Skocz do zawartości

odliczenie VATu od towarów z okresu zwolnienia

rolnik vat ryczałt

wróć do serwisu Księgowość 1 odpowiedź w tym temacie

#1 Guest_Mariusz

Guest_Mariusz
  • Goście

Napisano 16 luty 2020 - 19:11

Witam

Jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym z VAT. Planuję jednak zostać czynnym podatnikiem VAT od marca. Chciałbym odliczyć VAT od towarow które zakupiłem w jesieni i są związane tylko i wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną która nastąpi już w okresie bycia VATowcem. Wiem, że można tak do 12 miesięcy wstecz o ile towary będą służyć tylko i wyłącznie sprzedaży w okresie bycia na vacie. Moje pytanie brzmi: jak to zaksięgować? Korzystam z programu księgowego i domyślam się, że muszę to zrobić podczas składania pierwszej deklaracji VAT. Tylko jak to technicznie zrobić? Potraktować te faktury z przeszłości tak samo jak te z bieżącego miesiąca?

Pozdrawiam

#2 Guest_Urszula

Guest_Urszula
  • Goście

Napisano 24 luty 2020 - 12:55

W momencie rezygnacji ze zwolnienia z VAT podatnik ma możliwość dokonania korekty podatku VAT od towarów, od których nie miał prawa do odliczenia VAT i następnie wykorzysta je do czynności opodatkowanych. Następuje to poprzez dokonanie spisu z natury dla celów VAT, w którym należy wykazać m.in. wartość netto zgodną z ceną zakupu lub nabycia albo ceną rynkową z dnia sporządzenia spisu, jeżeli jest ona niższa od ceny zakupu lub nabycia. Wówczas na podstawie sumy wartości netto, należy obliczyć wartość podatku VAT. Uzyskaną wartość podatku VAT należy wykazać w części D.3 pozycji 48 "Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć" deklaracji VAT-7.