Skocz do zawartości


Leasing operacyjny - w KPiR


wróć do serwisu Księgowość 17 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość_nowa

Gość_nowa
  • Goście

Napisano 25 marzec 2012 - 14:55

Witam, mam mały problem , chodzi o nowy smochód w firmie w leasingu operacyjnym, nie wiem czy dobrze rozumuje , ale samochód nie jest zaliczony do środków trwałych , wiec kosztem jest dla mnie rata lesingowa , czy kosztem będzie tez polisa oc , i co w takmi przypadku z podatkiem VaT czy od wkładu własnego moge jednorazowo odliczyc cały Vat i odliczac go co miesiac, dopópi nie przkrocze limitu , prosze o jakies wskazówki pozdrawiam

#2 clue

clue

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 126 postów

Napisano 25 marzec 2012 - 18:38

Kosztem jest rata leasingowa, reszta zależy od rodzaju samochodu, w przypadku osobowego odliczasz 60% VAT nie więcej niż 6000zł, polisa w koszty do wartości 20tys euro, powyżej nie stanowi kosztu, od odpłaty wstępnej odliczasz VAT w całości (jeśli nie przekracza limitu), vat z rat leasingowych co miesiąc , aż do 6000zł.

#3 Gość_Jack_67

Gość_Jack_67
  • Goście

Napisano 29 marzec 2012 - 19:27

Kosztem jest rata leasingowa, reszta zależy od rodzaju samochodu, w przypadku osobowego odliczasz 60% VAT nie więcej niż 6000zł, polisa w koszty do wartości 20tys euro, powyżej nie stanowi kosztu, od odpłaty wstępnej odliczasz VAT w całości (jeśli nie przekracza limitu), vat z rat leasingowych co miesiąc , aż do 6000zł.

Witam
Właśnie i mnie dotknął temat samochodu w leasingu operacyjnym. Przedmówca wspomina o możliwości odliczenia VAT-u od opłaty wstępnej w wysokości 100%. Jednakże Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 3 ust. 6 brzmi następująco:
"W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6000 zł."
Stąd moje zapytania:
1. Jaką wartość VAT-u (60% czy 100%) można odliczyć od opłaty wstępnej?
2. Skorzystałem z ubezpieczenia (OC+AC) u dealera i posiadam jedynie polisę ubezpieczeniową. Czy polisę można traktować jako psedo fakturę i wliczyć koszt ubezpieczenia w koszty firmy? Szukając informacji na różnych forach natknąłem się na informację o wyroku NSA:
"Wyrok NSA z końca 2010 r zaliczył do ogólnych kosztów umowy leasingowej również opłaty na ubezpieczenie samochodu będącego przedmiotem leasingu. Do tej pory leasingodawcy refakturowali ubezpieczenie z zastosowaniem stawki VAT "Zwolniony". Wyrok NSA karze opodatkować ubezpieczenie stawką podstawową (22% lub od 2011 23%). Firmy leasingowe zaczynają wystawiać faktury korygujące zmieniające zastosowaną stawkę VAT. Naliczony podatek VAT podlega takim samym ograniczeniom przy odliczeniu jak podatek od raty leasingowej, czyli sumuje się on do kwoty maksymalnego odliczenia 6 tys. zł przy czym z każdej faktury można odliczyć nie więcej niż 60% podatku. Wg tych ograniczeń muszą być księgowane otrzymane faktury korygujące."
Czy z powyższego zapisu wynika, że powinno przeliczyć się kwotę ubezpieczenia w rozbiciu na netto i 23% VAT.
Proszę o pomoc i rozstrzygnięcie którą z wersji na forum jest zgodna z obowiazującymi przepisami lub podanie Waszego sposobu honorowanego przez US.
Pozdrawiam
Jack_67

#4 clue

clue

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 126 postów

Napisano 29 marzec 2012 - 20:33

100% vat - to cały VAT od umowy leasingu, możesz odliczyć 60% nie więcej niż 6000zł. Jeśli więc VAT z opłaty wstępnej nie przekracza 6000zł to możesz go odliczyć w 100%. Następnie, jeśli zostaje kwota do limitu 6000 zł to odliczasz VAT z kolejnych rat. Jeśli VAT w sumie jest niższy niż 6000zł, to możesz odliczyć tylko 60%. Jeśli chodzi o ubezpieczenie, to w przypadku, gdy ubezpieczasz się przez leasingodawcę, dostajesz fakturę z naliczonym VAT, jeśli ubezpieczasz auto we własnym zakresie dostajesz tylko polisę. Polisa jest kosztem, do 20tys euro dla sam. osobowych, dla ciężarowych w całości.Vat od ubezpieczenia, jeśli masz fakturę, odliczasz w całości.

#5 Gość_Jack_67

Gość_Jack_67
  • Goście

Napisano 29 marzec 2012 - 20:39

Dziękuję za informacje, bo zbliża się już koniec miesiąca i nie wiedziałem jak właściwie ksiegować te wydatki w KPiR. Teraz już wszystko jasne.

Pozdrawiam
Jack_67

#6 clue

clue

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 126 postów

Napisano 29 marzec 2012 - 20:41

Cieszę się, że mogłam pomóc, pozdrawiam.

#7 Gość_Jack_67

Gość_Jack_67
  • Goście

Napisano 30 marzec 2012 - 12:00

Jeśli więc VAT z opłaty wstępnej nie przekracza 6000zł to możesz go odliczyć w 100%.

