Skocz do zawartości


Wyrównanie wynagr.- kwota zmniejszająca podatek


wróć do serwisu Kadry 23 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Weronika

Guest_Weronika
  • Goście

Napisano 23 kwiecień 2018 - 07:16

Witam,

 

Mam w firmie wypłacić wyrównanie wynagrodzenia pracownikom. Jeden z pracowników jest już emerytem i nie pracuje, drugi się zwolnił i przeszedł do innej firmy. Wiem, że składki na ubezp. społeczne i zdrowotne muszę naliczyć, podatek zapłacić. Ale czy mam zastosować liście płac, kwotę zmniejszającą zaliczkę?

 

Pozdrawiam



#2 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 08:05

Stosujesz i koszty uzyskania przychodu i kwotę zmniejszającą podatek.

Masz odpowiednie interpretacje na stronach MF



#3 Maria

Maria

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3432 postów
  • LokalizacjaMAŁOPOLSKA

Napisano 23 kwiecień 2018 - 09:07

Stosujesz tylko i wyłącznie koszty uzyskania przychodu,nie możesz zastosować ulgi podatkowej(kwoty zmniejszającej podatek)bo nie są już pracownikami.



#4 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 09:34

Nieprawda.

"Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 maja 2017 r., sygn. 0112-KDIL3-1.4011.43.2017.1.AMN, w której czytamy: „(…) Istotne jest, aby w chwili wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy nadal były spełnione warunki, od których ustawodawca uzależnia prawo do zmniejszenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zatem jeżeli nie doszło do zmian stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia określonego w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to sam fakt ustania stosunku pracy powodujący, że strony tego stosunku przestają być dla siebie „pracownikiem” i „zakładem pracy” nie oznacza, że płatnik traci uprawnienie do pomniejszenia zaliczki o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek od wypłaconego wynagrodzenia i innych świadczeń wynikających z umowy o pracę obowiązującej przed rozwiązaniem stosunku pracy, bowiem płatnik nadal wypłaca wynagrodzenie czy inne świadczenia z tytułu stosunku pracy, a więc jako zakład pracy. Wobec powyższego sam fakt ustania stosunku pracy nie powoduje, że wygasa zobowiązanie pracodawcy do zmniejszania zaliczki o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek wynikające ze złożonego przez pracownika PIT-2. (…)”.

 

Zmiana podejścia organów skarbowych do omawianej kwestii nastąpiło wskutek wyroku NSA z 8 marca 2016 r. (sygn. akt II FSK 41/14), w którym potwierdzono prawo do zastosowania przez płatnika kwoty zmniejszającej zaliczkę na podatek od podlegających opodatkowaniu świadczeń wypłacanych danej osobie przez pracodawcę po zakończeniu trwania zatrudnienia.



#5 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 09:53

http://www.podatekdo...owac-kwote.html



#6 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1402 postów

Napisano 23 kwiecień 2018 - 09:56

Robię tak jak Maria. zastosuję ulgę, a inny pracodawca, u którego obecnie pracuje też ją zastosuje (bo dlaczego miałby nie stosować) i będzie musiał  w zeznaniu rocznym dopłacać. Emeryt tak samo.



#7 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 09:58

Ja tylko podrzuciłam interpretację, nie ma przymusu :)



#8 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 09:58

Ale zakazu nie ma i o to mi głównie chodziło



#9 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1402 postów

Napisano 23 kwiecień 2018 - 09:58

Dla mnie po ustaniu zatrudnienia PIT-2 przestaje obowiązywać i ulgi nie stosuję



#10 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1402 postów

Napisano 23 kwiecień 2018 - 09:59

Ja tylko podrzuciłam interpretację, nie ma przymusu :)

OK, OK

Tylko jak mi ma później oczy wydrapać, że musi zwracać to wolę mu nie stosować tej ulgi :P



#11 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 10:04

 

Dla mnie po ustaniu zatrudnienia PIT-2 przestaje obowiązywać i ulgi nie stosuję

 

