Skocz do zawartości

Kategorie

Forum

Zdjęcie

Umowa najmu w bilansie

rzeczowe aktywa trwałe środki umowa najmu najem nieruchomości

wróć do serwisu Księgowość 4 odpowiedzi w tym temacie

#1 Xaley

Xaley

Nowy użytkownik

• Członkowie
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 07 czerwiec 2021 - 13:06

Dzień dobry. Jestem studentem rachunkowości, mam pytanie odnośnie środka trwałego, jakim jest najmowany budynek.

Jeżeli przedsiębiorstwo działa w wynajmowanym budynku, wg umowy najmu koszt najmu + opłaty wynosi 121.000zł rocznie, to istnieje potrzeba ustalenia wartości wynajmowanego budynku, i wpisanie tej wartości w pozycję Środki trwałe? Czy wpisuję jedynie koszt najmu do środków trwałych? Jeżeli istnieje potrzeba ustalenia wartości całkowitej wynajmowanego budynku, to czy agencje wynajmujące dostarczają te informacje, czy trzeba je wyceniać w ramach przedsiębiorstwa?

#2 koleżanka1

koleżanka1

Zaawansowany użytkownik

• Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 53 postów

Napisano 07 czerwiec 2021 - 21:12

Ani wynajmowany budynek ani koszt jego wynajmu NIE jest środkiem trwałym w przedsiębiorstwie, które go wynajmuje. 

#3 Xaley

Xaley

Nowy użytkownik

• Członkowie
  • Pip
  • 5 postów

Napisano 08 czerwiec 2021 - 14:53

Ani wynajmowany budynek ani koszt jego wynajmu NIE jest środkiem trwałym w przedsiębiorstwie, które go wynajmuje. 

NIE jest, ale może być, tak? Właśnie doczytałem uważnie w ustawie o rachunkowości, że lokal oddany do użytku na podstawie m. in. umowy najmu jest środkiem trwałym JEDNEJ ze stron. W praktyce rozumiem, że zazwyczaj firmy umawiają się, że to właśnie udostępniający go posiada, tak?

Dziękuję za odpowiedź, spojrzałem na to całkowicie z innej strony, ponieważ w podręczniku do rachunkowości miałem krótki opis, w którym była właśnie zawarta informacja, że do środków trwałych zalicza się udostępnione lokale na podstawie najmu (co prawda podręcznik to kiepskie źródło wiedzy jak widać)

#4 koleżanka1

koleżanka1

Zaawansowany użytkownik

• Członkowie