Skocz do zawartości

Split payment - podzielona płatność w VAT w jednostkach samorządowych

wróć do serwisu Księgowość 34 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Lena55

Guest_Lena55
  • Goście

Napisano 07 czerwiec 2018 - 09:37

Split payment - podzielona płatność w VAT w jednostkach samorządowych. Czy ktoś jest bardziej zorientowany w temacie? Jestem kompletnie zielona. Wiem tyle, że split payment będzie polegał na tym, że kupujący będzie przelewał na zwykły rachunek sprzedawcy tylko kwotę netto. Natomiast równowartość podatku od towarów i usług przekaże na specjalne konto – rachunek VAT. Pieniądze na nim zgromadzone będą własnością sprzedawcy, ale dostęp do nich będzie ograniczony. Ze regulować z tego konta można tylko będzie podatek Vat. Że podzielona płatnośc vat słuzy tylko do transakcji pomiędzy podatnikami.

I tu troche teorii znalazłam:

"Nie oznacza to jednak, że split payment obejmie całą sprzedaż JST. Zgodnie z przepisami mechanizm podzielonej płatności będzie miał zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług dokonywanych przez JST na rzecz innych podatników VAT. W przypadku więc sprzedaży przykładowo wody, jedynie faktury wystawione na rzecz firm będą mogły być regulowane w trybie podzielonej płatności. Faktury wystawiane na rzecz mieszkańców opłacane będą tak jak dotychczas – w całości na wskazany przez gminę rachunek rozliczeniowy.

Podobnie w przypadku należności regulowanych gotówką w kasie – te także wpływać będą w całości na dotychczasowy rachunek bankowy i to bez względu na to kto dokonywać będzie płatności – firma czy osoba fizyczna. Analogicznie jeśli chodzi o zakupy – jedynie zakupy udokumentowane fakturami będą mogły być regulowane przez JST w mechanizmie podzielonej płatności. Przy czym samorządy – podobnie jak pozostali podatnicy – będą miały swobodę wyboru w tym zakresie: to od gminy zależeć będzie czy daną fakturę zapłaci w mechanizmie split payment czy też nie.