Skocz do zawartości


leasing operacyjny-ksiegowanie


wróć do serwisu Księgowość 12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość_aldona

Gość_aldona
  • Goście

Napisano 10 październik 2012 - 09:54

Witam. Wartość samochodu leasingowego - 122 735,16 zł, rata leasingowa m-czna - 3 409,31, opłata wstępna - 25 467,20 zł, opłata administracyjna - 403,28 zł. Prosze o podpowiedź na jakich kontach księgować - bo znalazłam różne wersje. Pierwszy raz mam kontakt z leasingiem. Z góry dziękuję za pomoc.

#2 Agnieszka

Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3608 postów

Napisano 10 październik 2012 - 11:28

a) wartość brutto faktur VAT: - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu", - Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki", :) VAT naliczony podlegający odliczeniu: - Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie", Ma konto 30, c) rozliczenie opłat wstępnej i manipulacyjnej: - Wn konto 40-2 "Usługi obce" (w analityce: Leasing operacyjny), Ma konto 30 oraz równoczesne zarachowanie kosztów do rozliczenia w czasie: - Wn konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów", - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów", d) PK - zaliczenie części opłat wstępnej i manipulacyjnej do kosztów danego miesiąca: - Wn odpowiednie konto zespołu 5, Ma konto 64. Samochód przyjmujesz na konto pozabilansowe

#3 Agnieszka

Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3608 postów

Napisano 10 październik 2012 - 11:32

Czynsz m-czny to 4-ki i 2-ki

#4 Gość_aldona

Gość_aldona
  • Goście

Napisano 10 październik 2012 - 12:10

Dziękuję troche mi sie rozświetliło w głowie. Nie dopisałam, że nie jesteśmy Vat-cem. I jeszcze jedno pytanie, wiem że koszt AC muszę wyliczyć proporcjonalnie (samochód przekracza 20 000 EUR wartości), ale też nie wiem czy opłatę wstępną 25 467,20 mogę w całości zaliczyć w koszty, czy musze rozliczyć przez 36 m-cy rat na koncie międzyokresowe rozliczenia?

#5 Agnieszka

Agnieszka

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 3608 postów

Napisano 10 październik 2012 - 14:52

Opłata wstępna jest opłatą bez której nie doszło by do zawarcia umowy, ona jest podstawą leasingu, więc w/g mnie zaliczasz w koszty w całości, bez rozliczania w czasie

#6 Barbara

Barbara

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 postów

Napisano 10 październik 2012 - 19:23

Pytanie z działu Rachunkowość, więc prowadzisz KH i opłatę wstępną rozliczasz tak jak masz zapisane w swojej polityce rachunkowości.Jeśli stosujesz uproszczenia, na które zezwala zasada istotności z UoR w art. 4 ust.4 - opłatę wstępną/czynsz inicjalny możesz jednorazowo odpisać w koszty pod warunkiem, że nie zniekształci to w sposób istotny wyniku finansowego.

#7 Barbara

Barbara

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 postów

Napisano 10 październik 2012 - 19:34

Art. 3.
6. W przypadku gdy roczne sprawozdanie finansowe korzystającego nie podlega obowiązkowi badania i ogłaszania w myśl art. 64 ust. 1, to może on dokonywać kwalifikacji umów, o których mowa w ust. 4, według zasad określonych w przepisach podatkowych i nie stosować ust. 4 i 5.


A podatkowo, wg ostatnich doniesień MF (DD6/033/87/ORK/11/PK-1299), opłata wstępna powinna być zaliczana w koszty jednorazowo w momencie poniesienia, a nie proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingu operacyjnego. Tak więc wszystko zależy od twojej polityki rachunkowości. Jeśli masz zapis w polityce, że w przypadku umów leasingu stosowane są przepisy podatkowe, z uwagi na brak obowiązku badania bilansu, to oczywiście możesz taką opłatę zaliczyć jednorazowo w koszty.


#8 IGA12

IGA12

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 13 październik 2012 - 20:41

Mam problem z zaksięgowaniem leasingu operacyjnego w KPIR ponieważ nie bardzo rozumiem sprawę z VATem ja nie jestem Vatowcem, czy jeżeli mam samochód w leasingu operacyjnym o warości 120 000,00 zł i opłatę wstępną 10 tys no i raty 2500 zł to wszystko wrzucam w całości w koszty w książkę?A co w przypadku gdy będę chciała dokupić pokrowce do samochodu czy też nowe opony? Wiem że samochód nie jest moją własnością i nie mogę wpisać go do Środków Trwałych, mam prowadzić przebieg pojazdu do faktur za paliwo.Bardzo proszę o odpowiedź

#9 Barbara

Barbara

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 postów

Napisano 17 październik 2012 - 17:57

Opłatę wstępną i raty księgujesz w całości w koszty. Zakup pokrowców lub opon będzie także kosztem w kwocie brutto. W przypadku samochodów w leasingu nie prowadzimy EPP.

#10 IGA12

IGA12

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 17 październik 2012 - 19:39

Dziękuję za odpowiedź, ale zaskoczyłaś mnie z tym nie prowadzeniem EPP a co z paliwem w takim wypadku też w całości w koszty

#11 Barbara

Barbara

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 postów

Napisano 18 październik 2012 - 19:32

Tu masz przepis: Art. 23 ust.3b. updof Przepis ust. 1 pkt 46 nie dotyczy samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 23a pkt 1.
Paliwo w koszty w całościDołączona grafika

#12 IGA12

IGA12

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 19 październik 2012 - 07:46

Wielkie dzięki

#13 Barbara

Barbara

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 postów

Napisano 19 październik 2012 - 18:46

Nie ma za co.



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Ostatnio dodane tematy