Skocz do zawartości


kontrola zarządcza


wróć do serwisu Księgowość 1167 odpowiedzi w tym temacie

#21 Guest_Lisek

Guest_Lisek
  • Goście

Napisano 28 kwiecień 2010 - 08:57

Jeśli posiadacie jakieś materiały, wzory o kontroli zarządczej to tez bardzo prosze o przesłanie tych materiałów, z góry dziękuję - j-lisek@wp.pl

#22 Guest_Kaśka

Guest_Kaśka
  • Goście

Napisano 03 maj 2010 - 13:01

Zaczynam pracę w kontroli zarządczej, i zaczynam żałować tego "awansu".Nie ma konkretnych materiałów na ten temat i jestem przerażona jak mam sobie z tym poradzić. Czy ktoś może mi powiedzieć jaką poniosę odpowiedzialność w przypadku mojego błę?du, niedopatrzenia przy przeprowadzanej kontroli?

#23 Guest_janosik

Guest_janosik
  • Goście

Napisano 04 maj 2010 - 15:05

Spokojnie, na początek, to z pewnością nie należy się przejmować ;)Co do błędu, to przytrafić się może każdemu, w kontroli zarządczej również. Co do materiałów to z tego co wiem, na rynku są dwie książki mówiące o tym. Ukazało się wydanie monograficzne Wspólnoty, w którym też jest to opisane. W artykule tym napisano, że w przygotowaniu jest następna książka. A jakie masz koleżanko konkretne pytania, bo co do odpowiedzialności to w ogóle mówi się o tym ale w innym kontekście. Kontrola a szczególnie zalecenia pokontrolne (jeżeli się pojawiają) muszą być przemyślane aby się nie ośmieszyć, a tak to spoko - ja w tej materii już parę lat pracuję i jakoś żyję ;) Głowa do góry i jak masz jakieś pytania konkretne to wal śmiało. Czytałem jedną z tych książek i dobrze autor napisał, żeby z kontroli zarządczej nie robić kategorii naukowej i tak to należy stosować.

#24 Guest_kaśka

Guest_kaśka
  • Goście

Napisano 10 maj 2010 - 14:30

no dzięki za słowa pocieszenia. Teraz mam opracować standardy kontroli zarządczej,na stronie mf.gov.pl są dwa podręczniki (pomarańczowa księga i zarządzanie ryzykiem w sektorze publicznym), które zawierają wskazówkidotyczące kontroli, identyfikacji i analizy ryzyka. Jak dla mnie są to tylkoznowu naukowe ogólniki z których trudno coś odnieść do zakładu budżetowego zajmjącego się mieszkaniami. Czy są może już gdzieś te standardy opracowane?

#25 Guest_janosik

Guest_janosik
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 10:05

Co do standardów, to z pewnością nie są one przejrzyste jaką ma być nasza (czyli samorządowa) działalność. Z tymi podręcznikami to daj sobie na luz. Szkoda czasu. Zakład budżetowy zajmujacy się mieszkaniami ryzyko może zbadać na naradzie ustalającej budżet na rok następny. Trzeba to oczywiście spisać w ppostaci protokołu z narady. W nim badamy czy są jakieś zagrożenia dla realizacji budżetu. Jeżeli są one w tym zakresie jak również założonych dla przykładu prac remontowo - budowlanych to należy je spisać i wskazać jakie działalnia chcemy podjąć, aby je zminimalizować. W jednostkach organizacykjnych (poza samym urzędem) należy coś zrobić bo analiza ryzyka jest obowiązkiem kierownika jednostki ale bez przesady. Co do standardów to jest to zbiór tych regulaminów i zakresów czynności, które posiadacie. Jeżeli coś wydaliście z podstawą ze starej ustawy to należy to zaktualizować. Można bazować (a właściwie należałoby) na standardach określonych w komunikacie Min. Fin. - jak go nie masz weź z urzędu. Niech wydrukują z programu prawnego. Różnie też mówi się o tym, czy sporządzać na piśmie zasady stosowania kontroli zarządczej pierwszego stopnia. Moim zdaniem tak, bo kontrole zewnętrzne będą musiały przyjąć, że skoro jest "wolna amerykanka" to u was takiej nie ma. Obowiązują zasady przez was przyjęte i ustanowione jako prawo wewnętrzne. Nie należy go jednak za bardzo rozbudowywać.

#26 Guest_do Janosika

Guest_do Janosika
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 11:06

dzięki serdeczne za wskazówkimnie interesuje kontrola zarządcza I stopnia - szkoła i internat. Czy mółbyś podpowiedzieć coś na temat analizy ryzyka i zasad kontroli w takich placówkach.Czy poza uaktualnieniem posiadanych procedur kontroli finansowej należy stworzyć coś jeszcze?

#27 Guest_Janosik

Guest_Janosik
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 11:26

Tu ryzyko jest jeszcze prostsze. Na etapie układania bużetu analizuje się projekty remontowo - budowlane i (głównie) inwestycyjne jeżeli jesteście ich realizatorami a nie urząd. Pamiętać należy, że kontrola nie jest związana bezpośrednio z protokołem z kontroli. Jest to również podpis złożony dla przykłady pod sprawozdaniem budżetowym. Podpis radcy prawnego. Kontrola zarządcza w takich placówkach obejmuje (w zakresie jej prowadzenia):1) dyrektora i jego zastępców 2) głównego księgowego (+ kontrola wstępna o której mowa w ufp)3) sekretarza szkoły4) kierownika administracyjnego5) kierownika internatu6) każdego pracownika (samokontrola na stanowisku pracy).I to można uwzględnić w regulaminie kontroli zarządczej pierwszego stopnia.Byłem na szkoleniu, na którym dowiedziałem się że przygotowana jest do druku książka w której będzie taki przykładowy regulamin (a właściwie usankcjonowanie tego co już jest na zasadzie nazwania tego co robimy właśnie kontrolą zarządczą - czyli czynnościami zapewniającymi wewnętrzny ład organizacyjny - często zleconymi przez dyrektora w upoważnieniach i zakresach czynności jak również w innych regulaminach wewnętrznych). Pewnym obszarem, który można przeanalizować są wyniki w nauce jeżeli określimy sobie jakieś cele w tym kierunku. Jest to inny obszar od tego o którym mowa w ufp, ale pozostawiam to do przemyślenia.Są różne opinie jak wspomniałem o tym, czy czymś należy zaakcentować to, że zauważyliśmy, że pojawia się kontrola zwana zarządczą. Wydaje się mi, że jednak tak. W jednostkach organizacyjnych może to być z pewnością bardzo lapidarny dokument - bo i jakie cele i zadania można określić poza przetrwaniem przy tak okronych subwencjach oświatowych i skromnych środkach na inwestycje. Może się zdarzyć że organ stanowiący coś wrzuci na zasadzie zadania zleconego jako cel lub zadanie. Co to jest cel i zadania jest tematem na książkę. Wprost określine są one w WPI (planowanie wieloletnie)i budżetach jednostek oraganizacyjnych (zadania w ujęciu rocznym). Pozdrawiam

#28 Guest_Janosik

Guest_Janosik
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 11:32

Co do tych celów, to jeszcze jedna sprawa. Jeżeli określicie wzrost efektywności nauczania to realizować to można poprzez zadania (dla przykładu):1) sala komputerowa,2) sala językowa,3) hala sportowa,4) nowoczesne pomoce naukowe,itd.

#29 Guest_Kaśka

Guest_Kaśka
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 12:10

No właśnie miałam opisane standardy - przyjęłam zasadę opisową, najważniejszych celów które ujęte były w planie na ten rok. konsultowaliśmy się z firmą która zajmuje się zawodowo taki sprawami i to właśnie nam zarzuciła. Ale teraz czekam na ich konsultacje i pomoc, skoro nasz szef na to wyraża zgodę. Mam nadzieję żewyjdzie z tego coś sensownego i uporam się z tym dokumentem.

#30 Guest_Janosik

Guest_Janosik
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 12:47

Co do standardów to są one określone instruksjami, regulaminami, zakresami czynności. Co do osiągania celów i zadań to standardy nie są wyznacznikiem prawa. Można je mieć na uwadze. A jak szef ma dużo pieniędzy, to życzę powodzenia. Sugeruję jednak aby zapoznać się z referencjami tej firmy, bo jest ważne czy ona zna zasady funkcjonowania administracji publicznej. Pojawiło się wielu "znawców" bo wyczuli grosz, ale czytałem parę i okazuje się, że proponują oni, że nauczą kierowników jednostek składania oświadczeń - a to już jest kpina. Nie wiem w jaki sposób pani to opisała, ale ja bym takiej dodatkowej metody nie stosował. Narzędzia kontroli + sposób realizowania kontroli zarządczej I. stopnia (nie rozpisywać się w tym) + ewentualnie zasady określania celów i analiza ryzyka z nim związanego. Nie dajcie się wmanewrować w poszczegfólne procesy. Zgodnie z ufp ryzyko związane z osiąganiem celów i zadań. Cele i zadania wyławia się z Wieloletniego Planu Inwestycyjnego (jeżeli są tam zadania inwestycyjne w waszej jednostce) + zadania wskazane w budżecie.

#31 Guest_Kaśka

Guest_Kaśka
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 14:09

Ale sobie tak myśle, że skoro szef umówił się na kwotę 2 tys.zł, a byli tylko dwa razy na lużnych rozmowach to niech coś zrobią a szef będzie zadowolony i o to chodzi, a ja będe miała też spokój. Dam znać co z tego wyjdzie.

#32 Guest_Janosik

Guest_Janosik
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 14:33

Oczywiście, przy takliej kwocie to faktycznie można to uznać za wydatek, który można uzasadnić. Pamiętać należy o założeniu, że koszty wdrożenia nie mogą przewyższać uzyskanych efektów (tak piszą twórcy tego w czym musimy się obracać). Ja się tak do końca z tym nie zgadzam, ale ja to mały pikuś ;)Życzę tego spokoju i oczywiście jak byś mogła to daj znać jak poszło. Kwoty o których ja czytałem nie można uznać za tak określone, dużo wyższe. Pozdrawiam i "do poczytania" ;)

#33 Guest_Ada

Guest_Ada
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 15:20

Czy kontrola zarządcza obowiązuje też jednostki budżetowe jakim jest szkoła ponadgimnazjalna,czy też mam obowiązek taki dokument stworzyć?

#34 Guest_Janosik

Guest_Janosik
  • Goście

Napisano 12 maj 2010 - 15:43

kontrola zarządcza obejmuje wszystkie jednostki sektora finansów publicznych. Do wprowadzenia zobowiązany jest kierownik jednostki w ramach pierwszego stopnia kontroli zarządcze. Co do obowiązku aby tworzyć jakieś dodatkowe dokumenty - regulamin kontroli zarzadczej w szkole ..... faktycznie nie ma. Nie napisano jednak że jest to niedozwolone, więc ja proponuję coś stworzyć tylko w nie za bardzo rozbudowanym rozmiarze.

#35 Guest_.

Guest_.
  • Goście

Napisano 13 maj 2010 - 11:07

.

#36 Guest_Kaśka

Guest_Kaśka
  • Goście

Napisano 14 maj 2010 - 12:39

Wczoraj byłam na szkoleniu w spraie procedur kontroli zarządczej i faktycznie te procedury nie mają być tak rozbudowane. Należy opierać się na rgulaminach, instrukcjach które już w jednostce istnieją. Wyznaczyć sobie dwa, trzy cele ujęte w planie na dany rok zanalizować ryzko i monitorować. W przyszłym roku wyznaczyć nowe cele, chyba, że jakiś nie został osiągnięty to należy to zmonitorować przyczyny i skutki.Więc uważam, że materiał który miałam przygotowany był w miarę dobry wymaga tylko małych poprawek i do tego "wykorzystam" firmę. Zgadzam się z tym, że firmy wyczuły możliwość zarobku, ale należy brać pod uwagę specyfikę każdego Zakładu.

#37 Guest_janosik

Guest_janosik
  • Goście

Napisano 14 maj 2010 - 14:01

Pamiętać należy, że niektóre plany mogą być wieloletnie w związku z tym mogą przechodzić na lata następne.

#38 Guest_Maja

Guest_Maja
  • Goście

Napisano 17 maj 2010 - 18:37

Podpowiedzcie proszę jak ma wyglądać kontrola zarządcza w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przeczytałam na ten temat troche, ale "nie czuję" tematu. Jakie dokumenty opracować, jak wdrożyć? Może macie cos na wzór?

#39 Guest_Janosik

Guest_Janosik
  • Goście

Napisano 18 maj 2010 - 00:17

Aby coś "podpowiedzieć" trzeba coś wiedzieć ;) Napisz coś więcej, Czy jesteście w samorządzie powiatowym? Jakie macie źródła finansowania? Czyj jest majątek? Jak wygląda wasza struktura organizacyjna: kierownik, główny księgowy, jacyś kierownicy? Czy macie jakieś procedury wewnętrzne, regulaminy instrukcje?

#40 Guest_madzia

Guest_madzia
  • Goście

Napisano 18 maj 2010 - 14:03

Witaj Janosiku! Odnośnie Twojej ostatniej wypowiedzi jeżeli mamy procedury wewnętrzne i regulaminy, to jak to się ma do kontroli zarządczej. Możesz odpisać?? Z góry dziękuję.



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych