Ja nie Gabi ale cię postraszę:
Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest zaniechanie dochodzenia i przekazania dochodów budżetu państwa jak również ich nieustalenie
No, już nastraszona/szony?
Napisano 07 luty 2014 - 07:57
A ja się w tym roku zastanawiam, raczej nie będą to dochody. Przeczytajcie " Kontrowersje wokół ewidencji wynagrodzenia płatnika" Rachunkowość budżetowa nr 15-16 z 5 sierpnia 2013r. Według tego artykułu księgujemy potrącenie wynagrodzenie płatnika 225/760 i przeksięgowujemy pod datą 31 grudnia 760/860
Napisano 10 luty 2014 - 12:09
Napisano 11 luty 2014 - 09:48
Może odwrócę "kota ogonem"a masz jakiś przepis, który nakazywał robić to inaczej niż do tej pory?
Zajrzyj do tej R.B.nr 19 (307) z 2012.10.05 i tylko tam masz wyjaśnienie.
Jeśli chcesz zmienić zasady i nie traktować tego wynagrodzenia jako dochód no to powinnaś mieć podstawę prawną, że tak w istocie jest, ale jeśli nie masz to dlaczego niby masz teraz zaczynać inaczej traktować wynagrodzenie?
Napisano 19 luty 2014 - 10:00
POSTANOWIENIE
Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa / jedn. tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm. / po rozpatrzeniu zapytania zawartego we wniosku Nr 880 z dnia 28.09.2006r. /data wpł. do tut. organu podatkowego dnia 04.10.2006r. / uzupełnionego w dniu 07.11.2006r. płatnika, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie przysługującego płatnikom zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w wyżej wymienionym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Płatnik jest jednostką budżetową, składa deklaracje PIT-4 na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonanych wypłat wynagrodzeń i nie dokonuje pomniejszenia pobranego podatku o przysługujące płatnikowi wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków.
Zdaniem Wnioskodawcy, jednostki budżetowe winny być zwolnione z naliczania wynagrodzenia, przysługującego płatnikowi z tytułu terminowego wpłacania podatku /PIT-4/ na podstawie art. 28 ustawy Ordynacja podatkowa.
W przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:
Zgodnie z brzmieniem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa / jedn. tekst z 2005r. Dz. U. Nr 8 , poz. 60 z późn. zm. / płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
W myśl art. 6 przywołanej powyżej ustawy Ordynacja podatkowa, podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.
Zgodnie z art. 28 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.
Zastosowanie w tym przepisie wyrazu „przysługuje” oznacza, iż płatnicy i inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa, mogą ale nie muszą korzystać z tego uprawnienia. Ustawodawca wyraźnie stwierdził, że przedmiotowe wynagrodzenie „przysługuje”, a zatem jest to przywilej, a nie obowiązek. To czy płatnik skorzysta z przysługującego mu prawa zależy tylko od niego. Podejmując decyzję w tym zakresie płatnik, może kierować się rachunkiem ekonomicznym, opartym nie tylko o korzyści, ale również uwzględniającym koszty i ryzyko.
W myśl § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2004r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa / Dz. U. z 2002r. Nr 240, poz. 2065 /, płatnikom i inkasentom przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa, a ust. 2 stanowi, że kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników lub inkasentów.
Natomiast z § 2 wyżej cytowanego rozporządzenia wynika, że płatnik lub inkasent, który pobrał podatek nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, jest obowiązany dokonać zwrotu nienależnego wynagrodzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego wraz z odsetkami za zwłokę.
Tak więc, zastosowanie art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przez jednostki budżetowe powinno być poddane analizie, gdyż zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych /Dz. U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm. / państwowe jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki ze środków pochodzących z budżetu państwa, a uzyskane dochody odprowadzają do tego budżetu.
Zatem płatnik, będący jednostką budżetową decyduje o celowości pomniejszenia pobranego podatku o przysługujące mu wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa.
W związku z powyższym, prawidłowe jest stanowisko płatnika wyrażone w złożonym wniosku stwierdzające, iż płatnik może zrezygnować z przysługującego mu wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków / PIT-4 /.
Tematy poruszane w interpretacji:
Napisano 19 luty 2014 - 14:16
No tak, jeden Urząd Skarbowy ..... a może inny napisze coś innego i co ? teraz wszyscy po opinię US swojego miejscowo?
I jak się to by miało do "wyższości" przepisów prawa?
Ustawa jest aktem wyższej rangi niż postanowienie US, a ustawa o naruszeniu dyscypliny fin.publicznych swoje
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych
Guest_ - dziś, 00:18
Guest_Żanetta - dziś, 00:06
Guest_ela - wczoraj, 23:32
Guest_ - wczoraj, 23:27
Guest_ - wczoraj, 22:22
klabczar - wczoraj, 22:07
Guest_ - wczoraj, 21:55
koleżanka - wczoraj, 21:53
Guest_Kenobiobiwan - wczoraj, 20:10
Guest_Mateusz - wczoraj, 19:30
Johny89 - wczoraj, 18:32
Guest_ - wczoraj, 17:56
ZosiaA - wczoraj, 17:25
Guest_Monika Jędrzejewska - wczoraj, 17:03