Skocz do zawartości


Mała Księgowość Rzeczpospolita - schemat utworzenia kont i rejestrów VAT do nich - problem


wróć do serwisu Księgowość 3 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość_mm84

Gość_mm84
  • Goście

Napisano 15 luty 2011 - 23:56

Witam serdecznie!Na początek z góry przepraszam, że się rozpisałem :( Ale nigdzie nie moge znaleźć odpowiedzi na to pytanie, a postów w internecie ludzi mających podobny problem jest mnóstwo.Mam najnowszą wersję programu Mała Księgowość Rzeczpospoliej (v.18). Rozpoczynam działalność usługową, faktur będę wystawiał w miesiącu niedużo. Te wystawiane przeze mnie będą dotyczyły wyświadczonych usług, a te które będę otrzymywał to np. zakup laptopa, drukarki, tuszu do drukarki, materiałów biurowych, opłat za telefon - karty doładowujące, abonamenty na różnych serwisach ogłoszeniowych oraz faktury za paliwo (kilometrówka).Jestem Vatovcem, usługi świadczone przeze mnie są opodatkowane stawką 23% na co będę wystawiał faktury, zwolnienia z VATu nie mam.Nie mogę sobie poradzić z konfiguracją kont, właściwie to co sprawia mi problemy to ustawienie odpowiednich rejestrów VAT do nich.Chciałbym oprzeć się na standardowym, najprostszym rozpisaniu kont np. proponowanym przez RP tj.:1 - Bez wpisu do księgi 7 - Sprzedaż towarów i usług 8 - Pozostałe przychody 10 - Zakup towarów i materiałów według cen zakupu 11 - Koszty uboczne zakupu 12 - Wynagrodzenia w gotówce i naturze 13 - Pozostałe wydatki 15 - Inne koszty Rejestry VAT oferowane przez program przy konfiguracji kont to:0 - Bez ewidencji VAT1 - Dostawa towarów i usług 2 - Opodatkowane nabycie środków trwałych związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi 3 - Opodatkowane nabycie środków trwałych związane z czynnościami opodatkowaną i zwolnionymi 4 - Opodatkowane nabycie środków trwałych związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi 5 - Opodatkowane nabycie towarów i usług pozostałych związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi 6 - Opodatkowane nabycie towarów i usług pozostałych związane z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi 7 - Opodatkowane nabycie towarów i usług pozostałych związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi 8 - Import usług związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi 9 - Import usług związany z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi 10 - Import usług związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi 11 - Import usług zaliczonych do środków trwałych związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi 12 - Import usług zaliczonych do środków trwałych związany z czynnościami opodatkowaną i zwolnionymi 13 - Import usług zaliczonych do środków trwałych związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi Moje pytanie:Czy odpowiednia będzie następująca konfiguracja kont (numer po nazwie konta >>XX oznacza nr rejestru vat z listy wyżej):1 - Bez wpisu do księgi >> 0 7 - Sprzedaż towarów i usług >> 18 - Pozostałe przychody >> 110 - Zakup towarów i materiałów według cen zakupu >> tu pojawia się problem, materiałami dla mnie będą np. materiały biurowe - jaki rejestr wybrać? Nr 2, a może nr 5? Czy tutaj wpisuje np zakup laptopa za 2 000 zł i paczki spinaczy za 3 zł?11 - Koszty uboczne zakupu >> problem jw12 - Wynagrodzenia w gotówce i naturze >> nie wiem13 - Pozostałe wydatki >> nie wiem15 - Inne koszty >> nie wiem332 - Paliwo (bez wpisu do księgi) >> bez ewidencji VAT (tutaj będe wpisywał faktury za paliwo i prowadził kilometrówkę oddzielnie - na koniec miesiąca dam w kilometrówce Księgowanie - czy jest limit odliczeń miesięcznych czy mogę odliczyć na tyle na ile mam faktury?)Jakie dodatkwe konta sobie zrobić?Gdzie się księguje opłaty takie jak 'doładowanie telefonu' albo 'abonament za ogłoszenia w jakimś serwisie'?Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź i przeczytanie posta do końca:)M.

#2 Gość_mm84

Gość_mm84
  • Goście

Napisano 16 luty 2011 - 00:03

Witam serdecznie!Na początek z góry przepraszam, że się rozpisałem :( Ale nigdzie nie moge znaleźć odpowiedzi na to pytanie, a postów w internecie ludzi mających podobny problem jest mnóstwo.Mam najnowszą wersję programu Mała Księgowość Rzeczpospoliej (v.18). Rozpoczynam działalność usługową, faktur będę wystawiał w miesiącu niedużo. Te wystawiane przeze mnie będą dotyczyły wyświadczonych usług, a te które będę otrzymywał to np. zakup laptopa, drukarki, tuszu do drukarki, materiałów biurowych, opłat za telefon - karty doładowujące, abonamenty na różnych serwisach ogłoszeniowych oraz faktury za paliwo (kilometrówka).Jestem Vatovcem, usługi świadczone przeze mnie są opodatkowane stawką 23% na co będę wystawiał faktury, zwolnienia z VATu nie mam.Nie mogę sobie poradzić z konfiguracją kont, właściwie to co sprawia mi problemy to ustawienie odpowiednich rejestrów VAT do nich.Chciałbym oprzeć się na standardowym, najprostszym rozpisaniu kont np. proponowanym przez RP tj.:1 - Bez wpisu do księgi 7 - Sprzedaż towarów i usług 8 - Pozostałe przychody 10 - Zakup towarów i materiałów według cen zakupu 11 - Koszty uboczne zakupu 12 - Wynagrodzenia w gotówce i naturze 13 - Pozostałe wydatki 15 - Inne koszty Rejestry VAT oferowane przez program przy konfiguracji kont to:0 - Bez ewidencji VAT1 - Dostawa towarów i usług 2 - Opodatkowane nabycie środków trwałych związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi 3 - Opodatkowane nabycie środków trwałych związane z czynnościami opodatkowaną i zwolnionymi 4 - Opodatkowane nabycie środków trwałych związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi 5 - Opodatkowane nabycie towarów i usług pozostałych związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi 6 - Opodatkowane nabycie towarów i usług pozostałych związane z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi 7 - Opodatkowane nabycie towarów i usług pozostałych związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi 8 - Import usług związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi 9 - Import usług związany z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi 10 - Import usług związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi 11 - Import usług zaliczonych do środków trwałych związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi 12 - Import usług zaliczonych do środków trwałych związany z czynnościami opodatkowaną i zwolnionymi 13 - Import usług zaliczonych do środków trwałych związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi Moje pytanie:Czy odpowiednia będzie następująca konfiguracja kont (numer po nazwie konta >>XX oznacza nr rejestru vat z listy wyżej):1 - Bez wpisu do księgi >> 0 7 - Sprzedaż towarów i usług >> 18 - Pozostałe przychody >> 110 - Zakup towarów i materiałów według cen zakupu >> tu pojawia się problem, materiałami dla mnie będą np. materiały biurowe - jaki rejestr wybrać? Nr 2, a może nr 5? Czy tutaj wpisuje np zakup laptopa za 2 000 zł i paczki spinaczy za 3 zł?11 - Koszty uboczne zakupu >> problem jw12 - Wynagrodzenia w gotówce i naturze >> nie wiem13 - Pozostałe wydatki >> nie wiem15 - Inne koszty >> nie wiem332 - Paliwo (bez wpisu do księgi) >> bez ewidencji VAT (tutaj będe wpisywał faktury za paliwo i prowadził kilometrówkę oddzielnie - na koniec miesiąca dam w kilometrówce Księgowanie - czy jest limit odliczeń miesięcznych czy mogę odliczyć na tyle na ile mam faktury?)Jakie dodatkwe konta sobie zrobić?Gdzie się księguje opłaty takie jak 'doładowanie telefonu' albo 'abonament za ogłoszenia w jakimś serwisie'?Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź i przeczytanie posta do końca:)M.

#3 Gość_Romek

Gość_Romek
  • Goście

Napisano 20 luty 2011 - 15:42

Po kolei.1. bez wpisu do księgi - to nie znaczy bez rejestru Vat. Np. na przelomie roku musisz jeszcze w grudniu zapisać do PKPiR a w styczniu do rejestru Vat (media z terminem platności na styczen a fv wystawiona w grudniu). Jeżeli nie chcesz wpisywac do PKPiR ani do rejestru Vat, to po co w ogóle cos wpisywać :(. Moim zdaniem powinien tu być rejestr 5.7 - Sprzedaż towarów i usług >> 1 OK.8 - Pozostałe przychody >> 1 OK.10 - Zakup towarów i materiałów według cen zakupu >> tu pojawia się problem, materiałami dla mnie będą np. materiały biurowe - jaki rejestr wybrać? Nr 2, a może nr 5? Czy tutaj wpisuje np zakup laptopa za 2 000 zł i paczki spinaczy za 3 zł? Tu będzie rejestr 5 (to nie są środki trwałe). Zastanów się jednak czy to są dla ciebie materiały (przecież chyba ich nie przetwarzasz w produkcji, bo jak sam napisałeś będziesz prowadził usługi). Raczej będą to koszty działalności a więc zapis w kolumnie księgi 13 - właśnie laptop, spinacze ale także koszt ogłoszeń, prądu, telefonu itd.11 - Koszty uboczne zakupu >> problem jwTu rejestr 5, ale uwagi jak wyżej, bo ta kolumna księgi dotyczy towarów i materiałów.12 - Wynagrodzenia w gotówce i naturze >> nie wiemTu 0 - bez ewidencji VAT. Chodzi o wynagrodzenie pracowników.13 - Pozostałe wydatki >> nie wiemTu rejestr 5.15 - Inne koszty >> nie wiemTu rejestr 5 ale nie przychodzi mi do glowy o jakie koszty może tu chodzić. We wzorze min. fin. jest to rubryka pusta (bez nagłówka), raczej do ewidencjonowania np. obortu opakowaniami zwrotnymi.332 - Paliwo (bez wpisu do księgi) >> bez ewidencji VAT (tutaj będe wpisywał faktury za paliwo i prowadził kilometrówkę oddzielnie - na koniec miesiąca dam w kilometrówce Księgowanie - czy jest limit odliczeń miesięcznych czy mogę odliczyć na tyle na ile mam faktury?) Limit jest zależny od kwot. Jeżeli suma faktur większa niż kwota wynikająca z kilometrówki - księgujesz kwotę z kilometrówki, jeżeli mniejsza to kwotę z faktur. Doczytaj o obowiązujących stawkach, bo zależą od pojemności silnika.Jakie dodatkowe konta sobie zrobić?Wynikną na bieżąco z potrzeby (Np. leasing, amortyzacja itp.) Poczytaj w pomocy programu odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o księgowania, wiele ci wyjasnią i pomogą.Gdzie się księguje opłaty takie jak 'doładowanie telefonu' albo 'abonament za ogłoszenia w jakimś serwisie'? Jak już pisałem w kolumnie 13 księgi i rejestrze 5 VAT.Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź i przeczytanie posta do końca:)M.Również pozdrawiam i życzę powodzenia w działalności :).Romek

#4 Gość_mm84

Gość_mm84
  • Goście

Napisano 27 luty 2011 - 01:27

Dzięki za informacje :( program skonfigurowany :) Pozdrawiam:)



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Ostatnio dodane tematy