Skocz do zawartości


Zdjęcie

Czy warto pompować koła azotem?


9 odpowiedzi w tym temacie

#1 Admin Moja Firma

Admin Moja Firma

    Zaawansowany użytkownik

  • Administratorzy forów
  • 103239 postów

Napisano 16 sierpień 2011 - 14:11

Komentarz do artykułu: Czy warto pompować koła azotem?

#2 Guest_Jericho

Guest_Jericho
  • Goście

Napisano 16 sierpień 2011 - 14:11

Pompowanie kół azotem - nie warto. Kolejny manewr mający na celu wyciągnięcie naszej kasy, że tak się wyrażę "szkoda sensu"Lepiej te pieniądze przeznaczyć na nowe wentyle czy nakrętki - przynajmniej będzie z nich jakiś pożytek - w tym wypadku - wizualny.

#3 Guest_anonimek.

Guest_anonimek.
  • Goście

Napisano 25 październik 2011 - 10:26

chcialbym aby autor uzasadnil teze ze azot wykazuje mniejsza rozszerzalnosc temperaturowa. bo to troche sprzeczne z zasadmi fizyki ktorych do tej pory raczej nie udalo sie obalic (rownanie pV/T = const). i wiem ze roznice wystepuja bo to dotyczy gazu doskonalego, ktorym ani azot ani powietrze nie jest. jednak sa 'wystarczajacym przyblizeniem' - szczegolnie w warunkach zblizonych do normalnych (kilka atm, okolice 300K).z drugiej strony gratuluje odwagi obalenia tego chwytu marketingowego bo w dzisiejszym zwariowanym swiecie rozum coraz czesciej zastepowany jest 'katalogiem' i 'reklama'. Pozdr,Piotr

#4 Guest_Terma

Guest_Terma
  • Goście

Napisano 28 grudzień 2011 - 15:04

Mineły już 2 miesięce, ale pozwole sobie odpowiedzieć na pytanie powyżej. Otórz przytoczone przez pana równanie stanu (r. Clapeyrona) odnosi się do konkretnego układu (gazu). Otóż PV/T rzeczywiście jest równe constans (P1V1/T1=P2V2/T2) dla danej ilości tego samego gazu. Jeśli rozważamy gaz znajdujący się w szczelnym pojemniku (V=vonst) to podgrzewając go zwiększymy ciśnienie, nie implikuje to jednak faktu, że inny gaz, znajdujący się w takim samym pojemniku podgrzany o ta samą temperaturę zwiększy swoje ciśnienie o taką samą wartość. Można to łatwo wyjaśnić dysponując najpowszechniejszą postacią równania stanu gazu doskonałego: pV=mRT ->P=ρRT, gdzie R jest indywidualną stałą gazową inną dla każdego gazu (dla powietrza przyjmuje się R=287J/kgK, dla azotu R=298J/kgK), a ρ - gęstością (również inną, dla obu gazów). Ponieważ powietrze zawiera ok 80% azotu różnice będą kosmetyczne.

#5 Guest_divak2

Guest_divak2
  • Goście

Napisano 02 maj 2012 - 13:11

przecież w kołach pompowanych powietrzem atmosferycznym już jest 78% azotu.

#6 Guest_Retro

Guest_Retro
  • Goście

Napisano 28 grudzień 2012 - 14:03

O! Wreszcie ktoś wyjaśnia rzeczowo o co chodzi. Jak policzyć różnicę ciśnienia przy wzroście temp o np 50K dla dwóch gazów - powietrza i azotu? Do tego trzeba mieć gęstość jednego i drugiego podaną dla tych samych warunków a tego nie znalazłem.

#7 Guest_QVX

Guest_QVX
  • Goście

Napisano 05 luty 2014 - 21:41

Uwaga po latach. Ja jestem za pompowaniem azotem, ale nie z powodu jakichś zalet, ale tego, że azot pochodzi z butli, więc nie zawiera zanieczyszczeń olejami, jak również jest mniej zawilgocony. Oponom najbardziej szkodzą oleje (smary) a na drugim miejscu wilgoć (a ściślej lód z niej powstający). Powietrze natomiast do opon jest podawane ze sprężarek i zawiera takie zanieczyszczenia. Oczywiście właściwy serwis eksploatacyjny sprężarek spokojnie wyeliminuje takie zagrożenia, ale konia z rzędem temu, kto znajdzie warsztat, gdzie o czymś takim pamiętają - regułą jest przyjmowanie założenia, że póki sprężarka pompuje powietrze, to wszystko jest w porządku.

#8 Guest_Pogromca mitów

Guest_Pogromca mitów
  • Goście

Napisano 14 marzec 2016 - 01:14

Co za bzdura. Każdy gaz ma w przybliżeniu tę samą "rozszerzalność temperaturową". Przypomnę autorowi wiadomości z lekcji fizyki z podstawówki. Równanie stanu gazu doskonałego: P*V/T=const. , gdzie P to ciśnienie, V-objętość, T-temperatura w kelwinach. Objętość opony jest w przybliżeniu stała, tak więc ciśnienie rośnie proporcjonalnie do temperatury, niezależnie od rodzaju gazu, którym jest napompowana!!! W dodatku jak zauważył divak2, powietrze to 78% azotu, kolejne 21% to tlen, a te gazy mają bardzo zbliżoną masę i objętość cząsteczek. Różnica w reakcji opony napompowanej azotem i powietrzem na zmianę temperatury będzie niemierzalna w warunkach warsztatowych.

#9 Guest_Krzysztof

Guest_Krzysztof
  • Goście

Napisano 25 październik 2017 - 20:58

Ze swoich obserwacji widzę że z kół napompowanych azotem ciśnienie znacznie wolniej spada są szczelniejsze

#10 Guest_Marek

Guest_Marek
  • Goście

Napisano 04 marzec 2021 - 14:42

Różnica w rozszerzalności temperaturowej czystego azotu i czystego tlenu jest znikoma, choć faktycznie z korzyścią dla azotu. Różnica jest możliwa do zmierzenia wyłącznie w warunkach laboratoryjnych i jest to różnica rzędu kilku miejsc po przecinku. Powietrze zawiera tylko 21 % tlenu i 78% azotu. Biorąc to pod uwagę, różnica rozszerzalności cieplnej czystego azotu i powietrza jest niemierzalna.



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych