Skocz do zawartości


Rozliczenie dotacji z PUP w PKPIR


wróć do serwisu Księgowość 6 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_kaska

Guest_kaska
  • Goście

Napisano 28 grudzień 2017 - 12:39

Witam serdecznie

 

Mam pytanie odnośnie jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności z PUP, a mianowicie o możliwość zaliczenie w koszty zakupionego z tych środków wyposażenia.Czy dobrze rozumiem, że przyznane środki to przychód zwolniony z podatku dochodowego więc nie muszę ujmować go w kpir a odpisy amortyzacyjne dotyczące środków trwałych zakupionych z pieniędzy z PUP nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Natomiast mam problem z wyposażeniem i artykułami do 1500 zł zakupionymi z tych środków.Czy mogę ująć je w koszty skoro dotacji nie ujmuję w przychody. Z góry dziękuję za odpowiedź.



#2 Matii_

Matii_

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 18 luty 2018 - 23:39

Udalo Ci sie czegos dowiedziec?

#3 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 06 marzec 2018 - 20:37

Po konsultacji z kilkoma biurami rachunkowymi, infolinia podatkową i przeczytaniu chyba wszystkich możliwych artykułów dotyczących takowych dotacji uzyskałam taką informację. Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 121 ustawy, jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności są zwolnione z opodatkowania. A wydatki na środki trwałe finansowane z dotacji otrzymanej z PUP nie mogą stanowić kup zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy. Jeśli chodzi o wyposażenie sfinansowane z dotacji z PUP co do zasady nie może stanowić kup ale jest tu jeden wyjątek czyli dotacja przyznana z Funduszu Pracy na podst art. 46 ust.1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i w tym przypadku wyposażenie może stanowić kup. Teraz tylko zastanawiam się czy nie zwrócić się do PUP aby na piśmie potwierdzili, że dotacja jest przyznana właśnie zgodnie z tym artykułem 46 bo w umowie nie widzę podanego żadnego artykułu na podstawie, którego przyznano mi dotację.



#4 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 06 marzec 2018 - 20:37

Po konsultacji z kilkoma biurami rachunkowymi, infolinia podatkową i przeczytaniu chyba wszystkich możliwych artykułów dotyczących takowych dotacji uzyskałam taką informację. Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 121 ustawy, jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności są zwolnione z opodatkowania. A wydatki na środki trwałe finansowane z dotacji otrzymanej z PUP nie mogą stanowić kup zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy. Jeśli chodzi o wyposażenie sfinansowane z dotacji z PUP co do zasady nie może stanowić kup ale jest tu jeden wyjątek czyli dotacja przyznana z Funduszu Pracy na podst art. 46 ust.1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i w tym przypadku wyposażenie może stanowić kup. Teraz tylko zastanawiam się czy nie zwrócić się do PUP aby na piśmie potwierdzili, że dotacja jest przyznana właśnie zgodnie z tym artykułem 46 bo w umowie nie widzę podanego żadnego artykułu na podstawie, którego przyznano mi dotację.



#5 Matii_

Matii_

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 07 marzec 2018 - 00:48

Dzięki za odpowiedź.

W między czasie również przekopałem internet oraz konsultowałem się z ekspertem poprzez mikroporady.pl oraz wfirma.pl gdzie prowadzę księgowość i jest dokładnie tak jak piszesz.

 

Dodatkowo otrzymałem wyczerpująca odpowiedź co jest środkiem trwałym, a co nie w świetle nowych przepisów o podwyższeniu progu z 3500 do 10 000 zł. i generalnie wyszło na to, że wszystkie zakupy z dotacji mogę wrzucić w koszty. Wszystko co nie przekracza kwoty 10 000 może (choć nie musi) zostać ujęte jako koszt (dotyczy wyłącznie zakupów z 2018 r.)

 

Ja na końcu umowy z PUP mam napisane na jakiej podstawie środki zostały przyznane i jest tam właśnie przepis, który stanowi wyjątek. Dodatkowo upewniałem się w PUP i moje środki są bezpośrednio z FP z pominięciem jakiś programów unijnych, np. EFS. Są różne programy UE ale te łapiące się pod wyjątek to te, które są przyznawane przez danego Starostę dla osób bezrobotnych na rozpoczęcie działalności ze środków FP. 



#6 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 08 marzec 2018 - 10:57

O to muszę jeszcze raz zerknąć na umowę może przeoczyłam ten paragraf. Martwi mnie tylko czy US nie zakwestionuje mi faktur za zakupy wyposażenia ponieważ dotację otrzymałam w listopadzie 2017 i miałam miesiąc na zakup wyposażenia i jej rozliczenie z PUP i dopiero jak miałam wszystkie potrzebne sprzęty to w grudniu 2017 rozpoczęłam działalność, więc faktury mam z listopada a działalność dopiero od grudnia, może powinnam rozpocząć działalność od razu po otrzymaniu dotacji. Z drugiej strony ewidentnie jest to sprzęt, który używam w działalności więc chyba nie powinno być problemu ?

 



#7 Matii_

Matii_

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 09 marzec 2018 - 20:19

Jak najbardziej ujmujesz jako koszt, sprzęty (wyposażenie) z listopada, pod datą założenia księgi przychodów i rozchodów w grudniu.
 




Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych