaśnić? Jedna z nieopłaconych faktur opiewa na kwotę 17 tys, dostawca ją wystawił, księgowa uwzględniła w vat 7 po czym okazało się że jednak nie będę danego produktu kupowała. Proszę o wyrozumiałość, dopiero stawiam pierwsze kroki w tym temacie a chcę żeby wszystko było w porządku. Dziękuję

 

Jaki podatek jako nadpłatę? Na pewno PIT-7? I kilka innych nieścisłości...

Co do kompletności dokumentacji, to takie rzeczy jak przekazywanie powinno się załatwiać przez protokół zdawczo-odbiorczy i będzie jasność.

Jeśli "nie kupiła Pani produktu", to skąd faktura? Może została wystawiona następnie korekta? Skoro "dała" Pani do księgowości fakturę pierwotną, to należało zadbać aby księgowa dostała tez korektę. Księgowa nie jest wróżką, żeby wiedzieć czy transakcja doszła do skutku czy nie. Opiera się na otrzymanych dokumentach.

Proszę pamiętać, że zagadnienia związane z księgowością czy podatkami często są bardziej skomplikowane niż wielu przedsiębiorców myśli, więc radzę kilka razy się zastanowić czy chce Pani robić to sama. Jeśli tak to proponuję solidną naukę podstaw. A jeśli jednak nie to poszukać solidnego (sprawdzonego) biura rachunkowego w okolicy.

Pozdrawiam!




#2087814 Faktury VAT

Napisane przez Mar-Tax w 22 luty 2018 - 15:39

A co z tłumaczeniem sprzedawcy, że obie faktury zostały podpisane przez pracownika kupującego? Teraz sprzedawca chce uniknąć wystawiania korekty.

 

A co ma być? Wystawił dwie faktury to teraz ma problem. Jeśli już (choć to niepoprawne działanie) chciał poprawić pierwszą, to mógł zadbać, żeby pierwotną mu zwrócono. JPK za chwilę szybko to wyłapie...




#2087808 Faktury VAT

Napisane przez Mar-Tax w 22 luty 2018 - 15:30

wy w ewidencji powinniście ująć fakturę prawidłową (bo w niej ilość zakupionego towaru jest zgodna) a wykreślić pierwotną i nie księgować jej nigdzie, pozostawić tylko w dokumentach z opisem

 

No tak nie do końca... Dostali fakturę pierwotną, więc została ona wprowadzona do obiegu i podlegała księgowaniu. Błędnie podaną w niej ilość towaru sprzedawca powinien skorygować fakturą korygującą. Nie chcę "zabrzmieć kontrowersyjnie", ale to w zasadzie przede wszystkim sprzedawca "ma problem", że wystawił dwie rożne faktury i obie "puścił w świat" (nie można sobie tak po prostu tworzyć ileś wariantów dokumentów księgowych). Najlepiej po prostu porozumieć się ze sprzedawcą i znaleźć wspólnie wyjście - prawidłowym byłoby wystawienie korekty do faktury pierwotnej (tym bardziej, że jest ona już zaksięgowana u nabywcy).




#2087802 faktura z innego kraju UE

Napisane przez Mar-Tax w 22 luty 2018 - 15:09

A co sugeruje, że może to być transakcja krajowa?




#2087488 PIT2

Napisane przez Mar-Tax w 21 luty 2018 - 12:32

Pracodawca powinien wypłacić POPRAWNIE obliczone wynagrodzenie netto (z uwzględnieniem kwoty wolnej, jeśli zobowiązuje go do tego złożony PIT-2).




#2086174 KRS-ZK i KRS-Z20 +KRS-Z30

Napisane przez Mar-Tax w 14 luty 2018 - 10:20

W sytuacji, gdy podmiot (jako ten sam wnioskodawca) składa jednocześnie na kilku formularzach kilka wniosków o wpis lub o dokonanie zmian w KRS, pobiera się tylko jedną opłatę. Z tym zastrzeżeniem, że jeżeli przepis przewiduje dla danego rodzaju spraw opłaty w różnych wysokościach - pobiera się opłatę wyższą (art. 57 ustawy o kosztach sądowych… Dz. U. z 2010 r. nr 90, poz. 594 ze zm.).