Witam
Przepraszam ale wrócę jeszcze do tematu - byłem dzisiaj w Urzędzie Skarbowym i tam uzyskałem odpowiedź, że mogę tylko odliczyć 60% VAT-u od opłaty wstępnej. Nie do końca jednak jej ufam, bo w odpowiedzi potrafiła mi tylko przeczytać art. 3 ustawy, bez żadnej interpretacji.
Tak więc pytanie do Clue - możesz podać skąd masz takie info o 100%?
Aha, chciałem jeszcze dopytać jak dokonujesz wpisu w KPiR? Ja jestem VAT-cem na zasadach ogólnych i z tego co się doczytałem to jeżeli I rata wynosi np.: netto 1000 zł i VAT 230 zł, to w koszty uzyskania przychodu wpisuję 1000 + 230*40%=1092 zł a w rejestr VAT wpisuje 230*0,6=138 zł.
Reasumując, to koszty VAT-u z opłaty wstępnej i poszczególnych rat odliczam do osiagnięcia 6000 zł, a później cała kwota raty stanowi mój koszt uzyskania przychodu. Dopiero przy ostatniej wpłacie do leasingodawcy (wykup samochodu) mogę sobie ponownie odliczyć cały VAT.
Czy dobrze to rozumuję?
Pozdrawiam %Dołączona grafika

#8 clue

clue

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 126 postów

Napisano 30 marzec 2012 - 13:12

Chyba mnie wczoraj poniosło, przepraszam Cię za wprowadzenie w błąd, z każdej!!!!! faktury VAT dot. leasingu możesz odliczyć 60% naliczonego VAT, w sumie nie więcej niz 6000zł.W koszty wpisujesz netto+vat niepodl.odliczeniu (czyli te 40%), po przekorczeniu limitu wszystko księgujesz w koszty.Do vat tylko ta wartość, która podlega odliczeniu (czyli 60% - lub mniej, w przypadku gdy przekraczasz limit).Przepraszam raz jeszcze i pozdrawiam:-)

#9 Gość_Jack_67

Gość_Jack_67
  • Goście

Napisano 30 marzec 2012 - 14:12

OK. nie ma sprawy - ślicznie dzięki za wyjaśnienia. Życzę miłego weekendu.
Pozdrawiam Dołączona grafika

#10 Gość_Krzysiek

Gość_Krzysiek
  • Goście

Napisano 30 marzec 2012 - 16:05

Słuchajcie, a do mnie dotarła informacja, że nie zawsze opłata wstępna jest kosztem w KPIR, czy to prawda? Jeśli tak to od czego to zależy?

#11 clue

clue

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 126 postów

Napisano 31 marzec 2012 - 09:38

Jedyne co przychodzi mi do głowy, to rozliczanie w czasie opłaty wstępnej, jeśli stosuje się rozliczanie kosztów metodą memoriałową, ale!, zgodnie z orzeczeniami sądów, bez względu na wybraną metodę kasową lub memoriałową, opłata wstępna stanowi koszt jednorazowy i tak też można ją ująć w księgach.

#12 Gość_ULa

Gość_ULa
  • Goście

Napisano 31 marzec 2012 - 17:23

a ja jeszcze mam jedno pytanko odnosnie leasingu operacyjnego - czy umowe leasingowa trzeba rejstrowac w Us czy to tylko dotyczyło samochodów z kratką do końca stycznia 2011 r pozdrawiam

#13 clue

clue

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 126 postów

Napisano 31 marzec 2012 - 18:42

Nie ma obowiązku rejestracji umowy w US, dotyczyło to samochodów "z kratką" co do których istniała możliwość pełnego odliczenia VAT, nabytych do końca 2010 roku.

#14 dorzia

dorzia

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 8 postów
  • LokalizacjaKraków

Napisano 04 kwiecień 2012 - 13:23

a co do ubezpieczenia to ograniczenie do 20 tys dotyczy tylko AC, natomiast OC kosztem podatkowym jest w całości

#15 pola77

pola77

    Nowy użytkownik

  • Członkowie
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 23 kwiecień 2012 - 11:44

czyli jeśli samochód kosztował 50 tyś złotych - czyli jakieś 12 tys Euro to poslisę mogę w całosci wrzucic w koszty tak to rozumiem,

#16 Barbara

Barbara

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 postów

Napisano 23 kwiecień 2012 - 19:05

W tym przypadku polisa w całości będzie kosztem.

#17 Gość_Sylwia

Gość_Sylwia
  • Goście

Napisano 12 wrzesień 2012 - 17:32

Chyba mnie wczoraj poniosło, przepraszam Cię za wprowadzenie w błąd, z każdej!!!!! faktury VAT dot. leasingu możesz odliczyć 60% naliczonego VAT, w sumie nie więcej niz 6000zł.W koszty wpisujesz netto+vat niepodl.odliczeniu (czyli te 40%), po przekorczeniu limitu wszystko księgujesz w koszty.Do vat tylko ta wartość, która podlega odliczeniu (czyli 60% - lub mniej, w przypadku gdy przekraczasz limit).Przepraszam raz jeszcze i pozdrawiam:-)

Czy jeśli chodzi o sformułowanie "wszystkie faktury" to tyczy się to również faktur za ubezpieczenie od finansującago? I czy to 6.000 to ma być zsumowany vat za wszystkie opłaty (raty, ubezpieczenie i opłatę wstępną)?

#18 Barbara

Barbara

    Zaawansowany użytkownik

  • Członkowie
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 postów

Napisano 12 wrzesień 2012 - 19:26

Limit 6 tys dotyczy wszystkich opłat, które wymieniłaś (opłata wstępna, raty, ubezpieczenie). Czasami może się zdarzyć, że limit ten wyczerpie się już przy opłacie wstępnej, jeśli jest duża wartośćDołączona grafika Ograniczenie w odliczaniu Vat nie dotyczy przypadku zawarcia odrębnych umów serwisowych dotyczących leasingowanych aut. Oczywiście cały czas mowa o samochodach osobowych. W przypadku aut ciężarowych ograniczenia nie stosuje się.



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych