Skocz do zawartości


Renta rodzinna a ulga podatkowa


wróć do serwisu Księgowość 32 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_mika

Guest_mika
  • Goście

Napisano 15 marzec 2013 - 09:01

WitamBardzo proszę o pomoc- pracownik otrzymuje rentę rodzinną po swoim mężu po połowie z dzieckiem.Czy my jako pracodawca powinniśmy jej nie stosować kwoty zmniejszającej podatek (46,33) jak to się właśnie ma przy połowie renty rodzinnej ? czy zus stosuje jej tę ulgę w całości czyli 46,33 czy tylko połowę ?- bo przecież pobiera połowę a uczący się syn drugą połowę

#2 Maria

Maria

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3544 postów
  • LokalizacjaMAŁOPOLSKA

Napisano 15 marzec 2013 - 09:07

jeżeli pracownik zgłosił,że otrzymuje rentę,to zakład pracy nie ma prawa stosować ulgi podatkowej,ulgę stosuje ZUS

#3 rita

rita

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1080 postów

Napisano 15 marzec 2013 - 12:09

ZUS ulgę zastosuje w całości, bo ulga przysługuje na podatnika, a nie na rentę

#4 Guest_Robert

Guest_Robert
  • Goście

Napisano 10 kwiecień 2013 - 18:36

WitamMam podobną sytuacje:pobieram rente rodzinną i przy rozliczeniu miesięcznym nie uwzględniają mi kadry ulgi podatkowej,czy tutaj wszystko jest ok,czy mogę sie ubiegac o nie potrącanie tej ulgi ?

#5 Ania_B

Ania_B

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 2346 postów

Napisano 12 kwiecień 2013 - 10:12

Tak. Koniecznie. Jeżeli nie złożyłeś jeszcze oświadczenia, że pobierasz rentę rodzinną i w związku z tym masz już potrącaną ulgę przy wypłacie tej renty - w takiej sytuacji przy rocznym rozliczeniu wyjdzie Ci niedopłata ponad 500 zł - czyli będziesz musiał zwrócić te ulgę, bo masz ją potrącaną dwa razy (pracodawca i ZUS) a przysługuje każdemu podatnikowi tylko raz. Do tej pory zakład pracy nadal stosuje ulgę - cały czas ją potrąca. Zatem złóż oświadczenie, że otrzymujesz rentę rentę rodziną.

#6 rita

rita

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1080 postów

Napisano 12 kwiecień 2013 - 11:21

Witam
Mam podobną sytuacje:pobieram rente rodzinną i przy rozliczeniu miesięcznym nie uwzględniają mi kadry ulgi podatkowej,czy tutaj wszystko jest ok,czy mogę sie ubiegac o nie potrącanie tej ulgi ?

zadaj pytanie poprawnie, bo w jednym zdaniu przeczysz sobie, najpierw piszesz, że nie uwzględniają ci ulgi, czyli rozumiem, że jej nie potrącają i to jest prawidłowo. A za chwilę pytasz, czy możesz się ubiegać o niepotrącanie

#7 Guest_Beata

Guest_Beata
  • Goście

Napisano 15 listopad 2013 - 11:24

Witam,

 

Od marca 2013 pobieram rentę rodzinną. Od tego czasu pracodawca potrąca z mojego wynagrodzenia ulgę podatkową (ok. 46 zł). Dowiedziałam się, że już ZUS potrąca taką ulgę i prawdopodobnie pracodawca niepowinen. 

 

Zastanawia mnie, co stanie się jeśli pracodawca przestanie mi potrącać tę ulgę. Obawiam się, że przy rozliczeniu pit w 2014 roku wyjdzie, że będę musiała zwrócić kwotę ponad 500 zł.

 

Czy jeśli ZUS potrąca, to wystaczy? Nie będę musiała nic zwracać do Urzędu Skarbowego w 2014 roku?

 

Co w takim razie z pieniędzmi, które niepotrzebnie potrącał mi zakład pracy?

 

Przepraszam, chaotyczne jest to co napisałam, ale kompetnie się na tym nie znam.

Będę wdzięczna za udzielenie wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania.

 



#8 Ania_B

Ania_B

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 2346 postów

Napisano 16 listopad 2013 - 13:46

Beato, powinnaś była poinformowac pracodawcę o tym, że otrzymujesz rentę rodzinną.

Podczas zatrudnienia podpisywałas oświadczenie, ze nie prowadzisz działalnosci gospodarczej, nie pobierasz renty... etc. zapewne o tym nie pamiętasz, bo mnóstwo papierów podpisywałaś, w tym również i oświadczenie o niepobieraniu renty.

Twój pracodawca zwyczajnie nie wie, że nie powinien potrącać Ci ulgi 46,33 zł miesięcznie. I jak mu nie powiesz to się nie dowie.

Powinnaś złożyć do księgowości oswiadczenie, że od dnia... pobierasz rentę. Przy czym czasu już nie cofniesz i faktycznie przy rozliczaniu PIT-37, wyjdzie Ci niedopłata podatku (jeżeli nie masz żadnych ulg, które zrekompensowałyby tę niedopłatę).

No i będziesz musiała ten podatek zwrócić.

 

Jeżeli pracodawca przestanie potrącać ulgę 46,33 zł to dobrze. Tak ma być. Tylko ZUS będzie potrącał z renty rodzinnej.



#9 Guest_Pati

Guest_Pati
  • Goście

Napisano 16 styczeń 2014 - 21:22

pobieram rentę rodzinna i pracuję, na konto dostaję wynagrodzenie zmniejszone o 46zł z groszami. to oznacza że mam dwie ulgi podatkowe???? renta dzielona jest na mnie i siostrę. Zdziwiło mnie to że zmniejszają mi minimalne krajowe wynagrodzenie, bo mam faktycznie 1135zł zamiast 1181zł Dołączona grafika będę musiała płacić US w picie za 2013??? zgłaszałam pracodawcy że pobieram świadczenie, dostali nawet skan decyzji.

proszę o odpowiedz Pati 



#10 Guest_Łukasz

Guest_Łukasz
  • Goście

Napisano 24 kwiecień 2014 - 10:35

Czy mogę żądać od pracodawcy zwrot pieniędzy które wliczył mi w ulgę mimo to że informowałem go o tym że posiadam rente i przypominałem później? Chodzi mi o pieniądze które musze teraz zapłacić do zus ze względu na to że pracodawca wliczał drugi raz ulgę. 



#11 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 10 listopad 2014 - 13:09

Witam,

do września 2014 pobierałem rente rodzinna. Od sierpnia byłem zatrudiony na umowe o pracę. Zgłosiłem pracodawny fakt o pobieraniu renty rodzinnej. Wynagrodzenie na sierpień i wrzesień miałem pomniejszone o około 46 zł. We wrześniu przypomniałem się pracodawcy, że kończy mi się renta i ZUS nie będzie potrącał mi już tej ulgi. Jednak wypłatę za październik dostałem jednakową jak w sierpniu i wrześniu. Gdzie jest błąd ?



#12 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 12925 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 10 listopad 2014 - 13:18

Pracodawca popełnił błędy, bo nie mając od ciebie PIT-2 nie mógł odliczać ulgi 46,33 zł.

Ty nie mogłeś podpisać PIT-2, bo ulgę odliczał ci ZUS.



#13 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 10 listopad 2014 - 13:32

To jak powinna wyglądać moja wypłata w miesiącach sierpień, wrzesień i październik jeżeli rente miałem przyznaną do końca września ? W poprzedniej firmę tego też nie dopilnowali mimo, że to zgłosiłem i musiałem oddać tą ulgę za 4 miesiące pracy.



#14 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 12925 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 10 listopad 2014 - 13:35

Wg mnie wypłaty były zawyżone właśnie o kwotę niesłusznie odliczanej ulgi, czyli o 46,33 zł

Za ten rok w PIT rocznym też pewnie wyjdzie ci dopłata podatku.



#15 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 10 listopad 2014 - 13:56

Wypłaty były raczej zmniejszone, niż zawyżone o ~46zł. W każdym z 3 miesięcy pracy otrzymałem wypłatę mniejszą o około ~46z niż to na co się umawiałem. Dlatego zastanawia mnie fakt jak różnica w wypłacie powinna być między miesiącami sieprien, wrzesien a pazdziernik kiedy skonczyla mi się renta rodzinna.



#16 Maria

Maria

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3544 postów
  • LokalizacjaMAŁOPOLSKA

Napisano 10 listopad 2014 - 14:01

ZUS prawdopodobnie rozliczy ulgę za cały rok,a ty musisz ją oddać do US w zeznaniu rocznym.



#17 Guest_Gość

Guest_Gość
  • Goście

Napisano 10 listopad 2014 - 14:11

Tylko nie rozumiem dlaczego ja bym musiał cokolwiek oddawać, skoro tą wypłate mam pomniejszoną..



#18 Maria

Maria

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3544 postów
  • LokalizacjaMAŁOPOLSKA

Napisano 10 listopad 2014 - 14:22

Witam,

do września 2014 pobierałem rente rodzinna. Od sierpnia byłem zatrudiony na umowe o pracę. Zgłosiłem pracodawny fakt o pobieraniu renty rodzinnej. Wynagrodzenie na sierpień i wrzesień miałem pomniejszone o około 46 zł. We wrześniu przypomniałem się pracodawcy, że kończy mi się renta i ZUS nie będzie potrącał mi już tej ulgi. Jednak wypłatę za październik dostałem jednakową jak w sierpniu i wrześniu. Gdzie jest błąd ?

Jeżeli zakład pracy stosuje ulgę podatkową,to kwota do wypłaty zwiększa się,a nie zmniejsza.



#19 koleżanka

koleżanka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 12925 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 10 listopad 2014 - 23:05

Tylko nie rozumiem dlaczego ja bym musiał cokolwiek oddawać, skoro tą wypłate mam pomniejszoną..

 

Twoje wypłaty nie były pomniejszone, lecz zwiększone.

ZUS z renty odliczył ulgę jeszcze za wrzesień i jednocześnie pracodawca ci ją odliczył. Tak samo było w sierpniu - a więc dwie ulgi ci się zdublowały i prawdopodobnie w zeznaniu wyjdzie dopłata podatku w wysokości ok. 92 złote.



#20 Guest_Dominika

Guest_Dominika
  • Goście

Napisano 13 listopad 2014 - 16:30

Witam,
 

Pracuję jako nauczyciel stażysta oraz pobieram rentę rodzinną z krusu.

Moje wynagrodzenie zasadnicze to 2365 zł. brutto czyli nie przekraczam progu 2618 zł., która powoduje zmiejszenie renty. Moje pytanie brzmi czy dodatki, które otrzymuję w pracy wliaczają się do mojego przychodu? Są to dodatek motywacyjny i dodatek funkcyjny - dodając do tego wynagordzenie zasadnicze daje to łączną kwotę 2975 zł. Czy oznacza to, że przekraczam już próg zmniejszający rentę rodzinną?

Drugie pytanie - czy jeśli okaże się, że przekraczam ten próg to renta rodzinna jest zmiejszana O 474 zł. czy DO 474 zł.?

Trzecie pytanie - jeśli okazę się, że przekraczam ten próg to w jaki sposób mam poinformować o tym KRUS?

 





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych