Skocz do zawartości


Jak długo mogą trwać szczególne potrzeby pracodawcy

szczególne potrzeby nadgodziny praca w sobotę praca w świeto praca w niedzielę

wróć do serwisu Księgowość 1 odpowiedź w tym temacie

#1 Guest_Operator Tomasz

Guest_Operator Tomasz
  • Goście

Napisano 15 maj 2015 - 13:53

W zakładzie pracy w którym pracuję wg regulaminu obowiązuje system pracy 3 zmianowej od poniedziałku do piątku. Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy także w ten sposób reguluje system pracy. Każdy pracownik ma ułożony miesięczny harmonogram pracy od poniedziałku do piątku każdego tygodnia w którym soboty, niedziele i święta są oznaczone jako dni wolne. Pracodawca próbował wprowadzić zmiany w regulaminie pracy i ZUZP by możliwa była praca w ruchu ciągłym, związki zawodowe nie wyraziły na to zgody nie znajdując uzasadnienia dla takiej decyzji. Zakład produkuje osprzęt oświetleniowy więc nie jest to produkcja, która wymagała by takiego systemu pracy.

Od kilkunastu miesięcy pracodawca wydaje polecenia przyjścia do pracy w soboty, niedziele i święta. Tłumaczy to szczególnymi potrzebami pracodawcy. W zamian za pracę w dni wolne pracownik otrzymuje inny dzień wolny bezpłatny. Praktycznie powoduje to, że praca w firmie odbywa się od kilkunastu miesięcy w systemie ciągłym tzn. 24 godz./dobę przez 7 dni w tygodniu. Kierownictwo planując produkcje automatycznie wlicza w czas pracy dni wolne i święta, ustala obłożenie maszyn w pracy ciągłej, zamawia komponenty potrzebne do produkcji itd. Nieoficjalnie prowadzony jest grafik pracy w dni wolne. Kierownik na jego podstawie informuje kilka dni przed danym weekendem czy świętem kto ma przyjść i na jaką zmianę do pracy w sobotę, niedzielę czy święto. Przypominam, że oficjalnie każdy ma wyznaczony grafik z oznaczonymi sobotami, niedzielami i świętami jako dni wolne. Za odmowę przyjścia do pracy stosowane są kary porządkowe, upomnienia, nagany. Pracodawcy nie interesuje czy pracownik ma w weekend oficjalnie przecież w harmonogramie oznaczony jako wolny od pracy komunię dzieci, czy zaplanowany wyjazd na odpoczynek. Praktycznie pracownik może liczyć na jeden wolny weekend w miesiącu i nie wie, który to akurat będzie. Nie pozwala to na planowanie czasu wolnego. Po ostatnich kontrolach PIP pracodawca został ukarany za nieprzestrzeganie dobowych norm odpoczynku, niewłaściwe stosowanie kar oraz nieuprawnione zmiany harmonogramu pracy pracownika pod pretekstem szczególnych potrzeb pracodawcy. Okres kontroli obejmował niestety tylko 2 pierwsze miesiące roku kalendarzowego co nie dało pełnego obrazu rzeczywistego systemu pracy. Przez dwa miesiące przecież pracodawca może mieć szczególne potrzeby. W związku z tym w zarządzeniu pokontrolnym Zarząd wprowadził zalecenia PIP zaznaczając, że nadal w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy może być wykonywana praca w dni wolne, niedziele i święta.

Czy w takim razie wszystko odbywa się zgodnie z prawem i szczególne potrzeby pracodawcy mogą trwać nieprzerwanie? Czy nieoficjalnie nie dochodzi tu do planowania nadgodzin? Jakie ew kroki prawne można podjąć w tej sytuacji aby praca odbywała się wg regulaminu pracy i ZUZP ?



#2 Guest_Adam1234

Guest_Adam1234
  • Goście

Napisano 12 czerwiec 2015 - 12:34

Nikt nie odpowie? Za trudny temat?

 

Jak wygląda sprawa świąt przypadających w niedziele a praca w ruchu ciągłym?

Dla tego typu pracy niedziela to normalny dzień pracy.





Dodaj odpowiedź



  



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: szczególne potrzeby, nadgodziny, praca w sobotę, praca w świeto, praca w niedzielę

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych