Skocz do zawartości


Kontrola US - zakwestionowanie transakcji wewnątrzwspólnotowej


wróć do serwisu Księgowość 1 odpowiedź w tym temacie

#1 Guest_Krzysztof

Guest_Krzysztof
  • Goście

Napisano 29 maj 2018 - 20:18

Posiadam dwie spółki z o.o. (jedna w Czechach sro, druga w Polsce), w obydwóch jestem prezesem zarządu. Spółka polska dostarcza spółce czeskiej towar w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych. Towar nabywany jest od polskich producentów z którymi czeska spółka nie może współpracować bezpośrednio. W grudniu 2017 polska spółka realizowała dostawę towarów dla klienta w Polsce. Towar dostarczono na adres wskazany przez klienta. Niestety z powodu przedłużającego się remontu lokalu, klient poprosił aby dostarczony towar zmagazynować w innej lokalizacji. Jedyny magazyn jakim dysponuję należy do mojej czeskiej spółki - zleciłem zatem przewóz tego towaru do Czech a z klientem ustalono iż transakcja nastąpi jednak z moim Czeski podmiotem (wydawało się to logiczne skoro towar trafił fizycznie do Czech). Transakcja zatem ostatecznie wyglądała tak: polscy producenci sprzedają towar mojej polskiej spółce -> polska spółka sprzedaje towar mojej czeskiej spółce -> czeska spółka sprzedaje towar klientowi w Polsce. Oczywiście wszystkie transakcje są udokumentowane stosownymi listami przewozowymi i miały miejsce stosowne przepływy pomiędzy rachunkami tych firm.


W marcu US rozpoczął kontrolę podatkową w firmie Polskiej dot. miesiąca grudzień. Kontrolerzy przyczepili się faktu iż na fakturach zakupu dotyczących opisanej powyżej transakcji widnieje adres dostawy klienta, który nigdy nie był fakturowany przez moją polską spółkę ani od którego nie odnotowano na polskim rachunku żadnych płatności. Wyjaśniłem sytuację kontrolerom ale nie dali wiary moim tłumaczeniom i wstrzymali zwrot VAT z faktur na których jako adres dostawy widniał adres klienta. Teraz otrzymałem protokół kontroli potwierdzający iż wg US zwrot kwoty VAT z tej transakcji nie należy się Polskiej spółce - w tej chwili mam jeszcze 8 dni na ewentualny protest. Kwota sporu to kilkanaście tyś zł.

Mam następujące pytania:

1. Czy warto w tej sytuacji odwoływać się od tego protokołu, nie narażając się na sankcje podatkowe lub inne kary?
2. Czy możliwe jest przeprowadzenie następującej operacji na całość zamówienia, które jest przedmiotem utarczki z US: firma czeska wystawia korektę klientowi -> firma polska wystawia korektę podmiotowi czeskiemu -> firma polska fakturuje towar klientowi wraz z VAT. Nie wiem na ile jest to możliwe biorąc pod uwagę że korekty dotyczyłyby faktu wewnątrzwspólnotowych z poprzedniego roku rozrachunkowego oraz nie mam pojęcia jak teraz miałby wyglądać przepływ środków pomiędzy rachunkami wszystkich podmiotów zaangażowanych w sprawę.

3. Gdzie szukać pomocy, biorąc pod uwagę mi 8 dni?

Czy sa Państwo w stanie doradzić jakieś dalsze kroki? Bardzo proszę o pomoc.



#2 Elakaem

Elakaem

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 13 czerwiec 2018 - 13:27

Zgłoś się do jakiegoś doradcy podatkowego oni Ci mogą pomóc :)





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych