Skocz do zawartości


czy na macierzyńskim płacimy zdrowotne


wróć do serwisu Księgowość 13 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_ala

Guest_ala
  • Goście

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:13

Witam, pytanie tak jak w temacie - czy na macierzyńskim płaci się zdrowotne? Czy będąc pracodawcą(mała firma 1 pracownik) kobiety która przeszła na urlop macierzyński oprócz złożenia wniosku o urlop macierzyńki składam coś jeszcze?



#2 Kuba

Kuba

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 605 postów

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:19

Od zasiłku macierzyńskiego nie nalicza się składki na ubezpieczenie zdrowotne.

 

Do udzielenie urlopu macierzyńskiego wystarczy akt urodzenia dziecka lub zaświadczenie ze szpitala o urodzeniu. Nie trzeba składać wniosków ponieważ ten urlop przysługuje z urzędu.

 

 Co innego jeśli pracownica zechce skorzystać z dodatkowych urlopów, wówczas stosowne wnioski w odpowiednim terminie są konieczne, ale przy małej firmie to nie jest wążne ponieważ w takim przypadku zasiłki wypłaca ZUS.


"Jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś w prosty sposób, to znaczy, że tak naprawdę tego nie rozumiesz"


#3 Ane

Ane

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1517 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:19

nie doprowadza się zdrowotnej, od zasiłku macierzyńskiego odprowadzasz jedynie podatek.

Pracownica dostarczyć ci musi oryginał skróconego aktu ur dziecka, rozumiem że zus wypłaca zasiłek to do tych dokumentów dosyłasz jeszcze Z-3 pracownicy.



#4 Guest_ala

Guest_ala
  • Goście

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:29

nie doprowadza się zdrowotnej, od zasiłku macierzyńskiego odprowadzasz jedynie podatek.

Pracownica dostarczyć ci musi oryginał skróconego aktu ur dziecka, rozumiem że zus wypłaca zasiłek to do tych dokumentów dosyłasz jeszcze Z-3 pracownicy.

ale ten podatek odprowadza chyba pracownik który pobiera macierzyński? 



#5 Kuba

Kuba

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 605 postów

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:33

Zaliczkę na podatek nalicza, pobiera i przekazuję do Urzędu pracodawca, w tym przypadku ZUS, ale finansuje go pracownik.


"Jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś w prosty sposób, to znaczy, że tak naprawdę tego nie rozumiesz"


#6 Ane

Ane

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1517 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:35

czyli innymi słowy brutto zasiłku pomniejszone jest o podatek i pracownik otrzymuje na konto odpowiednio pomniejszoną kwotę, podatek zaś przekazuje pracodawca razem z pozostałymi podatkami z wynagrodzeń



#7 Guest_ala

Guest_ala
  • Goście

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:44

To jest moja jedna jedyna pracownica innych nie mam. Macierzyński nie przychodzi na moje konto tylko bezpośrednio do pracownicy. Czy w tym przypadku również podatek od tego muszę zapłacić ja?? Jak to technicznie ma się odbyć ?? Skąd mam wiedzieć ile tego podatku skoro tak naprawdę nawet nie wiem ile pracownica dostaje tego macierzyńskiego?? 



#8 Ane

Ane

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1517 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:45

jeśli ZUS będzie wypłacał macierzyński to Ty tylko wykazujesz pracownicę jako pracownika z 0 zł wynagrodzenia. ZUS przekazuje podatek do US i z ZUS wystawi PITa pracownicy za wypłacone zasiłki.



#9 Kuba

Kuba

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 605 postów

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:46

NIe zrozumiałaś. Ty wysyłasz do ZUS jedynie na druku Z-3 informacje z ostatnich 12 mieisęcy jakie pracownica otrzymywała wynagrodzenie aby ZUS mógł określić podstawę do wypłaty macierzyńskiego. Więcej CIe nie interesuje ponieważ to ZUS fizycznie będzie naliczął i wypłacał.


"Jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś w prosty sposób, to znaczy, że tak naprawdę tego nie rozumiesz"


#10 Guest_ala

Guest_ala
  • Goście

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:53

uffff czyli ja nie poniosę żadnych kosztów za pracownicę przebywającą na macierzyńskim, mam nadzieje że teraz dobrze zrozumiałam :)



#11 Ane

Ane

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1517 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 13 wrzesień 2013 - 11:56

tak, nie ponosisz kosztów



#12 Kuba

Kuba

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 605 postów

Napisano 13 wrzesień 2013 - 12:04

Nawet składki emerytalno-rentowe od macierzyńskiego za pracodawcę pokrywa budżet państwa.


"Jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś w prosty sposób, to znaczy, że tak naprawdę tego nie rozumiesz"


#13 Guest_Julietta

Guest_Julietta
  • Goście

Napisano 07 grudzień 2017 - 13:58

Czy prowadząc działalność idę na urlop macierzyński trzeba płacić za księgowa?

#14 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 11355 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 08 grudzień 2017 - 21:30

Skoro prowadzisz dg i księgowa robi twoje dokumenty to dlaczego miałabyś jej nie płacić ?





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych