Skocz do zawartości


Zamknięcie działalności jednoosobowej a skutki PIT i VAT

pit vat działalność zamknięcie

wróć do serwisu Księgowość 5 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość_Michał

Gość_Michał
  • Goście

Napisano 08 wrzesień 2013 - 17:19

WItam wszystkich,

 

Uprzejmie proszę o cierpliwość. Jestem trochę w kropce, mam tyle rad, ile osób zapytam. Proszę o radę fachowca :)

 

Szukam optymalnej z punktu widzenia wys. podatku VAT i PIT do zapłaty metody poradzenia sobie z wyposażeniem i środkami trwałymi przy zamknięciu swojej działalności gosp. na os. fizyczną. Przedmiotem działalności były usługi profesjonalne z dziedziny IT i marketingu.

 

Prowadzę działalność na os. fizyczną do końca września 2013, działalność założona 04.2008. Od pażdziernika 2012 działalność była zawieszona. Działalność przez cały okres prowadzona w mieszkaniu, najpierw moim, potem w innym - wspólnym z żoną. Mam z żoną rozdzielność majątkową od ślubu.

 

Księgowość KPiR, podatek liniowy 19%. Płaciłem VAT. Rozliczał mi wszystko księgowy, ale jest niezdolny do udzielenia mi wiarygodnej porady co do optymalnego zamknięcia firmy. Myli przepisy, etc.

 

Mam w ręku:

- wykaz środków trwałych (4 pozycje. Ceny w bieżącej wartości księgowej netto)

-- 2 x zestawy komputerowe - bez podanej wartości

-- zestaw mebli biurowych za 8tys. zł,

-- samochód kupiony w 2012 za gotówkę, częściowo zamortyzowany - księgowa wartość 20 241 zł. 

 

- Ewidencja wyposażenia

-- 10 pozycji, w cenach zakupu ok. 20 tys., w większości zniszczone/uszkodzone, pozostałe warte ok. 3500 zł.

 

- Kartę środka trwałego (samochód)

 

- Listę transakcji za lata 2008-2013, gdzie znajduje się m.in. wyposażenie jednorazowo wrzucane w koszty.

 

Wiem, że przede mną:

- dla celów PIT:

-- sporządzenie wykazu składników majątku

-- sporządzenie spisu z natury na dzień likwidacji

 

- dla celów VAT:

-- dodatkowy spis z natury oraz wycena tego spisu w/g rynkowej ceny nabycia lub ceny wytworzenia, właściwej na dzień opodatkowania

 

Pytanie główne o PIT. Co z wynikiem spisu z natury, wyposażeniem i z towarami z ewidencji środków trwałych - zamierzam je zachować - czy muszę płacić PIT od tych el. wyposażenia i środków trwałych, które zamierzam zatrzymać? PIT od jakiej kwoty?

 

Pytanie główne o VAT. Co z wynikiem spisu z natury, wyposażeniem i z towarami z ewidencji środków trwałych - zamierzam je zachować - czy muszę płacić VAT od tych el. wyposażenia i środków trwałych, które zamierzam zatrzymać? VAT w jakiej stawce i od jakiej kwoty?

 

Pytanie o samochód: samochód w tym wieku, w tym stanie, jaki mam, wyceniam na 20 tys. netto. - lepiej zachować, zapłacić VAT od 20 tys. czy uszkodzić i sprzedać za 10 tys? Czy jeśli sprzedam muszę zapłacić VAT w kwocie odliczonej przy zakupie czy w jakiej? Co z PIT przy zatrzymaniu samochodu przeze mnie - płacę? Przy sprzedaży jest dla mnie jasne że płacę PIT 19% i VAT 23% od faktury sprzedaży.

 

Pytanie o meble 1. Zestaw mebli biurowych ujety jako jedna pozycja w wykazie środków trwałych, jest wyszczególniony jako 3 pozycje z jednej f-ry na ewid. wyposażenia. To jest OK?

 

Pytanie o meble 2. Lepiej sprzedać żonie (po jakiej cenie) i zapłacić PIT/VAT czy zniszczyć? Meble (zestaw mebli biurowych za 8 tys. zł.) jest w ewidencji środków trwałych. 

 

Pytanie o zestaw komputerowy nr. 1. Ten uległ śmierci technologicznej - po prostu przestał być użyteczny - część części wyrzuciłem, część pewnie wala się w piwnicy. Na protokole zniszczenia umieścić po prostu 'zestaw komputerowy' czy wyszczególniać części? Jaki podać powód zniszczenia?

 

Pytanie o zestaw komputerowy nr. 2. Kupiony już na firmę - uległ uszkodzeniu, część części uległa spaleniu, część zwrócono na gwarancji (dla faktur korygujących rozliczono VAT), podstawowa część - płyta główna - została naprawiona, a związana z tą płytą licencja na system operacyjny Windows 7 jest ważna. Płyta główna z licencją Windows 7 jest podstawą nowego zestawu komputerowego, użytkowanego prywatnie (nie na firmę), którego pozostałe elementy zostały kupione z moich prywatnych srodków na paragon. Co  z tego wykazać na spisie z natury?

 

Pytanie nr. 3 - czy muszę jakoś wykazać, że przekazałem płytę główną + Windows z zestawu nr. 2 na prywatne uzytkowanie, czy to wyniknie wprost z protokołu zniszczenia/uszodzenia części zestawu komputerowego nr. 2 (jedyna nieuszkodzone/niezwrócone to płyta główna i Windows 7).

 

Pytanie nr. 4. Szeroko patrząc - proszę o sugestię optymalnego (z punktu widzenia jak najniższych kwot podatku PIT i VAT do zapłacenia) zakończenia działalności.

 

Mam nadzieję, że znajdzie sięktoś na tyle cierpliwy, że przejrzy mojego posta i doradzi mi wiarygodnie, co z tym zrobić. Proszę - jeśli Ci się tylko wydaje - nie doradzaj mi :) Mojemu księgowemu się coś wydaje, mi się coś wydaje, dodawanie do tego kolejnej osoby, której się wydaje, że wie tylko pogorszy moją sytuację :)



#2 Ania_B

Ania_B

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 2346 postów

Napisano 08 wrzesień 2013 - 17:46

PIT-

W myśl art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  w razie likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, (...) sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki.

 

Wykaz pozostaje w dokumentacji podatnika prowadzącego działalność gospodarczą i nie podlega opodatkowaniu - jeżeli zamierzasz zatrzymać nic nie płacisz, przechowujesz tylko wykaz zrobiony na dzień likwidacji (dotyczy to też samochodu).

Jeżeli jednak zdarzy się, że podatnik dokona odpłatnego zbycia składników majątku objętych spisem przed upływem 6 lat (liczonych od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja tej działalności), to kwota uzyskana z tej sprzedaży stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej.

Jeśli wynikiem takiej transakcji będzie dochód, to wówczas podatnik zobowiązany będzie do jego opodatkowania na zasadach określonych w art. 44 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym oraz do jego wykazania w deklaracji rocznej w PIT-36.



#3 Ania_B

Ania_B

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 2346 postów

Napisano 08 wrzesień 2013 - 17:56

Jeśli już to żonie nie sprzedawaj a daj w darowiźnie. W przypadku rozdzielności majątkowej, pomiędzy małżonkami nie ma wspólności – każde dysponuje majątkiem odrębnym.

Otrzymanie przez żonę darowizny od męża (w wypadku istnienia w małżeństwie rozdzielności majątkowej) jest zwolnione z podatku od spadków i darowizn...

tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej  z 2010.06.09 nr IPPB2/436-92/10-4/AF.

 

Niezależnie od istniejącej rozdzielności majątkowej, ustawa posługuje się  pojęciem małżonka, nie czyniąc rozróżnienia pomiędzy małżonkami pozostającymi we wspólności majątkowej a małżonkami mającymi rozdzielność majątkową. Liczy sie jedynie fakt pozostawania w związku małżeńskim. W związku z powyższym osoba pozostająca w związku małżeńskim, w którym ustrojem majątkowym jest rozdzielność majątkowa jest traktowana jako małżonek i w związku z tym faktem jest zaliczana do odpowiedniej grupy podatkowej, czyli też skorzysta z całkowitego zwolnienia przewidzianego dla osób bliskich -trzeba tylko pamiętać o zgłoszeniu darowizny.


#4 Radomiak

Radomiak

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1747 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 08 wrzesień 2013 - 18:02

Pytanie o meble nr 1.

Meble są wprowadzone do ewidencji środków trwałych czy do ewidencji wyposażenia? Powinny być wykazane w jednej z tych ewidencji.

Pytanie o meble nr 2.

Jeśli meble są dobre, to nie ma potrzeby aby je niszczyć, albo je sprzedajesz, zatrzymujesz dla siebie, lub jak wspomniała Ania_B przekazujesz w formie darowizny.



#5 Gość_Michał

Gość_Michał
  • Goście

Napisano 08 wrzesień 2013 - 19:01

@Ania_B - dziekuję, niestety nie poruszasz kwestii VAT, który w cenach zakupu - jeśli miałbym go zapłacić - niweluje korzyści z zatrzymania wyposażenia i środków trwałych (brak PIT do 6 lat). Przy spisie do celów VAT, z tego rozumiem, mam obowiązek zapłacenia podatku VAT należnego, a podstawą naliczenia podatku jest rynkowa cena nabycia lub cena wytworzenia, właściwe na dzień opodatkowania. Cena nabycia mebli biurowych jest taka sama, jak w dniu, kiedy za nie zapłaciłem czyli 8 tyś zł. Z tego VAT to ok. 1495 zł. Z kolei, jeśli wartość mebli wynosi ok 3500 zł brutto, to VAT wynosi 654 zł a podatek w/g skali liniowej 19% - 541 zł, co razem z podatkiem VAT stanowi 1195 zł kosztów dla mnie, czyli o 300 zł mniej, niż w przypadku darowizny żonie - JEŚLI moje założenia są prawidłowe.

 

Danie w darowiźnie - w sytuacji gdy prowadzę jeszcze firmę - co z VAT od wyposażenia/ środków trwałych? Nie muszę zapłacić VAT, który sobie odliczyłem?

 

@Radomiak

Meble są na obu ewidencjach, tzn.:

- rozbite na 3 różne faktury z tego samego dnia, z których zostały nabyte - w ew. wyposażenia

- jako suma (z datą przyjęcia do użytkowania taką samą jak w ew. wyposażenia) - w ewidencji środków trwałych jako 1 pozycja.

 

 



#6 Gość_Michał

Gość_Michał
  • Goście

Napisano 08 wrzesień 2013 - 19:39

Wyjaśnienie:

"C[color=rgb(40,40,40);font-family:helvetica, arial, sans-serif;]ena nabycia mebli biurowych jest taka sama, jak w dniu, kiedy za nie zapłaciłem czyli 8 tyś zł. Z tego VAT to ok. 1495 zł. Z kolei, jeśli wartość mebli wynosi ok 3500 zł brutto" - oczywiście te 3500 brutto to moej szacunki wartości rynkowej tych mebli na dzień dzisiejszy, uwzgl. ich zużycie i przymocowanie do ścian.[/color]

 





Dodaj odpowiedź



  



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: pit, vat, działalność, zamknięcie

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Ostatnio dodane tematy