Zgodnie z wyrokiem WSA w Warszawie »jeżeli nie doszło do zmian stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia określonego w art. 32 ust. 3 u.p.d.o.f. to sam fakt ustania stosunku pracy powodujący, że strony tego stosunku przestają być dla siebie 'pracownikiem' i 'zakładem pracy' nie oznacza, że płatnik traci uprawnienie do pomniejszenia zaliczki o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek od wypłaconego wynagrodzenia za ostatni miesiąc obowiązującej umowy o pracę. Skarżąca nadal wypłaca wynagrodzenie z tytułu stosunku pracy, a więc jako zakład pracy natomiast podatnik, którym jest były pracownik nie powiadomił o zmianach stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, bowiem stan ten nie uległ zmianie.



#12 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1402 postów

Napisano 23 kwiecień 2018 - 10:12

"jeżeli nie doszło do zmian stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia określonego w art. 32 ust. 3 u.p.d.o.f." 

 

 

 no ale tu doszło. Jeden jest emerytem, a drugi pracuje u innego pracodawcy. 

 



#13 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 10:29

Przeczytaj dokładnie art 32 ust 3 czy o takiego rodzaju zmiany chodzi



#14 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1402 postów

Napisano 23 kwiecień 2018 - 10:36

No ale prawda jest taka, że jeżeli potrąci ulgę emerytowi i tak samo osobie, która pracuje u innego pracodawcy to w rozliczeniu rocznym będzie dopłata tak? Może i można potrącać ale ja tego nie robię, bo po ustaniu zatrudnienia nie mam już ważnego PIT-2 ;)



#15 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 10:48

A kto go unieważnił?

Były Pracownik złożył takie oświadczenie unieważniające?



#16 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 10:49

Nie musisz, nie chcesz nie stosujesz, ale nie należy pisać, ze "nie można stosować"



#17 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 10:53

"W ostatnich miesiącach pojawiły się jednak wątpliwości w tym zakresie. Wszystko to za sprawą wyroku NSA z dnia 8 marca 2016 r., sygn. akt , w którym skład orzekający przyznał płatnikowi prawo do stosowania kwoty zmniejszającej przy obliczaniu zaliczki na podatek od wynagrodzenia wypłacanego po ustaniu zatrudnienia. W związku z tym nasze Wydawnictwo wystąpiło do Ministerstwa Finansów o zajęcie stanowiska w tej kwestii.

W odpowiedzi z dnia 30 stycznia 2017 r. resort finansów stwierdził, że jego obecne stanowisko w omawianej kwestii jest tożsame z przywołanym wyrokiem NSA. To z kolei oznacza, że sam fakt ustania stosunku pracy nie powoduje, iż płatnik traci uprawnienie do pomniejszenia zaliczki o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek od wypłaconego po tej dacie wynagrodzenia. Istotne jest jednak, aby w chwili dokonywania wypłaty nadal były spełnione warunki, od których ustawodawca uzależnia prawo do zmniejszenia zaliczki na podatek.

Jeżeli zatem były pracownik nie powiadomi byłego pracodawcy o zmianach stanu faktycznego wynikającego z PIT-2, bowiem stan ten nie uległ zmianie, pracodawca ma prawo przy wyliczaniu zaliczki od omawianych należności uwzględnić kwotę zmniejszającą podatek."



#18 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1402 postów

Napisano 23 kwiecień 2018 - 11:15

Nie jest pracownikiem to PIT-2 jest nieważny :)

Wiem, wiem o tym wyroku, który wszystko zamieszał  ;) jak to większość wyroków ;)

OK, ja nie stosuję, a jak ktoś chce proszę bardzo  :)



#19 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 17119 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 11:20

"Nie jest pracownikiem to PIT-2 jest nieważny" :P :P :P

Mów tak od razu, nie będę czytała wyroków, ale "poczytam" ciebie :lol:



#20 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1402 postów

Napisano 23 kwiecień 2018 - 11:46

Ejjjj no a nie przyjemnie mnie poczytać? :P





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych