Skocz do zawartości


jak wpisać w kpir wynagrodzenie i składki?


wróć do serwisu Księgowość 11 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość_Magda

Gość_Magda
  • Goście

Napisano 20 maj 2009 - 13:13

Czy muszę w księdze wpisywać osobno każdą składkę przekazaną do zus, osobno wynagrodzenie pracownika, czy też mogę to zrobić na zasadzie karty pracownika, tzn. jako kontrahenta wpisuję nazwisko pracownika, jako nr dowodu nr karty pracownika? A jak mam zapisać własne składki przekazane do zus? Czy też zrobić coś na zasadzie karty pracodawcy, czy też po prostu jako kontrahenta wpisać zus, a nr dowodu księgowego będzie wyciag bankowy, czy też potwierdzenie przelewu?

#2 Gość_dorzia

Gość_dorzia
  • Goście

Napisano 20 maj 2009 - 13:37

w kpir nie wpisujesz zapłaconych składek- przelewów. W pierwszej kolejności wpisujesz listę płac w kwocie brutto(tam masz już ujęte składki pracownika płacone przez niego), później z dokumentu ZUS DRA wyliczasz składki społeczne finansowane przez płatnika oraz FP i FGŚP oraz składki społ. swoje- sumujesz i księgujesz w kol. 13. Ubezpieczenia zdrowotnego swojego nie księgujesz nigdzie - odejmujesz go sobie przy obliczaniu podatku

#3 Gość_Gosia

Gość_Gosia
  • Goście

Napisano 20 maj 2009 - 13:42

W KPiR wynagrodzenie i składki ZUS wpisujesz na podstawie polenia księgowania , wpsujesz jedną kwotą składki pracodawcy od wynagrodzeń pracownika , w drugim poleceniu wynagrodzenie brutto pracownika , w trzecim składki właściciela . Na potwierdzenie tych operacji są przelewy lub wypłata z kasy

#4 Gość_Magda

Gość_Magda
  • Goście

Napisano 20 maj 2009 - 13:48

Ja dopiero zaczęłam prowadzić działalnosc i naa razie nie mam dochodu tylko straty i nie płącę podatku, czy więc nie powinnam naprawdę wpisywać swojej skłądki zdrowotnej, bo ja tylk ozdrowotną odprowadzam

#5 Gość_Magda

Gość_Magda
  • Goście

Napisano 20 maj 2009 - 13:53

jako kontrahenta kogo wpisuję? pracownika?

#6 Gość_dorzia

Gość_dorzia
  • Goście

Napisano 20 maj 2009 - 14:13

składki zdrowotnej nie wpisuje sie do kpir, tę składkę odlicza się dopiero przy ewentualnym podatku. A co do polecenia księgowania to w KPIR nie ma czegoś takiego - jest dowód wewnętrzny , który stosuje się tylko do niektórych ściśle wymienionych kosztów. Lista płac jest dokumentem księgowym i nie ma potrzeby tworzyć dodatkowo innych dokumentów.

#7 Gość_Mirasek

Gość_Mirasek
  • Goście

Napisano 20 maj 2009 - 14:20

Zgadzam się z Dorzią.& 14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia PKPiR

#8 Gość_Basia

Gość_Basia
  • Goście

Napisano 04 lipiec 2009 - 11:02

Witam,proszę o wporowadzenie mnie w temat jak w nazwie tematu mojej wiadomości. Mam prowadziś KPiR a w ogóle nie mam wiedzy dostatecznej do jej prowaszenia :)Z góry dziękujęBasia

#9 Gość_Kasia

Gość_Kasia
  • Goście

Napisano 20 styczeń 2011 - 18:34

-w kpir nie wpisujesz zapłaconych składek- przelewów. W pierwszej kolejności wpisujesz listę płac w kwocie brutto(tam masz już ujęte składki pracownika płacone przez niego), później z dokumentu ZUS DRA wyliczasz składki społeczne finansowane przez płatnika oraz FP i FGŚP oraz składki społ. swoje-Nie prościej wpisać kwoty netto + z DRA społeczne w całości+ FPiFGŚP + zdrowotne minus swoją zdrowotną? To trochę mniej liczenia.

#10 Gość_Gusia

Gość_Gusia
  • Goście

Napisano 20 styczeń 2011 - 19:49

W księgowości trzeba robić przede wszystkim zgodnie z przepisami prawa, a nie tak jak jest mniej do liczenia.A tak swoją drogą, to ja osobiście uważam, że tak jak piszesz nie jest wcale mniej do liczenia, a poza tym jest to bardzo chaotyczne.Jak się robi zgodnie z przepisami, to jest to bardzo przejrzyste.

#11 Gość_inka

Gość_inka
  • Goście

Napisano 20 styczeń 2012 - 14:28

Ja wpisuje to tak jak napisala Kasia w dwoch ostatnich zdaniach.Znajome ksiegowe tez tak robia rozliczajac firmy.Malo liczenia a przejrzystosc zapewniaja podkladki - lista plac i DRA.

#12 Fiona Maphona

Fiona Maphona

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 250 postów

Napisano 14 lipiec 2013 - 01:19

Kolumna 12 pkpir służy do ujmowania wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, jak również osób zatrudnionych na podstawie umów-zleceń i umów o dzieło, które nie wchodzą w zakres działalność gospodarczej zleceniobiorcy lub wykonującego dzieło. W kolumnie 12 księgi ujmuje się wynagrodzenia wypłacane w gotówce oraz w naturze.

 

Wynagrodzenia z umów-zleceń, umów o dzieło, które zaliczane są do działalności wykonywanej osobiście, zalicza się do kosztów podatkowych w momencie dokonania ich wypłaty lub postawienia do dyspozycji zatrudnionej osoby. Dotyczy to również wynagrodzeń z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o PIT, np. honorariów z praw autorskich i praw pokrewnych. Mowa jest o kwotach brutto tych wynagrodzeń. Jeżeli przy umowie-zleceniu powstaje obowiązek ubezpieczeń społecznych, to składki ZUS w części finansowanej przez płatnika składek (zleceniodawcę) zaliczamy do kosztów w momencie ich wpłaty do ZUS. W praktyce będzie to miesiąc następny w stosunku do miesiąca wypłaty wynagrodzenia z umowy-zlecenia, ponieważ składki ZUS odprowadzamy do 15. dnia następnego miesiąca. Część składek ZUS finansowaną przez zleceniodawcę ujmujemy w księdze w kolumnie 13 - pozostałe wydatki.





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych