Skocz do zawartości


Rachunkowość budżetowa

rachunkowość jednostka budżetowa samorządowy zakład budżetowy

wróć do serwisu Księgowość 26 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Magda

Guest_Magda
  • Goście

Napisano 08 styczeń 2018 - 13:49

Witam,

Mam ogromną prośbę odnośnie księgowania przykładów z 3 zadań. Próbowałam sama zrobić i chce się upewnić czy dobrze wyszło, bo nigdy wcześniej nie miałam styczności z rachunkowością budżetową.

 

Zadanie 1

Zaewidencjonować   poniższe operacje w jednostce budżetowej, ( dane zawierają uproszczenia w zakresie wyceny zobowiązań publicznoprawnych)

Wskazać na dodatkowe okoliczności wpływające na ujęcie ewidencyjne.

 

  1. Otrzymano w użytkowanie po zlikwidowanej jednostce:
  1.  środki trwałe do użytkowania o wartości początkowej 200 000, umorzenie 30000,
  2. Należności 15000
  3. Zobowiązania 4000
  1. Podpisano umowę na remont dachu na kwotę  5400,-
  2. Otrzymano środki na  wydatki bieżące i inwestycyjne  22000,-
  3. Otrzymano fakturę za remont dachu na kwotę 5350,-
  4. Zapłacono fakturę za remont dachu 5350,-
  5. Otrzymano w ramach centralnych zakupów materiały biurowe (niemagazynowane) o wartości 3200,-
  6. Sporządzono listę płac: wynagrodzenia brutto 8000, ZUS pracownicy 720, potrącenia składek związkowych 70,- , podatek dochodowy 560, składki zdrowotne 240.
  7. Naliczono składki ZUS pracodawca- 720.
  8. Podpisano umowę na rozbudowę budynku. Okres realizacji 2 lata. Wartość kosztorysowa inwestycji  64000, w I etapie 14000, w drugim 50000.
  9. Otrzymano rachunek za dokumentację techniczną rozbudowy 2700,
  10. Zapłacono rachunek za dokumentację techniczną 2700.

 

Ustalić wymagane zapisy księgowe w ciągu roku i przy zamknięciu ksiąg rachunkowych.

 

Zadanie 2

 

Ustalić rozliczenie roczne samorządowego zakładu budżetowego z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.

Stan środków na rachunku bankowym 175000,- w tym :

- darowizna 20000,-

-środki własne na inwestycje 15000,-

Należności 35000,-

Zapasy materiałów 2000,-

Zobowiązania 17000,-

Planowany stan środków obrotowych na koniec okresu 100 000,-

Zakład nie dokonuje zaliczkowych wpłat do budżetu.

 

Zadanie 3

 Zaksięgować podane operacje gospodarcze w rachunkowości budżetu starostwa powiatowego:

  1. Otrzymano dochody zrealizowane przez  jednostki budżetowe 50 000,-
  2. Przekazano środki na wydatki jednostek budżetowych  120 000,-
  3. Otrzymano dotacje z Urzędu Wojewódzkiego  45000,-
  4. Otrzymano część wyrównawczą subwencji ogólnej 170 000,-
  5. Rozliczono dochody zrealizowane przez jednostki budżetowe na podstawie sprawozdań na koniec okresu sprawozdawczego 50 000,-
  6. Zaksięgowano niewykorzystane środki przez jednostki budżetowe 10 000,-

Będę bardzo wdzięczna za pomoc i wskazówki.



#2 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 13:52

"...........i chce się upewnić czy dobrze wyszło,........"

 

podaj te księgowania :)



#3 gabi

gabi

    gabi

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3043 postów
  • LokalizacjaCentrum Polski-jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 14:06

eeeeeeeeee......Zośka ty podaj a koleżanka pytająca sprawdzi sobie czy dobrze :)



#4 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 14:28

No popatrz Gabi.....a ja sobie pomyślałam, że to pytająca powinna podać ;) dzięki, że mnie sprowadziłaś na właściwe myślenie :)



#5 amarant

amarant

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 08 styczeń 2018 - 14:37

Nie rozumiem drogie Panie skąd tyle uszczypliwości i zawiści w tym, że ktoś chce się upewnić w poprawności wykonania zadania w danym obszarze pierwszy raz. Chyba fora służą właśnie pomocy tym, którzy chcieliby się coś dowiedzieć, a osoby chętne do pomocy udzielają jej.

Poniżej moja propozycja rozwiązania zadania nr 1 oraz zad nr 3. Na zadanie 2 nie mam pomysłu. I nie wstydzę się swojej niewiedzy, tylko szukam pomocy.



#6 amarant

amarant

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 08 styczeń 2018 - 14:40

Przepraszam myślałam że wkleją się zrzuty ekranu, ale jednak nie wyszło. Chwilę mi zajmie przepisanie rozwiązań.



#7 amarant

amarant

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 08 styczeń 2018 - 14:44

nkhp6i.jpg



#8 amarant

amarant

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 08 styczeń 2018 - 14:45

Wcześniej zad 1. Poniżej zad 3.6e075g.jpg



#9 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 14:51

Jak ktoś chce się upewnić to najpierw podaje swoje rozwiązania i o tym napisałam w #2.

Nie strzelaj focha tylko okaż pokorę.

A teraz bądź uprzejma napisać dekrety przy swoich zadaniach, bo mnie np. nie chce się przewijać monitora aby śledzić ewidencję na "szubieniczkach" z wpisem słownym zadań u góry postu



#10 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 14:55

I jeszcze jedno, rozumiesz znaczenie słów których używasz?

"Zawiść – uczucie znacznie silniejsze niż zazdrość, polegające na odczuwaniu silnej niechęci lub wrogości w stosunku do osoby, której czegoś się zazdrości"

 

Ja z pewnością ci niczego nie zazdroszczę, Gabi raczej też nie (Gabi przepraszam, że wypowiadam się za Ciebie)



#11 amarant

amarant

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:14

Jak ktoś chce się upewnić to najpierw podaje swoje rozwiązania i o tym napisałam w #2.

Nie strzelaj focha tylko okaż pokorę.

A teraz bądź uprzejma napisać dekrety przy swoich zadaniach, bo mnie np. nie chce się przewijać monitora aby śledzić ewidencję na "szubieniczkach" z wpisem słownym zadań u góry postu

  1. Otrzymano w użytkowanie po zlikwidowanej jednostce a) środki trwałe do użytkowania o wartości początkowej 200 000,  umorzenie 30000, B) Należności 15000 c) Zobowiązania 4000
  2. Podpisano umowę na remont dachu na kwotę  5400,-
  3. Otrzymano środki na  wydatki bieżące i inwestycyjne  22000,-
  4. Otrzymano fakturę za remont dachu na kwotę 5350,-
  5. Zapłacono fakturę za remont dachu 5350,-
  6. Otrzymano w ramach centralnych zakupów materiały biurowe (niemagazynowane) o wartości 3200,-
  7. Sporządzono listę płac: wynagrodzenia brutto 8000, ZUS pracownicy 720, potrącenia składek związkowych 70,- , podatek dochodowy 560, składki zdrowotne 240.
  8. Naliczono składki ZUS pracodawca- 720.
  9. Podpisano umowę na rozbudowę budynku. Okres realizacji 2 lata. Wartość kosztorysowa inwestycji  64000, w I etapie 14000, w drugim 50000.
  10. Otrzymano rachunek za dokumentację techniczną rozbudowy 2700,
  11. Zapłacono rachunek za dokumentację techniczną 2700.

1a)  otrzymanie ŚT 011/800   Umorzenie 800/071    1b) 221/800    1c) 800/201

2) Ma 998       3) 130/223                  4) 402/201      5) 201 /130  223/800  6) 401/760      7) 404/231 8000zł            405/229    720zł i 240 zł  223/800   8000zł  231/240  70zł  231/225  560 zł

8) 223/800   231/229 9)  Ma 998  14tys.   Ma 999    50tys              10) 402/2700  11) 201/800

1a)  otrzymanie ŚT 011/800   Umorzenie 800/071    1b) 221/800    1c) 800/201

2) Ma 998      

3) 130/223                 

4) 402/201     

5) 201 /130  223/800 

6) 401/760     

7) 404/231 8000zł           

405/229    720zł i 240 zł 

223/800   8000zł 

231/240  70zł 

231/225  560 zł

8) 223/800   231/229

9)  Ma 998  14tys.   Ma 999    50tys             

10) 402/2700 

11) 201/800



#12 amarant

amarant

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:23

Jak ktoś chce się upewnić to najpierw podaje swoje rozwiązania i o tym napisałam w #2.

Nie strzelaj focha tylko okaż pokorę.

A teraz bądź uprzejma napisać dekrety przy swoich zadaniach, bo mnie np. nie chce się przewijać monitora aby śledzić ewidencję na "szubieniczkach" z wpisem słownym zadań u góry postu

133/222 223/133 133/901 133/901 222/901 223/901

 

Zadanie 3

 Zaksięgować podane operacje gospodarcze w rachunkowości budżetu starostwa powiatowego:

  1. Otrzymano dochody zrealizowane przez  jednostki budżetowe 50 000,-
  2. Przekazano środki na wydatki jednostek budżetowych  120 000,-
  3. Otrzymano dotacje z Urzędu Wojewódzkiego  45000,-
  4. Otrzymano część wyrównawczą subwencji ogólnej 170 000,-
  5. Rozliczono dochody zrealizowane przez jednostki budżetowe na podstawie sprawozdań na koniec okresu sprawozdawczego 50 000,-
  6. Zaksięgowano niewykorzystane środki przez jednostki budżetowe 10 000,-


#13 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:24

Źle jest 10)

11)



#14 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:25

w 5) 7) 8)

W mojej ocenie błędnie księgowano

223/800



#15 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:27

nie możesz napisać dekretu zaraz przy operacji? oczopląsu można dostać.

 

Np.133/222 223/133 133/901 133/901 222/901 223/901 - no co to jest? mam sobie dopasowywać?

 

Rób tak:

1.Otrzymano dochody zrealizowane przez  jednostki budżetowe 50 000,-.....DEKRET



#16 amarant

amarant

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:47

Przepraszam, faktycznie powklejało mi się tam nieczytelnie. Będę wdzięczna jak jeszcze raz zerkniesz na poprawione zapisy

 

Zadanie 1

Zaewidencjonować   poniższe operacje w jednostce budżetowej, ( dane zawierają uproszczenia w zakresie wyceny zobowiązań publicznoprawnych)

Wskazać na dodatkowe okoliczności wpływające na ujęcie ewidencyjne.

 

  1. Otrzymano w użytkowanie po zlikwidowanej jednostce: środki trwałe do użytkowania o wartości początkowej 200 000, umorzenie 30000, B) Należności 15000 c) Zobowiązania 4000

1a)  otrzymanie ŚT 011/800   Umorzenie 800/071    1b) 221/800    1c) 800/201

 

 2. Podpisano umowę na remont dachu na kwotę  5400,-

Ma 998

 

3. Otrzymano środki na  wydatki bieżące i inwestycyjne  22000,-

130/223

 

4. Otrzymano fakturę za remont dachu na kwotę 5350,-

402/201

 

5. Zapłacono fakturę za remont dachu 5350,

201/130  

 

6. Otrzymano w ramach centralnych zakupów materiały biurowe (niemagazynowane) o wartości 3200,-

401/760

 

7. Sporządzono listę płac: wynagrodzenia brutto 8000, ZUS pracownicy 720, potrącenia składek związkowych 70,- , podatek dochodowy 560, składki zdrowotne 240.

404/231           8000zł

405/229           720 zł 240 zł

      231/240           70 zł

      231/225           560 zł

 

8. Naliczono składki ZUS pracodawca- 720.

231/229

 

9. Podpisano umowę na rozbudowę budynku. Okres realizacji 2 lata. Wartość kosztorysowa inwestycji  64000, w I etapie 14000, w drugim 50000.

Ma 998  14 tys oraz  Ma 999 50 tys

 

10. Otrzymano rachunek za dokumentację techniczną rozbudowy 2700,

402/201

 

11.Zapłacono rachunek za dokumentację techniczną 2700.

201/130



#17 amarant

amarant

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:52

nie możesz napisać dekretu zaraz przy operacji? oczopląsu można dostać.

 

Np.133/222 223/133 133/901 133/901 222/901 223/901 - no co to jest? mam sobie dopasowywać?

 

Rób tak:

1.Otrzymano dochody zrealizowane przez  jednostki budżetowe 50 000,-.....DEKRET

Zadanie 3

 Zaksięgować podane operacje gospodarcze w rachunkowości budżetu starostwa powiatowego:

  1. Otrzymano dochody zrealizowane przez  jednostki budżetowe 50 000,-

133/222

 

  1. Przekazano środki na wydatki jednostek budżetowych  120 000,-

223/133

 

  1. Otrzymano dotacje z Urzędu Wojewódzkiego  45000,-

133/901

 

  1. Otrzymano część wyrównawczą subwencji ogólnej 170 000,-

133/901

 

  1. Rozliczono dochody zrealizowane przez jednostki budżetowe na podstawie sprawozdań na koniec okresu sprawozdawczego 50 000,-

222/901

 

  1. Zaksięgowano niewykorzystane środki przez jednostki budżetowe 10 000,-

223/901



#18 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:56

"10. Otrzymano rachunek za dokumentację techniczną rozbudowy 2700,

402/201"

 

To inwestycja, czyli nie 402 tylko 080



#19 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:56

Zad.3 wydaje się dobrze



#20 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20267 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 08 styczeń 2018 - 15:57

"10. Otrzymano rachunek za dokumentację techniczną rozbudowy 2700,

402/201"

 

To inwestycja, czyli nie 402 tylko 080

10. jest związane z 9.?





Dodaj odpowiedź



  



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: rachunkowość, jednostka budżetowa, samorządowy zakład budżetowy

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych