Skocz do zawartości


Stowarzysznie ZAIKS ...prosze o pomoc....


24 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Robinson Crusoe

Guest_Robinson Crusoe
  • Goście

Napisano 09 listopad 2011 - 13:30

Witam serdecznie.. jestem dj'em grającym od czasu do czasu na weselach oczywiście z płyt. dwa dni temu otrzymałem drogą mailową z mojej strony internetowej następującej treści maila ...

"Do dnia dzisiejszego nie dostaliśmy od Państwa opłat za prowadzone imprezy w latach...Pragniemy przypomnieć, że w celu organizowania imprez z wykorzystaniem utworów objętych ochroną prawa, przeważnie poprzez ich wykonywanie lub odtwarzanie podczas wesel, jest wkroczeniem w autorskie prawa majątkowe opisane art.17 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. Nr 80 z 2000 r. poz.904 , Dz.U. Nr 197 z 2002 r. poz. 1661, Dz.U. Nr 91 z 2004 r. poz. 869), wymaga uzyskania zezwolenia uprawnionych i nie wyczerpuje zwolnienia z art.23 ustawy.....( i tutaj wyliczone na podstawie zdjec z mojej strony internetowej ilośc wesel..załóżmy 20 zdjęć z rożnych wesel zsumowane za każde 150zl opłaty)
Proszę skontaktować się z działem zaległości
Jeśli opłaty nie zostaną uiszczone w terminie 14 dni rozpocznie się postępowanie karno-skarbowe.”

I tutaj mam pytanie.. ponieważ byłem dzisiaj o okręgowym oddziale ZAIKSU i zapytałem kto powinien opłacać koszty ZAIKSU.. inspektor poinformował mnie ze jeśli pojawiają się inspekcje na weselu, pociagają do odpowiedzialności organizatora imprezy a tym przypadku jest nim dom weselny. Dom weselny powinien mieć podpisane dwie umowy z ZAIKSEM, jedną na odtwarzanie utworów z radia, a także drugą jeśli organizuje imprezy typu dancingi, wesela, bankiety i za tą drugą płaci zryczałtowaną kwotę za każdą imprezę. i tutaj właśnie moje pytanie.. nie jestem organizatorem takowej imprezy, jestem podwykonawcą i spisuje umowę z Parą Młodą gdzie mam też punkt w którym pisze ze Para Młoda jako zleceniodawca zobowiązuje się do zabezpieczenia na własny koszt pod względem organizacyjno-porządkowym i uzyskanie stosownych zezwoleń i opłat... dlaczego akurat w tym przypadku ZAIKS pociągnął mnie do opłacenia kosztów jesli nie jestem organizatorem lecz jedynie zleceniodawcą i dlaczego trzeba by było w takim wypadku opłacać dwa razy tantiemy ZAIKSU za tą samą impreze. Zaznaczam żę z Parą Młodą podpisuje umowę o dzieło... pozdrawiam i proszę Państwa o pomoc w rozwiązaniu tego problemu

#2 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 10 listopad 2011 - 11:09

ZAiKS nie ma uprawnień urzędu skarbowego, więc nie może wytoczyć sprawy karno skarbowej!!! Tantiemy nie są parapodatkiem więc nie mają wobec nich zastosowania przepisy UKS!!!

Prawo autorskie nakłada obowiązek dzielenia się zyskami przez wykonawców lub prezenterów muzyki z jej autorami. Jeżeli imprezę organizuje jakaś wyspecjalizowana firma, taka jak Dom Weselny, Restauracja, Hotel, Klub Kultury - to ona ma obowiązek dogadać się z ZAiKS - ty jedynie wypełniasz playlistę i podpisujesz oświadczenie, ile na tym zarobiłeś. Jeżeli jest to impreza prywatna - TY jesteś płatnikiem opłat licencyjnych jako wykonawca czy perezenter tej muzyki. Jedynie nie płacisz, jeżeli jesteś spokrewniony ze zleceniodawcą i za to, co robisz, nie pobierasz pieniędzy!!!

Straszenie UKS to chwyt poniżej pasa. ZAiKS doskonale wie, że 99,99% grań na weselach jest całkowicie na czarno, czyli że muzycy i di-dżeje nie płacą od tego podatków, dlatego straszy cię UKS, bo po prostu skieruje doniesie do Urzędu Skarbowego że zarabiasz nielegalnie i nie płacisz od tego podatku. Jeżli ten podatek płacisz, nie musisz się bać. Jeżeli nie - dogadaj się z ZAiKS i daj na mszę w intencji, żeby to nie poszło do urzędu skarbowego, bo on cię zniszczy.

Opłata ryczałtowa 150 złotych za jeden występ nie jest duża. Ale możesz próbować się targować - najniższa to 75 złotych. Mniej nie da się, musisz to zapłacić, jeżeli nie udowodnisz, że grałeś w wymienionych wyżej instytucjach.

Czasem skutkuje podczas rozmów z ZAiKS argument o równosci wszystkich wobec prawa. Za żebranie na ulicy z uzyciem muzyki powinni płacić także grajkowie uliczni. Powinni, ale ZAiKS od nich nie pobiera opłat. Spróbuj podczas rozmowy delikatnie dać do zrozumienia, że jak oni będą płacili, to i ty także. I trzymaj się tego w razie sprawy sądowej, jeżeli ZAiKS nie odpuści.

#3 Guest_MW

Guest_MW
  • Goście

Napisano 13 listopad 2011 - 18:53

Odwołanie się w tym mailu do odpowiedzialności karno-skarbowej i cała redakcja listu przemawia za tym, że jego nadawcą nie był ZAiKS, a list miał charakter "szykany" ze strony osób trzecich. Rozpowszechnianie utworów bez zgody skutkuje odpowiedzialnością karną na podstawie art. 116 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zaiks to tego argumentu raczej się nie odwołuje. Proszę pamiętać, że DJ eksploatuje nie tylko utwory ale i artystyczne wykonania i fonogramy. Stąd nie tylko jest konieczna umowa licencyjna z ZAikSem ale i Stoartem (artystyczne wykonania), Sawpem (polskie artystyczne wykonania), Zpavem (fonogramy). Skoro w ramach swojej pracy działa Pan na zlecenie młodej pary a nie hotelu, to oni powinni zawrzeć stosowne umowy licencyjne. Nie wykluczona jest także Pana odpowiedzialność "wspólna" (solidarna) z młodą parą (422 kc).

#4 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 14 listopad 2011 - 11:07

Ma pan 1000000% racji, Panie Michale (wybaczy Pan spoufalanie sie?). Poza jednym. Otóż zleceniodawca, jeżeli jest to osoba prywatna (para młodych) w praktyce nie ma możliwości podpisania umowy licencyjnej z wymienionymi przez Pana firmami. Po prostu one wolą kontaktować się z zarejestrowanymi podmiotami, a więc jeżeli DJ, autor pytania ma legalną firmę, to będzie ścigany wyłacznie on. Zwłaszcza że organizacje te nie mają żadnej możliwości ustalenia, bez przepytania go, dla kogo grał. W praktyce musiałyby po każdym weekendzie (bo w weekendy jest najwiecej wesel) przepytywać po kilka tysięcy di-dżejów i szefów "kapel" oficjalnie nie isniejących.

Powstaje tu kwadratura koła, bo z jednej strony prawo do zysków z wykonania lub odtworzenia utworu muzyucznego ma nie tylko jego autor (lub autorzy słów, melodii, aranżacji), ale takze sam wykonawca oryginału, wydawca płyty itp. Po podsumowaniu należnosci okazuje sie, ze Di-dżej lub muzyk, z kazdych otrzymanych 100 złotych za swoją pracę MUSI odać z tytułu praw autorskich co najmniej 50 złotych!!! Sam ZAiKS musi dostać 10-12% (zaleznie od tego, czy impreza jest biletowana, czy nie). Ucziwy di-dżej albo muzyk, płacący tak orgomy "haracz", aby życ, musi podnieść cenę za swoje usługi o kilkadziesiąt procent! I natychmiast zlikwidować interes, bo przegra z tymi, co nie płacą. Tak więc lepiej jest urządzać imprezy w miejscach, które mają RYCZAŁTOWE licencje na prezentacje utworów muzycznych, i te opłaty licencyjne często są DUŻO niższe, niż gdyby każdy wykonawca opłacał je na własną rękę.

Siedzę w tej branży od 1993 roku, poznałem ją jak włąsną kieszeń, nauczyłem sie jednego: ucziwy w niej zawsze przegrywa. Bo 90% tej branży to bardzo szara strefa.

#5 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 15 listopad 2011 - 11:59

http://www.zaiks.org...lne_granie.st_1

wszystko na ten temat. DJ placi za 3 rzeczy: za samą muzykę, za wykonwcę (który nagrał płytę) i za wydwacę płyty.

Podnoś ceny o 50%, bo nic nie zarobisz.

#6 Guest_MW

Guest_MW
  • Goście

Napisano 18 listopad 2011 - 23:22

Uściślając, za muzykę w Zaiksie, za wykonanie w Stoarcie i Sawpie a fonogramy (nagrania) w ZPAVIE. Opłaty nie są niskie ale trwała obecnie prace nad ustaleniem nowych tabel wynagrodzeń. Mają być ponoć bardziej dostosowane do specyfiki prowadzenia danej działalności związaniem z wykorzystaniem utworów, wykonań i fonogramów. Więcej na ten temat w następującym artykule: http://www.zpav.pl/o...aktualnosci=249

#7 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 19 listopad 2011 - 10:17

czy zaiks zrezygnuje tak łatwo z tych olbrzymich dochodów? Ciekwe ile %% z zagrabionych kwot trafia do autorów, a ile do kieszeni prezesów i innych darmozjadów? Podobno 50/50

#8 Guest_MW

Guest_MW
  • Goście

Napisano 19 listopad 2011 - 14:40

Tak dramatycznie ten podział się nie przedstawia. Wedle ZAiKS: "ZAiKS przekazuje autorom wynagrodzenie uzyskane od użytkowników na podstawie dokumentacji o wykorzystanych utworach i na podstawie regulaminu repartycji. Działamy w formie stowarzyszenia, którego członkami są twórcy. Prowadzimy działalność non profit. Oznacza to, że twórcom przekazywane jest całe, uzyskane od użytkownika, wynagrodzenie pomniejszone jedynie o koszty jego pozyskania, tj. koszty związane z inkasem wynagrodzeń i ich podziałem (tzw. „koszty inkasa”)." Podział pomiędzy poszczególnych następuje zgodnie z regulaminem repartycji. Podział ten oparty jest na systemie punktowym: http://www.zaiks.org..._28_02_2008.pdf

#9 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 19 listopad 2011 - 19:14

Przecież jest Pan prawnikiem to musi Pan wiedzieć że dobry księgowy z dobrym radcą prawnym są w stanie stworzyć koszty uzyskania, czyli tzw. własne na poziomie nawet 80%. Inkaso ZAIKS nie jest zbiórką publiczną, więc koszty uzaskanie nie są limitowane w odwrotności od kosztów zbiórek publicznych. tak więc orgtanizacaja jest non profit, ponieważ profit trafia do kieszeni prezesów, prezesików, prezesiątek, zastępców prezeza, zastępców zatstępcy prezesa, pani Krysi i pani od parzenia herbaty...

Zaiks finansuje niektóre projekty artystyczne. Wystarczy wejść w układ z kim trzeba, potem wziąć dotacje na projekt, wpłacic na odpowiednio wysoko oprocentowane konto, po roku ją zwrócić, bo "nie udało się" zreralizować projektu... Ale zwrócić bez uzyskanych odsetek. Ja NIE TWIERDZĘ, że tak się dzieje, ale że jest to możliwe. I nie do wykrycia.

#10 Guest_MW

Guest_MW
  • Goście

Napisano 19 listopad 2011 - 21:05

W każdej sferze jest hipotetyczna możliwość nadużyć. Ale na tej podstawie nie sposób budować żadnych ostatecznych tez. Z drugiej strony stawianie samych hipotez nie zawsze przybliża nas do prawdy. Ale to tylko moje zdanie.
Ale być może coś jest na rzeczy, bo w tym roku wprowadzono obowiązek składania przez ozz rocznych sprawozdań z działalności:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1) z dnia 18 kwietnia 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu rocznego sprawozdania z działalności organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres sprawozdania z działalności organizacji zbiorowego zarządzania.
§ 2. Sprawozdanie, o którym mowa w § 1, zawiera:
6) informacje dotyczące działalności w zakresie zbiorowego zarządzania i ochrony praw autorskich lub pokrewnych obejmujące:
h) wskazanie wysokości pobranych wynagrodzeń i opłat z tytułu zbiorowego zarządzania w roku sprawozdawczym oraz wysokości i rodzaju dokonanych potrąceń, w tym prowizji za pobór wynagrodzeń i opłat,

Być może te sprawozdania przyczynią się do większej transparentności tej sfery działalności.

#11 Guest_marika

Guest_marika
  • Goście

Napisano 14 grudzień 2011 - 12:25

Bardzo prosze o informacje gdzie jest do wglądu lista utworów,wykonawców itp chronionych przez ZAIKS i inne podobne organizacje.

Bardzo prosze również o informacje na jakiej podstawie prawnej ZAIKS pobiera opłate za bal sylwestrowy uwzględniając koszt zaproszenia. Przecież w koszcie zaproszenia jest komsumpcja, alkohol i inne atrakcje nie związane z muzyką.

#12 Guest_MW

Guest_MW
  • Goście

Napisano 14 grudzień 2011 - 15:41

Zaiks na podstawie zezwolenia ministra kultury reprezentuje wszystkich twórców utworów muzycznych w szczególności na polu eksploatacji publiczne odtwarzanie.

Opłaty licencyjne ponosi się zgodnie z zatwierdzonymi tabelami wynagrodzeń: http://www.zaiks.org...26.03.08_K1.pdf Proszę zerknąć na tabelę B.

#13 Guest_marika

Guest_marika
  • Goście

Napisano 15 grudzień 2011 - 03:25

Dziękuje za szybką odpowiedz. Prosze jeszcze o informacje czy jeżeli zespół czy DJ grający na weselu, balu sylwestrowym, zabawie tanecznej itp. zatrudniony na umowe zlecenie opłaca ZAIKS i inne podobne organizacje z wskazaniem w umowie mojego lokalu to ja też muszę takową opłatę wnieść jako lokal ?
Dalej nie rozumiem wielkości opłat do ZAIKSu odnośnie sylwestra uwzględniający koszt zaproszenia. Przecież wiadomo że im wyższy koszt zaproszenie tym lepsza i droższa konsumpcja oraz inne atrakcje niekoniecznie muzyczne np. ognisko, przejazd dorożką, saniami, pokaz sztucznych ogni. To jest wliczone w koszt zaproszenia.Ja rozumiem że płacić tantiemy za utwory muzyczne trzeba,jest to w końcu czyjaś praca, nie rozumiem natomiast chęci udziału zysku owych firm w mojej gastronomi ( kuchni)czy innych atrakcjach dla gości. W linku z tabelkami które mi Pan przesłał wychodzi na to że mam niechcianego ,,wspólnika" od wszystkiego. Uważam że prawo powinno być równe dla każdego. Wyższa cena zaproszenia sylwestrowego niekoniecznie określa wyższe zyski dla lokalu a sylwester np w remizie strażackiej gdzie goście przynoszą własne jedzenie i alkohol przy cenie wejścia 30zł może przynieść większy zysk dla organizatora niż sylwester w opisie jak wyżej. Dodam, choć to pewnie nie ma znaczenia że mój lokal znajduje się na małej wsi, zimą nie atrakcyjnej turystycznie.
Pozdrawiam

#14 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 15 grudzień 2011 - 10:19

Rozwiązanie jest BARDZO proste. W zaproszeniach należy napisać kosztorys np w formie:

Cena zaproszenia: 500 złotych, w tym konsumpcja 300 złotych. Zaproszenie NIE JEST BILETEM WSTĘPU NE IMPREZĘ, a Zaiks może opodatkować jedynie "bilety". To może rozwiązać problem, choć znając pazernośż tej firmy, nie musi.


Oczywiście do prawników, a nie polonistów, należy interpretacja, co oznaczają slowa: zaproszenie, bilet, konsumpcja.

#15 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 15 grudzień 2011 - 10:23

jeszcze jedno: Zaiks pobiera opłaty takze za imprezy charytatywne, gdzie muzycy grają ZA DARMO, na dodatek doplacając do nich, np. ponosząc koszty dojazdu, wynajmu sprzętu nagłasniającego itd. Partycypacja artystów w ZYSKACH z muzyki w tym przypadku jest UJEMNA, czyli to autorzy piosenek powinni dołożyć się do wynajmu tych sal i sprzętów, bo ICH MUZYKA będzie promowana.

#16 Guest_MW

Guest_MW
  • Goście

Napisano 16 grudzień 2011 - 15:44

Dziękuje za szybką odpowiedz. Prosze jeszcze o informacje czy jeżeli zespół czy DJ grający na weselu, balu sylwestrowym, zabawie tanecznej itp. zatrudniony na umowe zlecenie opłaca ZAIKS i inne podobne organizacje z wskazaniem w umowie mojego lokalu to ja też muszę takową opłatę wnieść jako lokal ?
Dalej nie rozumiem wielkości opłat do ZAIKSu odnośnie sylwestra uwzględniający koszt zaproszenia. Przecież wiadomo że im wyższy koszt zaproszenie tym lepsza i droższa konsumpcja oraz inne atrakcje niekoniecznie muzyczne np. ognisko, przejazd dorożką, saniami, pokaz sztucznych ogni. To jest wliczone w koszt zaproszenia.Ja rozumiem że płacić tantiemy za utwory muzyczne trzeba,jest to w końcu czyjaś praca, nie rozumiem natomiast chęci udziału zysku owych firm w mojej gastronomi ( kuchni)czy innych atrakcjach dla gości. W linku z tabelkami które mi Pan przesłał wychodzi na to że mam niechcianego ,,wspólnika" od wszystkiego. Uważam że prawo powinno być równe dla każdego. Wyższa cena zaproszenia sylwestrowego niekoniecznie określa wyższe zyski dla lokalu a sylwester np w remizie strażackiej gdzie goście przynoszą własne jedzenie i alkohol przy cenie wejścia 30zł może przynieść większy zysk dla organizatora niż sylwester w opisie jak wyżej. Dodam, choć to pewnie nie ma znaczenia że mój lokal znajduje się na małej wsi, zimą nie atrakcyjnej turystycznie.
Pozdrawiam



DJ powinien mieć licencję na zwielokrotnienie utworów, ich wykonań oraz ich fonogramów w celu ich publicznego odtwarzania na imprezach. Do organizatora imprezy należy pozyskanie licencji na publiczne odtwarzanie muzyki.

Stawka licencyjna, jeśli chodzi wyłącznie o opłatę wstępu wynosi 8%. Jeżeli zaś chodzi o przypadek, w którym w ramach opłaty wstępu jest również konsumpcja, to stawka jest ryczałtowa, zgodnie z tabelą.

Propozycja, która się pojawiła aby rozdzielić zaproszenie na opłatę wstępu i konsumpcję nic nie zmienia bo przecież nie jest tak, że gość może zapłacić tylko za wstęp i zrezygnować z konsumpcji.

Proszę pamiętać, że oprócz zaiks jest jeszcze sawp i stoart (wykonania piosnek) i zpav (fonogramy).

#17 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 16 grudzień 2011 - 17:51

Proszę pamiętać, że oprócz zaiks jest jeszcze sawp i stoart (wykonania piosnek) i zpav (fonogramy).


To szczera prawda. Od ponad 20 lat mam z tym średnio 52 problemy rocznie. Nie jesem DJ, jestem zawodowym muzykiem, szefem kapeli. Wioem że organizatozry iomprez oddzielają konsumpcję od występów artystycznych, jeżeli mają dwie sale. Sprzedają 2 niezalezne zaproszenia i w razie awantury z ZAIKS (inne firmy są niormalniejsze) twierdzą, że pzry konsumpcji nie słucha się muzyki, a nie wszyscy mają ochotę tańczyć, więc nie kupują biletu do tancbudy, czyli do drugiej sali. Wystarczy podobno, że jedna osoba nie kupi prawa wstępu na tańce, aby ZAiKS był uziemiony. Bo od tej osoby nie moze pobrać opłąty!!!

#18 Guest_MW

Guest_MW
  • Goście

Napisano 16 grudzień 2011 - 18:13

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Art. 110 12.
3. Sprawy z wniosków o zatwierdzenie tabel wynagrodzeń na polu eksploatacji odtwarzanie
podlegają wspólnemu rozpoznaniu w ramach jednego postępowania.

http://www.zpav.pl/o...aktualnosci=249

Obecnie trwa postępowania o zatwierdzenie nowych tabel wynagrodzeń przed Komisją Prawa Autorskiego. Wnioski wymienionych powyżej ozz z mocy ustawy zostały połączone w jednym postępowaniu. Być może to doprowadzi do nałożenia na organizatorów wszelakich eventów obciążeń na bardziej racjonalnym poziomie.

#19 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 17 grudzień 2011 - 11:03

Ciekawi mnie, w oparciu o jaką podstawę prawną ZAiKS wypłaca autorom tantiemy? Nie jest to pzrecież umowa o dzieło, ani umowa zlecenie. A więc co? Darowizna? ZAiKS jest pośrednikiem i z tego co wiem, to najdroższym pośrednikiem na świcie, bo pobierającym do 80% prowizji za to pośrednictwo. Tak więc płacąc za korzystanie z praw autorskich w rzeczywistości płacimy lichwiarzowi, a nie - autorowi. Czy jest to sprawiedliwe?

Druga sprawa - gdy podczas koncertu wykona sie TYLKO jeden utwór chroniony przez ZAiKS, a resztę np. tych, które ich autor sprzedał bezpośrednio wykonawcy (nie rejsestrując ich w ZAiKS), to czy należność ZAiKS jest proporcjonalna? Czyli %% z biletów ZAiKS powinien otrzymać np. 10 000 złotych, ale ponieważ wśród 20 wykonywanych utworów był TYLKO JEDEN chroniony przez ZAiKS, to nadal należy się 10 000, czy jedynie 500 złotych za ten chroniony? Bo przecież za niechronione przez ZAiKS trzeba też zapłacić bez jego pośrednictwa. Podwójna opłata???

Czy nie śmierdzi to oszustwem i odnoszeniem nienależnych korzyści???

#20 Guest_gość

Guest_gość
  • Goście

Napisano 18 grudzień 2011 - 10:23

Zaiks na podstawie zezwolenia ministra kultury reprezentuje wszystkich twórców utworów muzycznych w szczególności na polu eksploatacji publiczne odtwarzanie.


Myli się Pan. ZAiKS reprezentuje TYLKO i wyłacznie tych twórców (polskich), którzy zapłacili mu za to - jak adwokatowi - i tych twórców zagranicznych, którzy za to zapłacili podobnym instytucjom w swoich krajach na zasadach tzw. wzajemności i na podstawie odpowiednich porozumień. Jeżeli ktoś NIE ZAPĄLCI ZAIKSOWI za reprezentowanie jego interesów, ZAiKS palcem w jego sprawie nie kiwnie, bgo nie ma nawet dop tego żadnych umocowań prawnych!!!

Jak Pan sobie wyobraża sytuację, gdy ZAiKS pobierze należność za wykonanie utworów, które nie są w jego rejestrze? Komu wypłaci należność? Chyba jedynie swojemu prezesowi, bo nawet nie będzie znał adresu twórcy tych utworów. NIE MA OBOWIĄZKU REJESTROWANIA SWOICH KOMPOZYCJI W ZAIKS!!! mOŻNA SAMEMU PILNOWAĆ SWOICH PRAW I NIC ZAIKSOWI do tego!!!

Czy Pan jako adwokat podejmie się obrony moich interesów nie mając żadnych moich danych poza moim nazwiskiem i nhie mając ode mnie upoważnienia do reprezentowania mnie? To samo odnosi się do ZAiKS.



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych