Skocz do zawartości


Ryczałt + VAT - co można odliczyć?


wróć do serwisu Księgowość 299 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość_fish

Gość_fish
  • Goście

Napisano 31 lipiec 2008 - 20:43

WitamJutro start mojej DG.Mam kilka pytań natury księgowej.Jestem "ryczałtowcem" + VAT.1. Czy pracując dodatkowo na etacie muszę informować(PIT-2) dotychczasowego pracodawcę, że rozpoczynam DG?2. DG ma charakter usługowy(VAT 22% rzadziej 7%) - niskie koszty takie, jak np. telefon służbowy, Internet itp. - czy od tych kosztów mogę odliczyć VAT?3. Od czego jeszcze mogę odliczyć VAT? meble do biura? sprzęt komputerowy? fax? hosting? domena www?4. Od paliwa nie mogę, ale czy np. od ubezpieczenia samochodu? przeglądów? napraw? itp.Jakieś dobre księgowe rady na start ;-)

#2 Gość_dorota

Gość_dorota
  • Goście

Napisano 31 lipiec 2008 - 22:52

jeżeli zakupy dotyczą działalności i są z nią związane to prawie od wszystkiego można odliczyć VAT. Telefon internet i inne powinny być na firmę a nie na osobę prywatną. Samochód jeżeli jest środkiem trwałym wpisanym do ewidencji to wszystkie wydatki na ten samochód też można odliczyć. Jeśli masz jakiś lokal to też go możesz wyposażać, sprzątać itp, kupić komputer, mat.biurowe itd........

#3 Gość_fish

Gość_fish
  • Goście

Napisano 01 sierpień 2008 - 08:19

Witam1.Telefon i Internet na firmę - sprawa jasna VAT do odliczenia - thx.2. Samochód jest moją własnością prywatną - co radzisz zrobić, czy dopisać go do ewidencji środków trwałych? czy to się opłaca w moim przypadku? czy tu będą miały zastosowanie jakieś proporcje no, bo używam go również prywatnie?Koszty roczne ok 2 000 zł (ubezpieczenie, przegląd - nie wiem jak to się ma do VAT)3. Siedziba firmy w miejscu zamieszkania (dom). Nie będę wydzielał kawałka (np. jednego pokoju) na działalność. Z uwagi na to, iż firma ma charakter usługowy, więc usługi będą świadczone u klienta, a tylko część prac "papierkowych" w domu.Czy w takim przypadku od wyposażenia kupionego na firmę można odliczyć VAT?4. Co z tym PIT-2? Gdzieś czytałem, że jak ryczałt to nie trzeba zgłaszać pracodawcy?Pozdrawiam

#4 Gość_dorota

Gość_dorota
  • Goście

Napisano 01 sierpień 2008 - 11:37

Samochód prywatny jeżeli będziesz wykorzystywał do DG to musisz prowadzić ewidencję przejazdów i kosztów samochodu. Wtedy od faktur tam wpisanych możesz odliczać podatek VAT. Co do lokalu skoro masz wydatki na lokal to powinieneś mieć i lokal .Jeśli jest to twoje mieszkanie no to masz do niego tytuł, a jeżeli mieszkanie nie jest twoje to powinieneś mieć jakąs umowę. A co do pita nie trzeba go wypełniać pracodawcy jeśli to rycZałt.

#5 Gość_zk

Gość_zk
  • Goście

Napisano 01 sierpień 2008 - 12:08

jeżeli samochód jest osobowy to vatu z paliwa nie odliczysz, jeżeli wprowadzisz go na środki trwałe to vat z pozostałych kosztów niż paliwo odliczysz, warto wydzielić sobie jakis kawałek miejsca w domu czy mieszkaniu na działalność, bo szyld powinien być tam gdzie działalność zarejestrowana, czyli jakieś biuro powinno być

#6 Gość_Mika

Gość_Mika
  • Goście

Napisano 01 sierpień 2008 - 13:51

czytałam twoje podpowiedzi odnośnie ryczałtu i vatu posłuchaj jesli siedzibą mojej firmy jest mój dom czy kupując okna do tego domu mogę od wszystkich odliczyć vat czy tylko od pomiieszczenia zaadaptowanego na biuro ?? czy jesli kupię kanapy do tego biura tez mogę odliczyć vat ja myśle że tak ale chciałabym się dopytać jak ty to widzisz

#7 Gość_dorota

Gość_dorota
  • Goście

Napisano 01 sierpień 2008 - 13:56

okna i inne rzeczy tylko do pomieszczenia związanego z działalnością, A odnośnie lokalu wykorzystywanego na działalność . Należy to zgłosić do Urzędu Miasta/Gminy i płacić podatek od nieruchomości związanych z prowadzoną działalnością.

#8 Gość_fish

Gość_fish
  • Goście

Napisano 01 sierpień 2008 - 14:55

Witam1. Nie do końca się zrozumieliśmy, nie chcę odliczać VAT-u od remontu, wymiany okien, ale od wyposażenia biurowego np. komputer, drukarka, biurko, krzesło, artykuły biurowe itp.Czy takie odliczenie będzie prawidłowe bez formalnego wydzielenia części firmowej z domu?2. Czy żeby odliczyć VAT od kosztów inne niż paliwo muszę wprowadzić samochód na środki trwałe?3. Jak to formalnie zrobić? Po prostu dopisać do ewidencji? Wszystkie ewidencje do końca roku będę robił na papierze (książki) i w programie MK Rzeczpospolitej żeby czegoś nie pochrzanić.4. Co z proporcjonalnością kosztów no, bo samochód będę używał też prywatnie?Przepraszam za tak proste dla Was pytania, ale dla mnie to jeszcze czarna magia.Pozdrawiam

#9 Gość_dorota

Gość_dorota
  • Goście

Napisano 01 sierpień 2008 - 15:28

tobie odpowiedziałam troche wyżej a ostatnie odpowiedzi były do pytania zadanego przez Mike.

#10 Gość_aj

Gość_aj
  • Goście

Napisano 01 sierpień 2008 - 15:58

ja mam dzialanosc w domu i nie place zadnego podatku od nieruchomosci..prosze rozwinąc temat.

#11 Gość_Mika

Gość_Mika
  • Goście

Napisano 01 sierpień 2008 - 16:01

Dzieki wielkie ale tak naprawdę w swoim własnym domu mam tylko siedzibę i w nim robie ksiegowość zus a działalność wykonuję w innym miejscu i jest to działalność związana ze świadczeniem uslug własną osobą nie mam żadnego budynku na stanie itp.dostaje do dyspozycji towar i musze go załadować i to tyle

#12 Gość_fish

Gość_fish
  • Goście

Napisano 02 sierpień 2008 - 14:30

WitamDoroto a co z pozostałymi pytaniami, wiem że są banalne dla Ciebie ale dla mnie to jeszcze znaki zapytnia.Pozdrawiam

#13 Gość_dorota

Gość_dorota
  • Goście

Napisano 02 sierpień 2008 - 16:02

co do samochodu to ci już pisałam, jeśli wpiszesz go do środków trwałych to wszystkie koszty jakie poniesiesz możesz wpisywać do rejestru VAT .Samochód jak jest osobowy to faktur na paliwo nie wpisujesz, ubezpieczenie nie ma Vatu to też nie.Jeśli go wpiszesz do środków to później przy ewentualnej sprzedaży trzeba będzie zap.łacić podatek. Jeśli go nie wpiszesz to tak jak pisałam wyżejewidencja przejazdów i kosztów. A co jeszcze no pytaj

#14 Gość_fish

Gość_fish
  • Goście

Napisano 03 sierpień 2008 - 17:17

WitamThx za informacje odnośnie samochodu. Nie będę go wpisywał do środków trwałych a ewentualnie będę prowadził ewidencję przejazdów + koszty.1. Co z proporcjonalnością kosztów no, bo samochód będę używał też prywatnie?2. Nie do końca się zrozumieliśmy, nie chcę odliczać VAT-u od remontu, wymiany okien, ale od wyposażenia biurowego np. komputer, drukarka, biurko, krzesło, artykuły biurowe itp.Czy takie odliczenie będzie prawidłowe bez formalnego wydzielenia części firmowej z domu?Pozdrawiam

#15 Gość_Amper

Gość_Amper
  • Goście

Napisano 15 sierpień 2008 - 15:00

Witam Prowadzę firmę usługową czy wystawiając fakturę za usługę (instalacja elektryczna) mogę sobie odliczyć vat od zakupionego materiału na tę usługę

#16 Gość_agata

Gość_agata
  • Goście

Napisano 15 sierpień 2008 - 15:22

do "aj" odnośnie podatku od nieruchomości za lokal związany z działalnością-jeśli masz w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wpisane miejsce wykonywania działalności: zgodnie z przyjętymi zleceniami- co zwykle następuje w przypadku usług, nie ma potrzeby zgłaszania do urzędu gminy do celów podatkowych lokalu związanego z działalnością, bo faktycznie nie prowadzisz w nim działalności, lecz prowadzisz ją w terenie. Miejsce zamieszkania jest tylko miejscem przechowywania dokumentów, co zgłaszasz urzędowi skarbowemu gdyby zechciał np. skontrolować Twoją dokumentację. Jeżeli natomiast we wpisie jest wyraźnie określone miejsce wykonywania działalności- Twój adres domowy- prawdopodobnie dostaniesz z wydziału podatkowego urzędu gminy właściwego dla miejsca prowadzenia działalności wezwanie do złożenia informacji podatkowej i lokal wydzielony na działalność będzie wówczas opodatkowany stawką podatku od nieruchomości jak dla działalności gospodarczej.

#17 Gość_dorota

Gość_dorota
  • Goście

Napisano 16 sierpień 2008 - 19:39

do Ampera - Jeśli jesteś VATowcem to możesz odliczać vat od zakupów służących wykonywanej działalności. Wszystkie materiały, usługi np telefon , transport itp

#18 Gość_marzena

Gość_marzena
  • Goście

Napisano 17 sierpień 2008 - 13:55

firma jest na ryczałcie i jakie moge odliczyc koszty od ryczałtu?

#19 Gość_Dronka

Gość_Dronka
  • Goście

Napisano 17 sierpień 2008 - 14:05

Ryczałt jest jedną z bardziej uproszczonych form rozliczeń. Przy tej formie rozliczeń z US podstawą jest osiągany przychód, a ponoszone koszty nie mają wpływu na poziom płaconego podatku.

#20 Gość_koleżanka

Gość_koleżanka
  • Goście

Napisano 17 sierpień 2008 - 14:10

przy ryczałcie można tylko od przychodu odliczyć zapłacone składki społeczne a od podatku składki zdrowotne /7,75 % podstawy/, żadnych innych kosztów nie ustalasz



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych