Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pominięta faktura VAT kosztowa

zapomniana faktura vat kpir rejestr vat pominięta faktura

wróć do serwisu Księgowość 15 odpowiedzi w tym temacie

#1 mat1984

mat1984

    Użytkownik

  • Członkowie
  • PipPip
  • 13 postów

Napisano 11 listopad 2012 - 21:46

Witamprowadzę jednoosobową działalność, jestem VATowcem, mam KPiR i rejestr VAT, rozliczam się kwartalnie (zarówno z dochodowego jak i z vat). Mam pewien problem ponieważ we wrześniu zapomniałem zaksięgować jedną fakturą kosztową (zakup usługi reklamowej) - po prostu zapodziała się gdzieś w papierach. Moje pytania:1) czy mogę po prostu tą fakturę pominąć i jej nie księgować? co jeśli w przyszłym roku mój kontrahent przyśle mi prośbę o potwierdzenie bilansu sald - czy wówczas ma to znaczenie czy fakturę mam zaksięgowaną czy nie?2) czy mogę zrobić poprawkę w KPiR i rejestrze VAT za wrzesień, zaksięgować zapomnianą fakturę i złożyć korektę VAT-7k za III kwartał? Jeśli tak to czy jako wyjaśnienie złożenia korekty mogę napisać wprost "omyłkowe pominięcie faktury kosztowej w miesiącu wrzesień 2012" i czy grożą za to jakieś konsekwencje?Pozdrawiam,mat

#2 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 13696 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 11 listopad 2012 - 22:58

Taką fakturę możesz na bieżąco zaksięgować do KPiR i odliczyć z niej VAT, aby tylko zrobić to w tym roku.
VAT naliczony masz prawo odliczyć w kwartale w którym otrzymałeś fakturę, lub w 2 kolejnych okresach. Tak więc nie musisz jej pomijać, anie rezygnować z odliczenia VAT.

#3 mat1984

mat1984

    Użytkownik

  • Członkowie
  • PipPip
  • 13 postów

Napisano 12 listopad 2012 - 10:46

Taką fakturę możesz na bieżąco zaksięgować do KPiR i odliczyć z niej VAT, aby tylko zrobić to w tym roku.
VAT naliczony masz prawo odliczyć w kwartale w którym otrzymałeś fakturę, lub w 2 kolejnych okresach. Tak więc nie musisz jej pomijać, anie rezygnować z odliczenia VAT.

Dzięki za odpowiedź, ale szczerze mówiąc trochę obawiam się takiego rozwiązania. Znalazłem różne odpowiedzi i interpretacje przepisów, które twierdzą, że księgowaniem w FV w miesiącach kolejnych można się narazić nawet na oskarżenia o nierzetelne prowadzenie ksiąg.

Dlatego chciałbym po prostu tą fakturę pominąć lub złożyć korektę vat7k jednak nie wiem czy tak mogę postąpić?

#4 Guest_aaa

Guest_aaa
  • Goście

Napisano 12 listopad 2012 - 14:05

uwazasz ze jak pominiesz fv to bedzie wtedy rzetelnie?spokojnie mozesz fv zaksiegwac na biezaco

#5 wfirma Angelika Borowska

wfirma Angelika Borowska

    Użytkownik

  • Członkowie
  • PipPip
  • 15 postów

Napisano 12 listopad 2012 - 21:01

Tak jak piszą moi poprzednicy istotne jest to aby ująć wydatek w odpowiednim roku podatkowym w KPiR (czyli wartość netto z faktury możesz ująć w bieżącym okresie). Natomiast jeżeli chodzi o kwestię podatku VAT możesz odliczyć go w okresie w którym otrzymałeś faktury lub w jednym z dwóch kolejnych.
W przypadku gdy pominięta faktura dotyczy zakupu towarów sprawa wygląda nieco inaczej. Faktura dokumentująca zakup towarów powinna być zaewidencjonowana w podatkowej księdze w dacie otrzymania tych towarów. Wynika to z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, dokonany przez podatnika zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych powinien być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
Niezaewidencjonowanie kosztów tego rodzaju powoduje więc, że księga nie może być uznana za rzetelną.
Wobec tego zaksięgowanie takiej faktury w bieżącym okresie nie jest prawidłowe. Takie postępowanie z jednej strony naruszałoby bowiem zasady prowadzenia księgi w zakresie ewidencjonowania kosztów zakupu towarów handlowych, z drugiej zaś - zapis taki nie odzwierciedlałby faktycznego przebiegu operacji gospodarczych.

Pozdrawiam.


#6 Guest_kat

Guest_kat
  • Goście

Napisano 05 lipiec 2013 - 11:30

Witam, mam takie pytanko. Czy jeśli mam przed sobą fv za i-pada zakupionego w maju, to czy moge ująć tą fv w czerwcu. mam KPIR i nie jestem vatowcem. ten zakup zapisze również w swoim wyposażeniu. Czy jeśli zaksięguję go w kpir w czerwcu to czy bedzie to niezgodne z przepisami???



#7 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 13696 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 05 lipiec 2013 - 20:40

[font="'courier new', courier, monospace;"]możesz zaksięgować to w czerwcu[/font]



#8 Guest_Dominika

Guest_Dominika
  • Goście

Napisano 21 styczeń 2014 - 17:38

Witam, mam fakturę z sierpnia, poz. 13 w KPiR, została przypadkowo pominieta, firma rozliczna jest kwartalnie, czy w związku z tym mogę ją ująć w październiku?



#9 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 13696 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 21 styczeń 2014 - 23:24

[font="georgia, serif;"]Dlaczego akurat w październiku a nie w grudniu ?[/font]

[font="georgia, serif;"]Ale co do zasady - nie ma tu żadnych przeszkód.[/font]



#10 Guest_Mirek

Guest_Mirek
  • Goście

Napisano 14 luty 2014 - 19:39

[color=#000000;][font="arial, helvetica, sans-serif;"]Tak jak piszą moi poprzednicy istotne jest to aby ująć wydatek w odpowiednim roku podatkowym w KPiR (czyli wartość netto z faktury możesz ująć w bieżącym okresie). Natomiast jeżeli chodzi o kwestię podatku VAT możesz odliczyć go w okresie w którym otrzymałeś faktury lub w jednym z dwóch kolejnych.[/color][/font]
[color=#000000;][font="arial, helvetica, sans-serif;"]W przypadku gdy pominięta faktura dotyczy zakupu towarów sprawa wygląda nieco inaczej. Faktura dokumentująca zakup towarów powinna być zaewidencjonowana w podatkowej księdze w dacie otrzymania tych towarów. Wynika to z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, dokonany przez podatnika zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych powinien być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.[/color][/font]
[color=#000000;][font="arial, helvetica, sans-serif;"]Niezaewidencjonowanie kosztów tego rodzaju powoduje więc, że księga nie może być uznana za rzetelną.[/color][/font]
[color=#000000;][font="Arial, Helvetica, sans-serif;"][color=#000000;][font="arial, helvetica, sans-serif;"]Wobec tego zaksięgowanie takiej faktury w bieżącym okresie nie jest prawidłowe. Takie postępowanie z jednej strony naruszałoby bowiem zasady prowadzenia księgi w zakresie ewidencjonowania kosztów zakupu towarów handlowych, z drugiej zaś - zapis taki nie odzwierciedlałby faktycznego przebiegu operacji gospodarczych.[/color][/color][/font][/font]
[color=#000000;][font="Arial, Helvetica, sans-serif;"][color=#000000;][font="arial, helvetica, sans-serif;"]Pozdrawiam.[/color][/color][/font][/font]

Zakup usługi reklamowej nie jest zakupem towarów handlowych ani materałow podstawowych - to pewnie inny koszt . Spokojnie możezaksięgować w bieżacych kosztach , zwłaszcza jeśli to był np kaseton.



#11 Guest_Kasia

Guest_Kasia
  • Goście

Napisano 03 wrzesień 2015 - 10:39

Witam,

mam pominięte faktury z roku poprzedniego na dość duże sumy - związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej (zakup wyposażenia, faktury za materiały na remont lokalu, itp.) - chcę zrobić korektę i czy mogę wpisać te faktury jako np nr 15A 15B 15C z datą ostatniego dnia m-ca chcąc zachować ciągłość zapisów i nie zaburzając chronologii zapisów w KPiR.

 



#12 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 13696 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 03 wrzesień 2015 - 21:09

moim zdaniem możesz tak zrobić



#13 Guest_tomi

Guest_tomi
  • Goście

Napisano 23 maj 2017 - 14:17

podobny problem \

faktura z końca grudnia ,  ale otrzymałem ją dopiero koniec stycznia , w styczniu była także korekta do niej (na całość) ,  rozliczam się kwartalnie  , 

rozliczyłem tę fakturę w  1 kw. następnego roku, jak to ma się do rejestru  zakupów vat???(program generuje mi ją  tak jak data wystawienia ,  jak ja wpisać skoro 4 kw.miałem zamknięty  



#14 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 13696 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 23 maj 2017 - 22:16

"jak to ma się do rejestru  zakupów vat???" - a jak ma się mieć, o co pytasz ?

Skoro fakturę otrzymałeś w styczniu, to VAT można odliczyć w I kwartale lub dwóch kolejnych.



#15 Guest_tomi

Guest_tomi
  • Goście

Napisano 24 maj 2017 - 15:57

"jak to ma się do rejestru  zakupów vat???" - a jak ma się mieć, o co pytasz ?

Skoro fakturę otrzymałeś w styczniu, to VAT można odliczyć w I kwartale lub dwóch kolejnych.

mało precyzyjnie z mojej strony 

chodzi mi o to że mogę z programu generować rejestr zakupów vat , ale jeśli mamy zapomnianą fakturę co wtedy ??   mam rozumieć ze trzeba o niej pamiętać przy wystawianiu deklaracji  i tyle tak? 

a druga sprawa jak wpisać  w rejestrze faktury od których możemy odliczyć 50% vat-u 

czy połowę podstawy ze stawką 23 % 

a  połowę  ze stawka vat np(nie podlega) 

choć wtedy kwota brutto względem faktur się nie zgadza  (ale to skarbówki chyba już nie interesuje ) ???????



#16 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 13696 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 24 maj 2017 - 16:34

"jak wpisać  w rejestrze faktury od których możemy odliczyć 50% vat-u 

czy połowę podstawy ze stawką 23 %" - księgując taką fakturę do rejestru zakupu wpisujesz całą kwotę netto i tylko 50 % kwoty podatku VAT. Przynajmniej ja tak robię. 





Dodaj odpowiedź



  



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: zapomniana faktura vat, kpir, rejestr vat, pominięta faktura

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych