Skocz do zawartości


brak emerytury a ponowne zatrudnienie


wróć do serwisu Księgowość 4 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 07 grudzień 2017 - 11:05

witam 

 

Pracownik wypowiedział umowę za porozumieniem z powodu przejści na emeryturę została wypłacona odprawa.

Niestety nie otrzymał emerytury, ponieważ z poprzednich lat świadectwo pracy jest błędnie wystawione (praca w szczególnych warunkach) sprawa do wyjaśnienia.

Chce być ponownie zatrudniony.

 

Zatrudniam go tak samo jak na porzednich warunkach ? nie jako emeryt?

A po otrzymaniu pozytywnej decyzji o  otrzymaniu emerytury ?

 Musi się ponownie zwolnić ? Odprawy już nie wypłacam?



#2 kamkaka

kamkaka

    Użytkownik

  • Członkowie
  • PipPip
  • 15 postów

Napisano 07 grudzień 2017 - 11:30

Pracownik składając wypowiedzenie powinien ująć w nim znak decyzji wobec której otrzymał prawo do emerytury. Na tej podstawie jest zakończenie zatrudnienia i obliguje to do wypłaty odprawy. Powiem szczerze nie wiem co w waszym przypadku i na jaki dokument on się powoływał. 
Powinien raczej zwrócić tą odprawę skoro nie ma prawa na chwilę obecną do emerytury 



#3 Zosia/Agnieszka

Zosia/Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14957 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 07 grudzień 2017 - 11:48

Pracownik składając wypowiedzenie powinien ująć w nim znak decyzji wobec której otrzymał prawo do emerytury. Na tej podstawie jest zakończenie zatrudnienia i obliguje to do wypłaty odprawy. Powiem szczerze nie wiem co w waszym przypadku i na jaki dokument on się powoływał. 
Powinien raczej zwrócić tą odprawę skoro nie ma prawa na chwilę obecną do emerytury 

Bzdura.

Pracownik nie musi mieć przyznanej emerytury, aby rozwiązać umowę z powodu nabycia praw emerytalnych, kadry są komórką właściwą do tego, aby sprawdzić, czy posiada odpowiedni staż do nabycia tych uprawnień i na tej podstawie pracownikowi wypłaca się odprawę, więc nie pisz głupot o znakach decyzji.

Przepis K.p. stanowi, że odprawa pieniężna (emerytalno-rentowa) w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia przysługuje pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę. Potwierdził to również Sąd Najwyższy w wyroku z 20 września 2005 r. (sygn. akt , OSNP 2006/15-16/230), zgodnie z którym ich spełnienie wymagane jest w czasie trwania stosunku pracy, najpóźniej w dniu jego rozwiązania.

 

Co do konkretnej sprawy, jeśli chcecie go zatrudnić ponowni, nie ma przeszkód, ale musi zwrócić odprawę, weź od niego pismo ZUS z odmową prawa do emerytury.



#4 Zosia/Agnieszka

Zosia/Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14957 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 07 grudzień 2017 - 11:52

A to dla "kamkaka"

"

Uprawnienie pracownika do odprawy emerytalnej powstaje z mocy prawa w dniu wystąpienia okoliczności wskazanych w przepisie, a w więc w dniu przejścia na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy. Wypłata świadczenia nie wymaga specjalnego wystąpienia pracownika (w tym w formie pisemnego oświadczenia) w tej sprawie. Jeżeli pracodawca posiada wszystkie dokumenty dla potrzeb samodzielnego ustalenia czy pracownik spełnia warunki dla uzyskania emerytury, nie oczekując na decyzję ZUS w tej sprawie, wypłaca świadczenie w dniu ustania stosunku pracy. Wstrzymanie wypłaty omawianego świadczenia jest usprawiedliwione jedynie w przypadku niemożności ustalenia uprawnień emerytalnych z powodu braku dokumentów, na podstawie których można to stwierdzić (np. świadectw pracy) lub z powodu negatywnej ich weryfikacji. Wówczas pracodawca może wstrzymać wypłatę odprawy do dnia przedłożenia przez pracownika decyzji ZUS w tej sprawie, o czym powinien zawiadomić zainteresowanego.

 Roszczenie o zapłatę odprawy emerytalnej jest wymagalne od dnia rozwiązania stosunku pracy, także wtedy, gdy orzeczenie przyznające emeryturę zostało wydane później (por. wyrok SN z dnia 9 kwietnia 1998 r., sygn. akt I PKN 508/97, OSNP 1999/8/267).

W myśl art. 481 § 1 K.c. w związku z art. 300 K.p., jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody."



#5 kamkaka

kamkaka

    Użytkownik

  • Członkowie
  • PipPip
  • 15 postów

Napisano 07 grudzień 2017 - 11:56

Ok. Mój błąd. Przepraszam. Chociaż u nas kadrowa wymagała w piśmie aby pracownik nr decyzji zawarł. Sugerowałam się tym. 
Niemniej odprawę musi zwrócić. 





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych