Skocz do zawartości


nadpłata


wróć do serwisu Księgowość 35 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Inna

Guest_Inna
  • Goście

Napisano 15 październik 2014 - 21:12

jak postąpić w takiej sytuacji:

zostały rozliczone media za lata 2011 i 2012 - razem wyszła nadpłata, potrącenie przelewu dokonane z biezacej faktury za media, jednostka nadrzedna i polityka rachunkowosci pozwala na takie potracanie

 

zimna woda i scieki nadplata ogolem. nie rozbite na poz. zimnej wody i sciekow ktore sa par. 4300

co niedoplata par. 4260

smieci nadplata par. 4520 kiedys 4300 jako usluga

czy wolno kompensowac ze soba paragrafy?

potracic wszystko z par 4260?



#2 gabi

gabi

    gabi

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3043 postów
  • LokalizacjaCentrum Polski-jednostka budżetowa

Napisano 16 październik 2014 - 05:06

ta nadpłata za lata 2011 i 2012 winna iść  w całości na dochody par.0970 jako roliczenia lat ubiegłych i nie powinniście potrącać jej z faktur bieżących tylko wystosować pismo do kontrahenta o zwrot na konto

napewno polityka rachunkowości mówi o potrąceniach ( korekty faktur) w ciągu roku bieżącego a nie lat ubiegłych



#3 snejk

snejk

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 525 postów

Napisano 16 październik 2014 - 08:12

 Tylko jakim cudem "jednostka nadrzedna i polityka rachunkowosci pozwala na takie potracanie".

Tak jak Gabi pisze nadpłata za lata ubiegłe powinna iść na dochody , a wydatek wykazany w całości.Nawet jak nie uzyskasz zwrotu tylko umniejszysz fizycznie przelew to musisz to odpowiednio rozksięgować.



#4 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20412 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 16 październik 2014 - 09:01

...dodam jeszcze odpowiedź na drugie pytanie: pod żadnym pozorem nie wolno kompensować sobie wydatków na paragrafach czyli mieszać ich



#5 gabi

gabi

    gabi

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3043 postów
  • LokalizacjaCentrum Polski-jednostka budżetowa

Napisano 16 październik 2014 - 09:02

zgadzam się z księgową



#6 Guest_inna

Guest_inna
  • Goście

Napisano 16 październik 2014 - 19:56

gabi, polityka ma taki zapis moze nie dokladnie slowo w slowo zacytuje - tak ma tez jednostka nadrzedna, bardzo bardzo duza i rozwinieta

 

"naleznosci za media dot. lat ubieglych np czynsz wynikajace z faktur korygujacych moga byc rozliczone z kontrahentem w platnosciach roku biezacego"

 

dlaczego nie mozna kompensowac paragrafow? bo inna tresc ekonomiczna?



#7 gabi

gabi

    gabi

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3043 postów
  • LokalizacjaCentrum Polski-jednostka budżetowa

Napisano 17 październik 2014 - 05:51

a czy ty rozróżnasz zobowiązania a należności ? korekty dotyczyły zmniejszenia zobowiązań a nie nalezniości lat ubiegłych, czyli powstała nadpłata na zobowiazaniach a więc jezeli powstała nadpłata dot.lat ubiegłych nalezy ja przyjąć na dochody i w roku bieżącym staje się ona twoja należnościa, jeżeli nadpłata dotyczyła   roku bieżącego i dotyczyła roku bieżącego wówczas można zmniejszyc koszty roku bieżącego i wydatki roku bieżącego ale musi być odpowiedni  zapis w uchwale rady na dany rok budżetowy



#8 Guest_BDMB

Guest_BDMB
  • Goście

Napisano 17 październik 2014 - 09:54

Nie ma czegoś takiego jak "kompensata paragrafów"  można natomiast mówić o kompensowaniu należności i zobowiązań lub kompemsowaniu wzajemnych płatności czyli potrąceniach.

 

W przypadku tym mamy (za lata ubiegłe):

    1. woda    §4300 nadpłata    np. 200 zł

    2. co      §4260 niedoplata  np.  50 zł

    3. śmieci  §4520 nadpłata    np. 100 zł

 

Czyli powstały dwie należności  i jedno zobowiązanie.

Zapłata nalezności w kwocie 300 zł będzie księgowana na dochody a zapłata zobowiązania w kwocie 50 zł  będzie wydatkiem roku bieżącego.

Jeżeli nadpłata ogółem tj. 250 zł zostanie zaksięgowana na dochody to oznacza to, że dokonano kompensaty należności i zobowązania.

 

Wzajemne płatności wynikające z powyższego rozliczenia to:
  -  jednostka ma zapłacić 50 zł i otrzymać od dostawcy 300 zł.

Potrącenie polega na tym, że dostawca dokona przelewu na kwotę 250 zł uwzgledniając zobowiązanie jednostki. Jednostka natomiast powinna zaksięgować otrzymane 250 zł na dochody   i uzupełnić brakujące 50 zł z rachunku wydatków . Mamy wówczas doczynienia z kompensatą wzajemnych płatności (potrącenie) która w finansach publicznych  wbrew powyższym opiniom jest dopuszczalna.

 

Jednostka wykaże dochód 300 zł i wydatek  50 zł  w §4260

 

 

 

 

 



#9 gabi

gabi

    gabi

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3043 postów
  • LokalizacjaCentrum Polski-jednostka budżetowa

Napisano 17 październik 2014 - 10:40

oj BDMB proszę nie wypowiadaj się na temat finansów publicznych które dla ciebie sa i tak czarną magią ,

rób swoje programy w tych Katowicach



#10 Guest_BDMB

Guest_BDMB
  • Goście

Napisano 17 październik 2014 - 12:01

Trudno nie reagować gdy piszesz takie "głupoty".

 

 



#11 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 17 październik 2014 - 12:16

 

Na rzecz jednostki budżetowej, została określona należność z tytułu nadpłaty czynszu dokonanego w 2009 r. Gdyby ww. należność (nadpłata) została wpłacona w roku bieżącym na rachunek jednostki, podlegałaby odprowadzeniu na dochody budżetu państwa. Wynika to z tego, że zgodnie z § 19 ust. 2 aktualnie obowiązującego jeszcze rozporządzenia Ministra Finansów z 29.6.2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną – „uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonywanych w poprzednich latach budżetowych są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa, w terminach określonych odrębnymi przepisami” (Dz.U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.).

W 2010 r. jednostka chciałaby (wprowadzając stosowny zapis w umowie najmu) ww. należność rozliczyć bezgotówkowo, tj. dokonać kompensaty tej należności z tegorocznym zobowiązaniem z tytułu czynszu. Czy zastosowanie przez jednostkę kompensaty, polegającej na zmniejszeniu bieżących, tegorocznych płatności z tytułu czynszu o należność jednostki powstałą w związku z czynszem zapłaconym w 2009 r., będzie zgodne z obowiązującymi przepisami? Dotyczy to w szczególności zgodności z zapisami określonymi w art. 62 nowej ustawy z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240).

 



#12 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 17 październik 2014 - 12:16

Kompensaty mogą być dokonane na warunkach określonych w ustawie z 23.4.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 498 Kodeksu cywilnego, gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym. Wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej. Na podstawie art. 499 Kodeksu cywilnego potrącenia dokonuje się przez oświadczenie złożone drugiej stronie. Oświadczenie ma moc wsteczną od chwili, kiedy potrącenie stało się możliwe.

Dokonanie kompensaty w jednostce budżetowej powinno się ograniczać tylko do księgowań na kontach rozrachunkowych. Kompensata nie może mieć wpływu na wysokość kosztów i dochodów, gdyż w jednostkach budżetowych obowiązuje metoda finansowania brutto. Refundacji wydatków, na warunkach określonych w przepisach, można dokonać tylko w tym samym roku budżetowym, kiedy miał miejsce wydatek.



#13 gabi

gabi

    gabi

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3043 postów
  • LokalizacjaCentrum Polski-jednostka budżetowa

Napisano 17 październik 2014 - 12:18

no właśni trudno nie reagowacBDMB na twoje głupoty i brak wiedzy ( wiedze może masz ale na temat własnej spółki informatycznej)

co już nie masz nic do powiedzenia na forum OPS bo co niektórzy tam  cię zgasili to tu bedziesz siać zamęt

ooooooo  a jeszcze cię nie było na forum rio no tak tanm się nie pojawisz bo TW cię znowu wysmieje



#14 Guest_Początkująca

Guest_Początkująca
  • Goście

Napisano 09 marzec 2015 - 08:17

Mam nadzieje ze mi również pomożecie. W księgach naszej jednostki (UG) mamy zaksięgowaną nadpłatę od kontrahenta za użytkowanie wieczyste. Nadpłata ta powstała w 2009 r. Przedsiębiorstwo, które nadpłaciło, co roku płaci w terminie ustaloną kwotę. Nie wiem dlaczego powstała ta nadpłata i dlaczego nikt wcześniej nie poczynił kroków, żeby się jej pozbyć. Wiem że roszczenia z tego tytułu przedawniają się z okresem 3 lat. Moje pytanie jest więc takie, czy można w tym przypadku dokonać kompensaty? jeżeli przedsiębiorstwo wyrazi taką chęć, czy jednak należy ją odpisać w dochody, mimo tego, że przedsiębiorca co roku wywiązuje się z płatności?

 

Uprzejmie proszę o szybką odpowiedz

Agnieszka



#15 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20412 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 09 marzec 2015 - 08:28

Skoro to jest nadpłata na waszą rzecz no jak możesz przekazać ją na dochody?

Rozporządzać chcesz cudzą własnością?

Nadpłata powinna być zwrócona temu kto nadpłacił.

Czemu dopiero teraz się tym zainteresowałaś?



#16 Guest_Początkująca

Guest_Początkująca
  • Goście

Napisano 09 marzec 2015 - 08:31

Bo dopiero teraz zaczęłam tutaj pracę. Czyli mimo tego, że ta nadpłata powstała w 2009 roku, powinnam uprzedzić to przedsiębiorstwo, że miło by było jakby ją sobie zaliczyli do opłaty za ten rok?



#17 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20412 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 09 marzec 2015 - 08:34

Powiadom ich o nadpłacie, niech wystosują do ciebie pismo z prośbą o zwrot kwoty a ty im to oddaj, przelewem, za podstawę będziesz miała pismo.

Nic nie mają sobie sami zaliczać.

Na jakim r-ku masz te środki?.



#18 Guest_Początkująca

Guest_Początkująca
  • Goście

Napisano 09 marzec 2015 - 08:49

Było to księgowane na 130 i później odprowadzone do organu i na 800. Księgowane z tym samym paragrafem co opłata za użytkowanie wieczyste, na tym samym koncie 221, ale z inną analityką. W sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie nadpłaty.



#19 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20412 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 09 marzec 2015 - 09:49

To znaczy, że odprowadziłaś jako dochód?

Wiec już zrobiłaś to czego nie powinnaś.

Teraz nie możesz oddać, bo nie masz, ale nie masz też tej kwoty aby uregulować zobowiązanie.

 

Więc w czym problem masz teraz? jedyne co to zostało ci saldo 201?

 

Moim zdaniem teraz powinnaś odzyskać środki które zostały przekazane a powinny być zwrócone bądź powinny stanowić środki na opłacenie tego użytkowania wieczystego 



#20 ZosiaA

ZosiaA

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 20412 postów
  • LokalizacjaWarszawa rządowa/państwowa jednostka budżetowa

Napisano 09 marzec 2015 - 09:51

Zobacz o co ty wyżej pytasz.......czy masz to odprowadzić na dochody? a później informujesz, ze już było odprowadzone do organu......to dwa razy chcesz to odprowadzić? cos co nie było można odprowadzać.....

 

Jakie stanowisko tam zajmujesz?





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych