Witam, również dokonuje licznych zakupów na firmę na amazon.co.uk. Niestety sposób w jaki
od 15 sierpnia traktują dostawę towaru do Polski dla przedsiębiorcy jest niepoprawny,
błędny i nie ma jakiegokolwiek poparcia w przepisach dyrektyw unijnych (zarówno w zakresie
WNT i procedury szczególnej zwrotu podatku) jak i polskiej ustawy o VAT. Aktualnie sprawą
po kilkunastu moich mailach do nich zajmuje się Amazon Tax Department. Osobiście jednak nie
wierzę, że uda się prędko dotrzeć do "kogoś wyżej" kto zrozumie i uzna nasze racje.
Szeregowi pracownicy z Customer Service przesyłają wszystkim ciągle jedno i to samo:
"Amazon will submit all intra-EU (EU cross-border) VAT and Intrastat reporting for
deliveries to VAT-Registered customers in Poland. Any Polish VAT charged on our
invoices, on goods delivered to Poland, isn't refundable via
Amazon.co.uk. Refunds should be processed via your Polish VAT return."
Odpowiedź lakoniczna, nie dająca odpowiedzi na pytanie jak fakturę rozliczyć i nie mająca
jakiekolwiek sensu.
Dlaczego faktura wystawiona jest nieprawidłowo? Bo VAT 5% (czy też na inne towary np. 23%)
mogliby, a nawet mieliby obowiązek naliczać, gdyby towar przyjechał do siedziby polskiego
przedsiębiorcy z ich polskiego magazynu (na dniach będą wysyłać z Polski, ale to nie ma
żadnego znaczenia dla wystawionych do tej pory faktur). Na fakturach otrzymanych wyraźnie
jest zaznaczone "Items shipped from: United Kingdom"), list przewozowy i ścieżka transportu
potwierdza, że towar dociera do Polski z Wielkiej Brytanii. Jako, że Amazon jest podatkiem
od wartości dodanej, polski podatnik zarejestrowany do VAT-UE zmuszony jest do wykazania
wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru i opodatkowania transakcji w Polsce z wyższą podstawą
opodatkowania. Prawidłowa faktura nadal powinna być wystawiana na 0%, uruchomienie nowego
centrum logistycznego nie ma tu żadnego znaczenia.
Dlaczego nie mamy prawa do odliczenia naliczonego przez amazon podatku (np. 23%)? Bo nie
jest to podatek należny w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek przez nich naliczony trzeba
zaliczyć do podstawy opodatkowania WNT. Przy jednoczesnym braku prawa do zwrotu podatku
transakcja jest podwójne opodatkowana! Niestety nie zadziała tu żadna ustawa, żaden artykuł
dyrektywy itp, aby tego podwójego opodatkowaniem VATem uniknąć.
Dlaczego nie ma prawa zwrotu? Prawo do zwrotu wg dyrektywy 2008/9/WE przysługuje podatnikom
niemającym siedziby w Państwie zwrotu. W tym przypadku Państwem zwrotu musiałaby być
Polska. Podatek wykazywany na fakturach został przez Amazon zapłacony w Polsce (wskazują
jako płatnika PL5262907815), co nie daje możliwości jego zwrotu zgodnie z przepisami
dyrektywy 2008/9/WE. (btw: nawet, gdyby prawo do zwrotu istniało - procedura ta trwa
średnio 8 miesięcy i nie byłaby korzystna dla nabywcy towaru).
Sporną kwestią pozostaje sposób rozliczenia faktury w KPiR. Zachowałbym dalekoidącą
ostrożność księgując koszt jednak w kwocie netto. W tym temacie jest kilka niejasnych
artykułów w dyrektywach unijnych, jak również sprzecznych polskich interpretacji.
Jeśli ktoś w temacie faktur z amazon.co.uk może wnieść jeszcze coś nowego proszę o kontakt.
Napewno na terenie Polski mają przedstawiciela/pełnomocnika podatkowego. Jeśli ktoś wie jak
ustalić firmę która ich rozlicza w kraju, proszę o kontakt, to też może ułatwić kontakt i
dyskusję z nimi. Może ktoś znac spersonalizowane adresy mailowe do pracowników z "wyższego
pionu" Amazona?