Skocz do zawartości


Inwestycja


wróć do serwisu Księgowość 37 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_LILI_

Guest_LILI_
  • Goście

Napisano 16 październik 2017 - 10:13

Witajcie, pomożecie rozwiązać problem, a może to nie problem  ;-)

Otrzymano dotacje na inwestycje (pierwsze wyposażenie) - w planie 6050

Zakupiono środki trwałe/ pozostałe środki trwałe i tu nie ma problemu ale .... tak jak było w załączniku do umowy dotacji zakupiono także : ulotki (które będą wydawane petentom)  leki weterynaryjne do leczenia zwierząt itp.  jak księgujecie u siebie zakup takich wydatków ? przecież na 080 tego zaksięgować nie można, na konta zespołu 4 chyba też nie bardzo. Może ktoś ma doświadczenie z takimi zakupami i się podzieli swoją wiedzą?



#2 gabi

gabi

    gabi

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 2917 postów
  • LokalizacjaCentrum Polski-jednostka budżetowa

Napisano 16 październik 2017 - 10:41

1.ulotki i leki to nie pierwsze wyposażenie wiec nie par.6050

2.ulotki to druki czyli par.4300 i koszty bieżące



#3 Zosia/Agnieszka

Zosia/Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14680 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 16 październik 2017 - 10:51

W skład pierwszego wyposażenia obiektów budowlanych  wchodzą zarówno środki trwałe, pozostałe środki trwałe, jak i drobny sprzęt i materiały.



#4 Guest_LILI_

Guest_LILI_
  • Goście

Napisano 16 październik 2017 - 11:03

W skład pierwszego wyposażenia obiektów budowlanych  wchodzą zarówno środki trwałe, pozostałe środki trwałe, jak i drobny sprzęt i materiały.

ale materiały do budowy tego środka trwałego? ;-(



#5 Guest_LILI_

Guest_LILI_
  • Goście

Napisano 16 październik 2017 - 11:35

1.ulotki i leki to nie pierwsze wyposażenie wiec nie par.6050

2.ulotki to druki czyli par.4300 i koszty bieżące

Czy w związku z tym można dzielić dotację część na wydatki bieżące a część na inwestycje? Sorki, że pytam ale to moja pierwsza inwestycja i nie chcę na wydziwiać.



#6 Zosia/Agnieszka

Zosia/Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14680 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 16 październik 2017 - 11:43

ale materiały do budowy tego środka trwałego? ;-(

A skąd taka rewelacja???

Wklejam poniżej, poglądowo:

"

Do nakładów inwestycyjnych zaliczamy wszelkie przedmioty wyposażenia obiektów budowlanych, niezbędne do ich uruchomienia i użytkowania, w tym także przedmioty nietrwałe i materiały. W skład pierwszego wyposażenia obiektów budowlanych wchodzą zarówno środki trwałe, pozostałe środki trwałe, jak i drobny sprzęt i materiały.
Ewidencja pierwszego wyposażenia finansowanego ze środków inwestycyjnych może przebiegać następująco:
Wpływ środków przeznaczonych na inwestycję: Wn 130 Rachunek bieżący jednostki Ma 223 Rozliczenie wydatków budżetowych
Faktury za zakupione pierwsze wyposażenie: Wn 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje) Ma 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Zapłata za faktury: Wn 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami Ma 130 Rachunek bieżący jednostki
Zapis równoległy: Wn 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje Ma 800 Fundusz jednostki Przeksięgowanie wydatków na podstawie sprawozdania Rb-28S: Wn 223 Rozliczenie wydatków budżetowych Ma 800 Fundusz jednostki
Zwrot niewykorzystanych środków budżetowych na inwestycje: Wn 223 Rozliczenie wydatków budżetowych Ma 130 Rachunek bieżący jednostki
Przyjęcie do używania środków trwałych: Wn 011 Środki trwałe Ma 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje)
Przyjęcie do używania pozostałych środków trwałych: Wn 013 Pozostałe środki trwałe Ma 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje)
zapis równoległy: Wn 800 Fundusz jednostki Ma 072 Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych Wydanie do używania drobnego sprzętu i narzędzi (z uwzględnieniem ich w ewidencji ilościowej): Wn 800 Fundusz jednostki Ma 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje)
Przeksięgowanie w końcu roku salda konta 810 na fundusz jednostki: Wn 800 Fundusz jednostki Ma 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje."
 


#7 Guest_LILI_

Guest_LILI_
  • Goście

Napisano 16 październik 2017 - 12:02

 

A skąd taka rewelacja???

Wklejam poniżej, poglądowo:

"

Do nakładów inwestycyjnych zaliczamy wszelkie przedmioty wyposażenia obiektów budowlanych, niezbędne do ich uruchomienia i użytkowania, w tym także przedmioty nietrwałe i materiały. W skład pierwszego wyposażenia obiektów budowlanych wchodzą zarówno środki trwałe, pozostałe środki trwałe, jak i drobny sprzęt i materiały.
Ewidencja pierwszego wyposażenia finansowanego ze środków inwestycyjnych może przebiegać następująco:
Wpływ środków przeznaczonych na inwestycję: Wn 130 Rachunek bieżący jednostki Ma 223 Rozliczenie wydatków budżetowych
Faktury za zakupione pierwsze wyposażenie: Wn 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje) Ma 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Zapłata za faktury: Wn 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami Ma 130 Rachunek bieżący jednostki
Zapis równoległy: Wn 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje Ma 800 Fundusz jednostki Przeksięgowanie wydatków na podstawie sprawozdania Rb-28S: Wn 223 Rozliczenie wydatków budżetowych Ma 800 Fundusz jednostki
Zwrot niewykorzystanych środków budżetowych na inwestycje: Wn 223 Rozliczenie wydatków budżetowych Ma 130 Rachunek bieżący jednostki
Przyjęcie do używania środków trwałych: Wn 011 Środki trwałe Ma 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje)
Przyjęcie do używania pozostałych środków trwałych: Wn 013 Pozostałe środki trwałe Ma 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje)
zapis równoległy: Wn 800 Fundusz jednostki Ma 072 Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych Wydanie do używania drobnego sprzętu i narzędzi (z uwzględnieniem ich w ewidencji ilościowej): Wn 800 Fundusz jednostki Ma 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje)
Przeksięgowanie w końcu roku salda konta 810 na fundusz jednostki: Wn 800 Fundusz jednostki Ma 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje."
 

 

to czyli wg Ciebie poprawnie będzie jak  np. : ulotki zaksięguję tak jak śr trwałe:

080/201 f-ra

201/130 zapłata równolegle 810/800

800/080? a leki przykładowo jak daję do magazynu 310/080 i potem sukcesywnie w 800/310?? (czy tu się zagalopowałam)

i koniec roku 800/810

a w następnym roku zejście z magazynu też 800/310?



#8 Zosia/Agnieszka

Zosia/Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14680 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 16 październik 2017 - 12:06

Trochę się zagalopowałaś :) nie odniosłam się stricte do Twojego przypadku, ale tak w ogóle

Ulotki i leki nie traktowałabym jako pierwsze wyposażenie, co to za wyposażenie "ulotki" ;)?



#9 Guest_LILI_

Guest_LILI_
  • Goście

Napisano 16 październik 2017 - 12:34

ZOSIA/AGNIESZKA dziękuję Tobie, myślałam, że jednak do mojego przypadku się odnosisz. Wykombinowała księgowania a tu klops...Środki trwałe i wyposażenie księguje zgodnie z tym co jest zapisane wyżej. Jakbyś mogła mi podpowiedzieć co w sytuacji gdy dostaję dotację  dotacja w planie na paragrafie 6050 czy powinnam zmienić plan i kwotę na leki i ulotki przenieść na wydatki bieżące.



#10 gabi

gabi

    gabi

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 2917 postów
  • LokalizacjaCentrum Polski-jednostka budżetowa

Napisano 16 październik 2017 - 12:49

a nie masz w planie na wydatki bieżące ...wierzyć mi się nie chce



#11 Zosia/Agnieszka

Zosia/Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14680 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 16 październik 2017 - 13:12

Samych inwestycji przecież w planie chyba nie masz? zapłać z bieżących, te które masz na statutowej działalności



#12 Guest_Ola

Guest_Ola
  • Goście

Napisano 17 październik 2017 - 10:39

Mam pytanie odnośnie wymiany pieca CO w budynku urzędu. Skoro wymieniany jest stary piec do centralnego ogrzewania na nowy (tyle, że na inny rodzaj opału-bardziej ekonomiczny) to jest to inwestycja czy wydatek bieżący? I jest to remont 427 czy usługa 430? Zawarta jest umowa z wykonawcą na całość zadania, bez wyszczególniana zakup pieca, materiałów, robocizna itd. Cała umowa opiewa na 36 tys. zł. I jak to zakwalifikować w środkach trwałych-zwiększyć wartość budynku? A co ze starym piecem?



#13 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1123 postów

Napisano 17 październik 2017 - 11:02

wg mnie

- to modernizacja nie remont

- inwestycja

- paragrafy inwestycyjne

- ja mam w KŚT piec jako osobny środek trwały

-stary sprzedać i pamiętać o oo i vat-27



#14 gabi

gabi

    gabi

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 2917 postów
  • LokalizacjaCentrum Polski-jednostka budżetowa

Napisano 17 październik 2017 - 11:14

czy sprzedany piec bedzie podlegac vat-27 jezeli go np.sprzedają jakiejs firmie ?bo jeżeli na złom to ok



#15 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1123 postów

Napisano 17 październik 2017 - 11:32

czy sprzedany piec bedzie podlegac vat-27 jezeli go np.sprzedają jakiejs firmie ?bo jeżeli na złom to ok

tak, chodziło mi, że jak na złom to oo 



#16 Zosia/Agnieszka

Zosia/Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14680 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 17 październik 2017 - 13:10

A ja uważam, że to nie jest inwestycja.

Nie nastąpił wzrost wartości użytkowej budynku przecież, budynek tak czy inaczej jest ogrzewany, a zastosowanie nowszych technologii nie jest modernizacją, tak działa postęp technologiczny.

 

Tak tłumaczy to MF.

 

"Różnica między nakładami na remont a nakładami na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że pierwsze z nich zmierzają do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych, a drugie do podjęcia, czy rozszerzenia działalności w drodze budowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, powodującej istotną zmianę cech użytkowych (...)".

Tak więc wydatki na wymianę zużytych elementów instalacji grzewczej (w tym pieca) wbudowanej na stałe w konstrukcję budynku, o ile nie powodują wzrostu jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia ich do używania, nie stanowią ulepszenia."



#17 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1123 postów

Napisano 17 październik 2017 - 13:42

A ja uważam, że to nie jest inwestycja.

Nie nastąpił wzrost wartości użytkowej budynku przecież, budynek tak czy inaczej jest ogrzewany, a zastosowanie nowszych technologii nie jest modernizacją, tak działa postęp technologiczny.

 

Tak tłumaczy to MF.

 

"Różnica między nakładami na remont a nakładami na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że pierwsze z nich zmierzają do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych, a drugie do podjęcia, czy rozszerzenia działalności w drodze budowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, powodującej istotną zmianę cech użytkowych (...)".

Tak więc wydatki na wymianę zużytych elementów instalacji grzewczej (w tym pieca) wbudowanej na stałe w konstrukcję budynku, o ile nie powodują wzrostu jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia ich do używania, nie stanowią ulepszenia."

No OK,  poczytałam trochę i znalazłam też interpretację, że wymianę pieca  można potraktować jako remont. Tylko to dla mnie niezrozumiałe (hmmm może to złe określenie, głupie to dla mnie) bo dla mnie modernizacja to właśnie unowocześnienie, uwspółcześnienie, a autorka pytania napisała, że piec będzie na inny opał, bardziej ekonomiczny. 



#18 Zosia/Agnieszka

Zosia/Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 14680 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 17 październik 2017 - 14:33

Napisała tak:

"stary piec do centralnego ogrzewania na nowy (tyle, że na inny rodzaj opału-...." gdzie tu unowocześnienie? to TYLKO zmiana systemu ogrzewania, a nawet nie, to tylko zmiana "paliwa" do pieca i jaki to ma wpływ na użyteczność budynku?

 

Poczytaj:

https://inforrb.pl/s...ok=1&pozycja=22



#19 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1123 postów

Napisano 17 październik 2017 - 15:00

OK :)  temat mnie interesuje, bo właśnie robię plan na następny rok, a czeka nas wymiana pieca. Stary się zespół, nie opłaca się go naprawiać. Ja zaplanowałam par. inwestycyjny ale chętnie zmienię na remont ;) 

Wymiana to będzie koszt ok 35 tys.

Stary piec mam jako osobny środek trwały, który nie jest jeszcze zamortyzowany. 

Czyli jak wymienimy stary na nowy to będzie remont czyli paragraf 427.

Otrzymana f-ra 402 par. 427/201

Wyksięguję stary piec z 011, bo go sprzedamy na złom. 

 

Czyli teraz nie będę miała tego pieca w ŚT?



#20 szlemka

szlemka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1123 postów

Napisano 17 październik 2017 - 18:27

OK cofam tę durnowaciznę wyżej :)

Interpretacje, które czytałam dotyczą kotłowni z piecem i wtedy wymiana pieca na nowy to remont kotłowni."za „remont” można uznać wszelkie działania przywracające pierwotny stan techniczny środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych"

Ale ja mam piec jako osobny środek trwały w gr 3 KŚT to wg mnie nie będzie remont. Wycofam stary piec i wprowadzę do KŚT nowy.





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Najnowsze tematy